بد و خوب تعیین جنسیت جنین
ايسنا/ پژوهشي که در ارتباط با مسائل اخلاقي انتخاب جنسيت جنين با دلايل غير پزشکي به شيوه اسنادي و از مقالات متون فارسي و انگليسي مرتبط با اظهار نظر موافقين و مخالفين انتخاب جنسيت جنين، همچنين از بانک هاي اطلاعاتي در دوره زماني ۲۰۱۷_۱۹۹۶ استفاده شده، ، نشان ميدهد:« انتخاب جنسيت جنين قبل از بارداري به دلايل غير پزشکي، نياز به تجديد نظر و تدوين قوانين موضوعه دارد. اين روند به طور خاص براي تعديل در خانواده و تجربه داشتن فرزند از هر دو جنس قابل پذيرش است، اما نياز به نظارت دستگاه هاي اجرايي دارد.» اين پژوهش که توسط تيم پژوهشگران متشکل از فرنگيس مجردتاکستاني(دانشجوي دکتري جامعه شناسي)، رضا عماني ساماني( عضو هيات علمي پژوهشگاه رويان)، محمد سيد ميرزايي(استاد جمعيت شناسي) و عليرضا کلدي( استاد جامعه شناسي) انجام شده، نشان ميدهد:« انتخاب جنسيت جنين به معني توانايي انتخاب کردن جنس پسر يا دختر قبل از باردار شدن است. انتخاب جنسيت ميتواند قبل از لقاح( با استفاده از جداسازي اسپرم هاي X و Y)،قبل از لانهگزيني جنين( با استفاده از آزمايش کروموزومي جنين آزمايشگاهي) و پس از لانهگزيني( از طريق سقط جنين هايي با جنس نامطلوب) باشد که هر کدام در کشورهاي مختلف موافقين و مخالفيني دارد.درحالي که بزرگترين آرزو براي هر زوج داشتن فرزند سالم است، داشتن فرزند با جنسيت مطلوب براي والدين خوشايند و حتي در برخي موارد امري حياتي است.» در ادامه اين مقاله با اشاره به پيشينه فقهي مسئله انتخاب جنسيت جنين در قرآن کريم آمده است:«علاقه والدين به داشتن فرزند با جنسي خاص امري غير مشروع نيست زيرا در برخي آيات و روايات به انتخاب جنسيت جنين اشاره شده است و در برخي موارد خداي متعال آن را محقق کرده است.» در ادامه اين مقاله آمده است:«مخالفين انتخاب جنسيت جنين معتقدند که انتخاب جنسيت جنين با دلايل غير پزشکي، نسبت جنسي جامعه را بر هم ميزند. زيادي جمعيت مردان، ممکن است سبب ايجاد مشکلات ملي، اجتماعي و حتي بينالمللي و امنيتي شود. گروهي معتقدند که براي برهم خوردن نسبت جنسي، نخست بايد اولويت براي داشتن کودکان از يک جنس خاص و همچنين تقاضاي چشمگيري براي انتخاب جنسيت جنين وجود داشته باشد تا باعث ايجاد برهم خوردن تعادل در نسبت جنسي شود. موافقان بر اين عقيده اند که گاهي اوقات انتخاب جنسيت جنين با هدف داشتن يک خانواده متعادل(از نظر جنسيتي) انجام ميشود که بنا به تعريف، خانواده اي متعادل است که از هر دو جنس حداقل يک فرزند داشته باشد.» در ادامه اين مقاله در خصوص کرامت انساني و تبعيض جنسي در برابر ترجيحات جنسيتي والدين آمده است:«نگراني بيشتر مخالفان انتخاب جنسيت جنين، تمايل به تبعيض جنسيتي است.احترام به انسان از نظر انسان بودن مهم است نه جنسيت آن؛ گمان ميرود درهمه اشکال انتخاب جنسيت جنين با دلايل غير پزشکي، انگيزه جنسيتي، وجود دارد که اين عمل از نظر اخلاقي مشکل دارد. همه کودکان جداي از جنسيت خود شايسته احترام اند، پس نبايد مثل کالاهاي سفارشي براي برآوردن ترجيحات شخصي و اجتماعي در دستور درمان قرار گيرند و مصداق ابزارانگاري کودک باشند. همچنين قبول انتخاب جنسيت جنين به نفع درخواست بيشتر پسر نسبت به دختر است که ممکن است سبب پايين تر آمدن جايگاه اجتماعي زنان و کاهش ارزش دختران در جامعه شود.» در ادامه اين مقاله آمده است:«موافقان انتخاب جنسيت جنين بر اين باورند که امروزه با بهرهگيري از فناوري هاي ژنتيک در علم پزشکي،اين قدرت وجود دارد که جنين ها را بر اساس خصوصيات ژنتيکي انتخاب کرد و اين انتخاب اخلاقي است. همچنين از داشتن زندگي مطلوب براي فرزند حاصل جلوگيري نميکند. عده اي ديگر اين کار را دخالت در کار خدا ميدانند. ايشان معتقدند اگر انسان توسط اين تکنيک جنسينت جنين را انتخاب کند، فعلي شيطاني انجام داده است.» در نتايج اين پژوهش آمده است:«انتخاب جنسيت جنين با دلايل پزشکي و براي پيشگيري از انتقال بيماري هاي ژنتيکي و وابسته به جنس از نظر اخلاقي مورد تاييد است، اما اين انتخاب ممکن است با دلايل غير پزشکي و با هدف برقراري تعادل جنسيت در خانواده مورد استفاده قرار گيرد. انتخاب جنسيت جنين بر اساس تلاش براي ايجاد فرهنگ بدون تبعيض و ارائه مشاوره کامل به خانواده ها براي رفتار هاي ناهمسان با فرزندان لازمه جوامع به ويژه جوامع شرقي است اما انتخاب جنسيت جنين اين تبعيض را کم يا زياد نميکند. انتخاب جنسيت جنين در حد تعديل در خانواده، نسبت جنسي خانواده را برهم نخواهد زد، اما بايد اين نسبت جنسي به طور دائم در حال بررسي و نظارت باشد و درصورت بر هم خوردن نسبت جنسيتي جامعه، انتخاب جنسيت را به طور موقت يا دائم محدود و ممنوع کرد. همچنين اين انتخاب در حد تعديل خانواده ميتواند از تعدد فرزندان خانواده بکاهد و اندازه خانواده را با وضعيت اقتصادي آن هماهنگ کند.» اين پژوهش در شماره سيزدهم پژوهشنامه اسلامي "زنان و خانواده" منتشر شده است.