وارونه/ خوشبختانه امروزه در مقایسه با سال های اخیر افراد بیشتری به ورزش می پردازند.اما ورزش و بدنسازی نیز دارای قوانین هستند که باید از آن ها مطلع باشید در غیر این صورت می تواند به سلامت شما آسیب برساند.اما این قوانین طلائی کدامند ؟ با 15 قانون طلائی هنگام بدنسازی آشنا شوید :

1-قبل از شروع ورزش باید به مدت یک و نیم ساعت از خوردن غذا خودداری کنید.زیرا هنگام ورزش نباید معده تان پر باشد.اما اگر وقت کافی برای خوردن غذا قبل از ورزش ندارید و احساس گرسنگی می کنید می توانید قبل ار ورزش موز ، سیب و یا موسلی حاوی پروتئین میل کنید.

2-هنگامی که به سالن ورزشی می روید از همراه داشتن لباس و کفش مناسب اطمینان حاصل کنید.منظور از کفش مناسب حتما کفش های ورزشی گران قیمت نیست ،مهم استاندارد بودن کفشی است که در آن احساس راحتی کنید.

3-قبل از شروع ورزش خانم ها باید هر گونه ماده آرایشی را از صورت خود بشویند.زیرا هنگام ورزش عرق می کنید و این تعریق با آرایش تان ترکیب شده و می تواند به پوست صورتتان آسیب بزند.

4-قبل از شروع ورزش حتما 15 دقیقه بدن تان را گرم کنید.گرم کردن اساس هر ورزشی است.برای این منظور می توانید از حرکات کششی و یا طناب و درجا زدن و یا حرکت پروانه برای گرم گردن بدن خود استفاده کنید.گرم کردن قبل از ورزش می تواند بدن شما را از آسیب های ورزشی محافظت کند.

5-اگر قصد رفتن به سالن ورزشی را دارید و تجربه کافی در زمینه ورزش و بدنسازی را ندارید حتما از افراد متخصص در باشگاه اطلاعات کافی را دریافت کنید.همچنین می توانید با استفاده ازتست هایی که در برخی باشگاهها موجود است ،از میزان چربی و عضلات موجود در بدن خود مطلع شوید.

6-به برنامه ورزشی خود صادق باشید.برنامه ورزشی بر اساس نیازهای بدنتان طراحی شده است .هیچ موقع برنامه ورزشی خود را اضافه و یا کم نکنید.شاید برنامه ورزشی در هفته اول باعث خسته شدن شما گردد ، اما این نکته را فراموش نکنید که با مرور زمان بدنتان به آن عادت خواهد کرد.

7-سعی کنید از صحبت کردن زیاد در میان ست های خود اجتناب کنید.حداکثر زمان مناسب برای استراحت میان هر ست 2 دقیقه می باشد.و زمان صرف شده بیش تر از این مقدار باعث سرد شدن بدنتان می گردد.

8-می توانید در کلاس های ورزشی گروهی شرکت کنید .شرکت در کلاس های گروهی باعث افزایش انگیزه تان می شود.

9-یکی از راه های افزایش انگیزه هنگام ورزش ،گوش دادن به موسیقی است.ورزش کردن با موسیقی باعث لذت می شود.اگر به موسیقی های سالن ورزشی علاقه ندارید ، می توانید لیستی از موسیقی های مورد علاقه تان را تهیه کرده و هنگام ورزش گوش کنید.

10-کر بوهیدرات دریافتی 20 دقیقه پس از پایان ورزش برای پر کردن انبار گلیکوژن بدن بسیار اهمیت دارد.از این رو سعی کنید 20 دقیقه پس از پایان ورزش میوه ، یا نوشیدنی های حاوی پروتئین و یا کربوهیدرات مصرف کنید.خوردن ساندویچ تن ماهی نیز انتخاب ایده آلی است.

11-حتما پس از پایان ورزش چند حرکت کششی انجام دهید و مستقیما دوش نگیرید.انجام حرکات کششی بعد از پایان ورزش باعث کاهش دردهای عضلانی می گردد.

12-حداقل باید در هفته 3 روز را به ورزش کردن اختصاص دهید.ورزش کردن کمتر از این مقدار توصیه شده خیلی مفید و کار آمد نخواهد بود.

13-یکی دیگر از قانون های طلائی ورزش و بدنسازی ، تغذیه مناسب است .باید حتما در روز 3 وعده اصلی و 3 میان وعده مصرف کنید.برای جلوگیری از کم آبی بدن هنگام ورزش نوشیدن آب را فراموش نکنید.

14-ورزش کردن بدان معنی نیست که هر چیزی را که علاقه داشته باشید ، میل کنید.برنامه تغذیه ای شما باید براساس میزان کالری دریافتی روزانه تان باشد.

15-فراموش نکنید که عضلات شما به استراحت احتیاج دارند.اگر به عضلات تان استراحت ندهید آن ها دچار آسیب خواهند شد.ورزش کردن به مدت 7 روز در هفته باعث آسیب دیدن عضلات تان می شود.ورزش کردن به مدت 3 روز در هفته بسیار معقول می باشد.این مقدار می تواند به 5 روز نیز افزایش پیدا کند اما ما به شما توصیه می کنیم که گزینه های دیگری را مانند دوچرخه سواری ،پیاده روی و… را در روزهای اضافی انجام دهید.



ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید