بهداشت نیوز/ میلیون ها نفر در سراسر دنیا از سردردهای مزمن و میگرن رنج می برند. سردرد عوامل مختلفی دارد و اغلب باعث سرگیجه، ناراحتی از ناحیه چشم، خستگی، سرگیجه، احساس ناگواری در سیستم گوارشی و غیره می شود. درمان های زیادی برای سردرد وجود دارد، از انواع دارو ها تا راهکار های خانگی و یوگا. به طور کلی متخصصان پیشنهاد می کنند برای رفع سردرد و جلوگیری از وقوع آن، لازم است افراد در سبک زندگی خود، تغذیه ونحوه مدیریت استرس تغییراتی به وجود آورند. به عقیده آن ها، یکی از موثرترین راهکارها برای جلوگیری از وقوع سردرد و درمان آن، رعایت یک رژیم غذایی و سالم است که در این مطلب برخی از سوپرخوراکی های مفید در این راستا را به شما معرفی می کنیم.

سوپرخوراکی های درمان سردرد:

سالاد
اگر صبح ها با سردرد ضربه ای بیدار می شوید، ممکن است سردرد شما ناشی از کم آبی باشد. یکی از بهترین راهکار ها برای آبرسانی به بدن، مصرف سالاد است. برگ های اسفناج و کاهو مقادیر زیادی فیبر و آب در خود دارند و به خوبی در تامین آب بدن به شما کمک می کنند. از میان انواع کاهو، کاهوی سردسیری گرچه حاوی مواد مغذی کم تری است اما بیشترین میزان آب را دارد. سبزیجات برگ سبز، مثل کلم ها و اسفناج نیز باف ترد و پرآبی دارند که می توانند در انواع سالاد مورد استفاده قرار گیرند.

اسفناج را در میان سبزیجات، به عنوان دکتر میگرن می شناسند. این سبزی مغذی در کاهش فشار خون موثر است و به همین دلیل به رفع سردرد های مزمن کمک می کند. اسفناج مقدار زیادی آب، منیزیم و ماد مغذی دیگری دارد که برای سلامت کلی بدن مفید است. چندین مطالعه بالینی از سوی موسسه ملی بهداشت آمریکا نشان می دهد که منیزیم به دلیل تاثیری که بر گیرنده های سروتونین و دیگر انتقال دهنده های عصبی می گذارد، می تواند درمان خوبی برای میگرن باشد.

خیار نیز در میان سبزیجات، گزینه خوبی برای تهیه سالاد است. این خوراکی از خانواده سبزیجات منبع غنی از آب است و با طعم و بوی مطبوع خود می تواند به راحتی با مواد دیگر ترکیب شود و سالادی خوشمزه برای شما باشد.

قهوه
در حد اعتدال، قهوه می تواند درمان موثری برای سردرد های ضربه ای باشد. کافئین موجود در قهوه باعث باز شدن عروق خونی می شود و فشار خون را کاهش می دهد. اگر سردرد شما مربوط به آلرژی های فصلی باشد نیز قهوه راهکار خوبی برای رفع آن به شمار می رود. قهوه می تواند آنتی هیستامین در خون آزاد کند و واکنش های آلرژیک را تا حد زیادی خنثی کند.

مطالعات زیادی نشان می دهند که قهوه قدرت زیادی برای مبارزه با آلرژی دارد و این امر، به دلیل آنتی اکسیدان یا فیتوکمیکال های موجود در این خوارکی طبیعی است. قهوه، این نوشیدنی خوش طعم و خوش عطر، یک غذای گیاهی محسوب می شود و از سلول های بدن در برابر رادیکال های آزاد که موجب بیماری و بروز علائم پیری می شود، محافظت می کند.

موز
موز یکی از بهترین خوراکی ها برای دران یک سردرد شدید است. موز حاوی مقدار زیادی منیزیم است که باعث تمدد رگ های خونی می شود و سردرد را به این ترتیب تسکین می دهد. موز همچنین منبع غنی از پتاسیم است که بخش مهمی از تعادل الکترولیتی ( تعادل مایعات در بدن) را به عهده دارد. نوشیدن مایعات الکلی و کم ابی، تعادل مایعات را در بدن شما بر هم می زند و ممکن است باعث بروز سردرد شود. موز، به علاوه عوارض جانبی سردرد مثل سرگیجه، خستگی و دردهای عضلانی پس از تمرینات ورزشی را کاهش می دهد.

غذاهای تند

اگر سردرد شما ناشی از حساسیت فصلی یا آنفولانزاست، حتما غذاهای تند را امتحان کنید. مصرف ادویه های تند، باعث انقباض می شود که فشار سینوسی را کاهش می دهد و راه های هوایی را باز می کند. چیلی در میان ادویه های تند، سرشار ار ویتامین E و مواد مغذی است که باعث تمدد رگ های خونی و بهبود جریان خود در بدن می شود. مطالعه ای از سوی موسسه ملی بهداشت آمریکا نشان می دهد که ویتامین E، به عنوان یک عامل پیش گیری کننده در جلوگیری از سردرد های قاعدگی در زنان بسیار موثر است.

نان سیاه

نان کامل، یک غذای عالی برای افراد مبتلا به میگرن است. دانه های کامل فراوری نشده، کربوهیدرات کمتری دارند و می توانند در عین حال انرژی لازم را برای بدن به خصوص برای فعالیت های فیزیکی فراهم می کند. مطالعه ای در سال 1983 بر روی 88 کودک مبتلا به میگرن شدید در بیمارستان کودکان لندن انجام شده، که نشان می دهد یک رژیم غذایی بر پایه کاهش کربوهیدرات و نان کامل، تاثیر مثبتی بربیماری آن ها داشته است. به طوری که 78 کودک دیگر میگرن را تجربه نکردند و 4 کودک هم بهبود نسبی یافتند.

سیب زمینی
از بهترین گزینه های غذایی برای بهبود سردرد، می تواند سیب زمینی و البته پوست آن باشد. سیب زمینی منبع خوبی از پتاسیم است و برای جلوگیری از بروز سردرد بسیار موثر است. سیب زمینی و پوست آن، از پتاسیم غنی هستند و به حفظ تعادل الکترولیتی بدن کمک زیادی می کنند.

ماست
داشتن یک میان وعده سالم، مثل ماست می تواند در درمان میگرن و سردرد شما بسیار مفید باشد. کلسیم موجود در ماست و مواد مغذی دیگر در این خوراکی سالم، برای بدن حیاتی است و خماری ناشی از سردرد را کاهش می دهد.

محققان دانشگاه منچستر در مطالعه ای نشان می دهند که مصرف 4.4 اونس ماست در روز، التهابات سردرد و نفخ را کاهش می دهد. به طور خاص، این مطالعه نشان می دهد که مصرف ماست تا 78 درصد به دلیل وجود باکتری های پروبیوتیک در بهبود عملکرد سیستم گوارش موثر است.

بادام
بادام یک میان وعده عالی برای مبتلایان به میگرن است. بادام حاوی تریپتوفان، اسید آمینه ای است که به تولید سروتونین کمک می کند و همچنین حاوی منیزیم است و باعث تمدد رگ های خونی می شود. منیزیم موجود در بادام درد فیزیکی و استرس ناشی از سردرد را کاهش می دهد و بنابراین، یک داروی ضد تنش است. بادام همچنین حاوی سیلسین زیادی است که با درد مبارزه می کند و یک مسکن طبیعی به شمار می رود.

هندوانه
هندوانه آبرسان قدرتمندی است و به سرعت بدن را هیدراته می کند. گفتیم که یکی از عوامل بروز سردرد کم آبی است که هندوانه، این میوه خوشمزه تابستانی خاصیت رطوبترسانی زیادی دارد.

قارچ

قارچ حاوی ویتامین B2 است که ریپوفلاوین نیز نامیده می شود. این ماده مغذی نقش موثری در تامین انرژی سلولی دارد و به همین دلیل به کاهش سردرد کمک می کند. ریپوفلاوین همچنین بدن را به تولید گلبول های قرمز تشویق می کند.




ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید