logo
برگزیده
سلامت

پیش از آنکه دیر شود نشانه‌های این بیماری مرگبار را بشناسید

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
پیش از آنکه دیر شود نشانه‌های این بیماری مرگبار را بشناسید
باشگاه خبرنگاران/ خون از طريق شريان‌ها غذا و اکسيژن را در دسترس سلول‌هاي اعضاي بدن قرار مي‌دهد؛ در اين بين عضله قلب براي خون‌رساني به اعضاي بدن به‌صورت مستقل و دائم به ذخيره اکسيژن نياز دارد، در سطح قلب ۲ شريان اصلي تغذيه کننده عضله قلب به نام عروق کرونر راست و چپ قرار دارند که عضله قلب اکسيژن و مواد مغذي خود را از طريق انشعابات اين شريان‌ها بدست مي‌آورد. با رسوب تدريجي کلسترول و ساير مواد چربي موجود در خون در ديواره داخلي شريان‌ها، پلاک‌هايي ايجاد مي‌شود که به سفت و سخت شدن جدار شريان در آن منطقه منجر خواهد شد؛ به اين شرايط آترواسکلروز يا تصلب شرائين مي‌گويند. رسوب چربي در شريان به‌صورت طبيعي از کودکي آغاز مي‌شود؛ البته ممکن است همه شريان‌ها دچار تصلب شوند، اما در اين بين شريان‌هاي کرونر قلب و شريان‌هاي مغزي از همه مهمتر هستند؛ با رسوب مواد چربي در عروق کرونر قلب در طول زمان به‌تدريج پلاک‌هاي شکل گرفته ضخيم‌تر شده و داخل شريان‌ها را تنگ و باريک کرده و در نهايت جريان خون عضله قلب را کم يا در نهايت متوقف خواهند کرد؛ به حالتي که خون ناکافي به عضله قلب مي‌رسد کم خوني عضله قلب يا ايسکمي مي‌گويند که اين وضعيت سبب ايجاد درد قلبي مي‌شود. اگر سطح پلاک‌هاي چربي در ديواره شريان ترک خورده يا زخمي شود، به علت عبور خون در رگ کم کم روي آن سطح، لخته خون تشکيل مي‌شود؛ اگر يک لخته خون در شريان باريک و به‌طور کامل مسير جريان خون را مسدود کند، چون عضله قلب از اکسيژن محروم مي‌شود، آسيب مي‌ببيند و بخشي از بافت عضله قلب که توسط آن شريان تغذيه مي‌شود، مي‌ميرد پزشکان به اين وضعيت حمله قلبي يا در اصطلاح پزشکي به علت آسيب دائمي عضله قلب، سکته قلبي (انفارکتوس ميوکارد) مي‌گويند.
علائم بروز حمله قلبي چيست؟ احساس پري، احساس فشار آزار دهنده، سنگيني، ناراحتي يا درد در وسط قفسه سينه که بيشتر به‌طور ناگهاني رخ دهد و به مدت طولاني براي بيش از چند دقيقه (۲ دقيقه) ادامه يابد از علائم بروز حمله قلبي هستند، به‌خصوص اگر درد به شانه‌ها، گردن يا بازو‌ها، گلو و فک پايين منتشر شود؛ گاهي افرادي که دچار درد قلبي مي‌شوند اين درد و ناراحتي را به‌صورت احساس فشار ناشي از ايستادن فردي بر روي قفسه سينه يا احساس فشار ناشي از پيچيدن طناب بدور قفسه سينه شرح مي‌دهند. ساير نشانه‌ها شامل احساس سبکي سر، سرگيجه شديد بدون علت، غش، تنگي نفس (درحال استراحت يا در حال فعاليت)، عرق کردن و ناراحتي معده هستند و ممکن است همراه با درد سينه يا تنگي نفس حالت تهوع نيز رخ دهد؛ بايد بخاطر داشت هميشه در حمله قلبي تمام اين علائم با هم رخ نمي‌دهد و ممکن است در هر فرد نشانه‌هاي مختلفي وجود داشته باشد. بطور معمول درد و ناراحتي بسيار شديد است، اما در بعضي موارد ممکن است شدت درد معمولي باشد و گاهي نيز بيمار بعلت خفيف بودن نشانه‌ها از درخواست کمک خودداري کند؛ ممکن است در بعضي از بيماران درد سينه وجود نداشته باشد و فقط نشانه‌هايي از درد در بازو يا گلو داشته باشند.
درد‌هاي تير کشنده جزء علائم قلبي نيستند به‌طور معمول درد‌هاي تير کشنده جزء علائم قلبي نيستند؛ درد ناگهاني يا ناراحتي سينه نه تنها براي خود بيمار ترسناک است بلکه براي اطرافيان فرد نيز نگران کننده است، اغلب اوقات وقتي مردم داراي نشانه ها‌ي حمله قلبي هستند، بطور طبيعي منکر اين اتفاق مي‌شوند و اميدوار هستند که اين وضعيت مربوط به شرايط ديگري مانند مشکل سوء هاضمه يا کشيدگي عضلاني سينه باشد، در نتيجه در رفتن به بيمار ستان تاخير مي‌کنند. اين کار مي‌تواند مرگ آور باشد، زمان در اين واقعه بسيار حياتي است و هر دقيقه براي رسيدن به بيمارستان يا براي دريافت کمک پزشکي ارزش دارد؛ هر چه درمان زودتر انجام شود، عضله قلب کمتر آسيب مي‌بيند و احتمال بقا افزايش مي‌يابد، اگر هر يک از علائم هشدار دهنده حمله قلبي وجود داشته باشد، دقايق حياتي نبايد تلف شود، بايد سريعتر اقدام کرد. علت بروز سکته قلبي چيست؟ سيد هاشم سزاوار فوق تخصص آنژيوگرافي و متخصص قلب اظهار کرد: سکته قلبي به معناي مسدود شدن رگ‌هاي قلبي است که در آن قسمتي از عضله قلب از بين مي‌رود در نتيجه سکته قلبي رخ مي‌دهد؛ در اين بيماري رگ به طور ناگهاني مسدود مي‌شود که پلاک داخل عروق پاره شده و يک لخته در رگ مي‌نشيند. وي ادامه داد: بيماري سکته قلبي اغلب منجر به از بين رفتن فرد مي‌شود و يا ممکن است قسمت بزرگي از عضله قلبي از بين برود و عوارض ديگري ممکن است داشته باشد؛ عوامل خطرسازي وجود دارد که مي‌توانند زمينه ساز سکته قلبي شوند. اين فوق تخصص آنژيوگرافي بيان کرد: مصرف دخانيات، فشار خون بالا، بيماري قند، وزن بالا، آلودگي‌ها، تغذيه نامناسب، سابقه قاميلي، چربي خون بالا، کم تحرکي از مواردي هستند که به سکته قلبي منجر خواهند شد. سزاوار گفت: درد قفسه سينه شايع‌ترين علائم سکته قلبي است که فرد بيشتر در ناحيه مياني سينه احساس درد، احساس فشار قفسه سينه همراه با انتشار به دو دست، انتشار به پشت و همراه با تهوع و استفراغ است؛ سکته قلبي در سال‌هاي اخير در بين جوانان شيوع زيادي داشته که منجر به مرگ آن‌ها شده است و بايد سعي کرد از اين بيماري پيشگيري کنيم. وي درباره راه‌هاي پيشگيري از سکته قلبي ادامه داد: براي پيشگيري از اين بيماري توصيه مي‌شود عوامل خطر را کنترل کنيم، اين عوامل خطر شامل مصرف دخانيات، استرس، آلودگي، وزن بالا و بيماري‌هاي زمينه‌اي است؛ بيماري‌هاي زمينه‌اي شامل چربي خون، فشار خون، ديابت، وزن بالا و غيره است که در قدم اول بايد اين بيماري‌ها را درمان کنيم که باعث مي‌شود عوارض سکته قلبي کاهش يابد. اين فوق تخصص آنژيوگرافي تشريح کرد: اگر فردي علائمي شبيه سکته قلبي را داشت بايد سريعاً به مرکز درماني مراجعه کند چراکه هر چه زودتر نسبت به درمان اقدام کنيم مي‌توانيم از مرگ جان سالم به در ببريم قابل ذکر است درد در قفسه سينه شايع‌ترين علائم سکته قلبي است و توصيه مي‌شود افراد به محض احساس درد در قفسه سينه به پزشک مراجعه کنند خوب است بدانيم در پيش آگاهي سکته قلبي از شروع علائم تا درمان زمان از دست رفته مهم است و نبايد زمان را از دست بدهيم. سزاوار بيان کرد: استرس يکي از اصلي‌ترين عوامل بروز سکته قلبي است و توصيه مي‌شود استرس را در قدم اول کاهش دهيد شهرنشيني يکي ديگر از عوامل بروز سکته قلبي است از اين رو توصيه مي‌شود براي جلوگيري از سکته قلبي استرس را از خود دور کنيد. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره