بهداشت نیوز/ فریب طعم شیرین شکر را نخورید، چون تهدیدی جدی برای سلامتی شما محسوب می شود و مصرف زیاد آن باعث بروز بیماری های بسیاری مقل چاقی، دیابت و مشکلات قلبی می شود. در عوض، خبر خوب این است که می توانید مواد طبیعی سالمی را جایگزین شکر و قند در رژیم غذایی خود کنید.

در ادامه با برخی از این جایگزین های طبیعی اشنا می شویم :

استویا
استویا، یک شیرین‌کننده طبیعی و جایگزین شکر است که از عصارهٔ گیاه شیرین برگ به‌دست به‌دست می‌آید. این ماده غذایی، به دلیل این که کالری کمتری دارد،‌ مناسب افرادی است که اضافه وزن دارند. همچنین استویا بضمن افزایش قند خون، میزان انسولین را کاهش می دهد و به این تریب با دیابت مبارزه می کند.

شکر نارگیل
شکر نارگیل حاوی مقدار کمی فیبر و مواد مغذی است. این ماده خوراکی مقدار زیادی فروکتوز دارد و باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کرد. می توانید از مقدار کم این شیرین کننده طبیعی در انواع چای، نوشیدنی و آب میوه استفاده کنید.

اریتیتول

ای محصول، اساسا قند الکل است، اما تنها 6 درصد کالری دارد و بنابراین برای افرادی که دچار اضافه وزن هستند، جایگزین خوبی برای شکر است. این خوراکی شیمیایی برای افراد دیابتی نیز مفید است زیرا سطح انسولین و گلوکز خون را افزایش نمی دهد. همچنین چون اریتیتول، باعث افزایش میزان کلسترول و گلیرسیرید در بدن نمی شود، برای مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی توصیه می شود.

عصاره میوه یاکون
شربت یا عصاره یاکون از میوه ای با همین نام گرفته می شود. طعم آن شیرین و رنگ آن تیره است و قوامی همانند ملاس دارد.

این شربت حاوی 40 تا 50 درصد از فروکتولوگوساکاریدهاست که یک نوع مولکول شکر است که در بدن هضم نمی شود و بنابراین برای بدن مفید است. کمک به عملکرد بهتر روده و سیستم گوارش و کاهش وزن از حمله اثرات این شربت طبیعی است. البته باید در مصرف آن تعادل را رعایت کرد.

زایلیتول

زایلیتول یک جایزگین طبیعی برای مصرف شکر است. این ماده یک قند الکلی است که سطح قند خون را افزایش نمی دهد. زایلیتول همچنین جذب کلسیم را در بدن افزایش می دهد و به همین دلیل برای تراکم استخوان توصیه می شود.

عسل
به عنوان جایگزینی طبیعی برای شکر، عسل هیچگاه از قلم نمی افتد. این ماده طبیعی خوض طعم، حاوی آنتی اکسیدان، ویتامین ها، مواد معدنی و غیره است که برای سلامت کلی بدن مفید است. عسل برای درمان مشکلات تنفسی و تقویت سیستم ایمنی نیز توصیه می شود.

ملاس

ملاس دارای ویژگی های عسل است، با این تفاوت که رنگی تیره تر دارد. مواد مغذی ملاس برای سلامت استخوان و فلب مفید است و به تنظیم میزان قند خون نیز کمک می کند.

شربت افرا
شربت افرا حاوی مواد معدنی و آنتی اکسیدان های زیادی است. این ماده خوراکی که جایگزین خوبی برای شکر به شمار می رود، به بهبود عملکرد عضلات کمک می کند. همچنین شربت افرا برای کاهش اضطراب مفید است و مصرف آن، جلوی پرخوری های عصبی را می گیرد.

می بینیم که طبیعت می تواند گزینه های زیادی را در اختیار شما بگذارد تا رژیم غذایی خود را از شکر و قند پاکسازی کنید. به کمک این مواد طبیعی شکر و قند فراوری شده را فراموش کنید و جلوی بیماری های ناشی از دیابت، اضافه وزن و مشکلات قلبی و عروقی می شود را بگیرید.



ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید