باشگاه خبرنگاران/ فزناز المعی‌نژاد متخصص فیزیوتراپی درباره تاثیر ورزش در کاهش استرس‌های روانی اظهار کرد: ورزش به ترشح هورمون اندورفین از مغز کمک می‌کند که این هورمون به هورمون شادی معروف است، ورزش همچنین نوعی تفکر و مدیتیشن (تن آرامی) هنگام حرکت است.

او بیان کرد: وقتی فرد یک فعالیت ورزشی را انجام می‌دهد به ویژه اگر این فعالیت تند و پر هیجان باشد، درگیری‌های فکری و ذهنی روزانه خود را فراموش می‌کند، زیرا جسم و ذهن روی ریتم و توالی فعالیت ورزشی تمرکز پیدا می‌کند و بنابراین افکار استرس‌زای روزانه کمتر می‌شود.

این متخصص فیزیوتراپی افزود: ورزش در تقویت خلق‌وخو موثر است، به این صورت که انجام فعالیت ورزشی منظم، اعتماد به نفس را در فرد افزایش می‌دهد، همچنین اضطراب و افسردگی را کمتر می‌کند. ورزش در بهبود خواب شبانه هم موثر است و تاثیر چشمگیری در ریلکس شدن فرد دارد. پس در مجموع ورزش موجب می‌شود که فرد روی بدن، خلق و خو و افکار خود کنترل بهتری داشته باشد؛ فعالیت فیزیکی توانایی بدن را برای جذب و مصرف اکسیژن افزایش می‌دهد، بنابراین گردش خون بهتر صورت می‌گیرد که این عامل اثر مستقیمی بر عملکرد مغز دارند. ورزش به ویژه دویدن تند در افزایش ترشح هورمون‌های شادی (اندورفین) از مغز موثر است.

نکاتی که پیش از ورزش باید به آنها توجه کنیم
المعی‌نژاد تاکید کرد: افرادی که تا به حال ورزش منظم نداشته اند، برای انتخاب نوع و شدت ورزش باید با پزشک یا فیزیوتراپیست خود مشورت کنند. همچنین آنها باید در ورزش، هدف‌های کوتاه مدت رو به رشد برای خود تعیین کنند تا علاوه بر اینکه انگیزه آنها برای رسیدن به این اهداف افزایش پیدا می‌کند، با ارتقای این اهداف بتوانند احساس رضایت‌مندی و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند، به طور مثال شاید در ابتدای کار برای فرد سخت باشد که روزانه ۳۰ دقیقه ورزش کند. چنین شخصی می‌تواند فعالیت ورزشی خود را هر روز از پیاده روی‌های تند ۱۰ دقیقه‌ای آغاز کند و در روز‌ها و هفته‌های بعد به تدریج زمان آن را به ۳۰ دقیقه برساند. انجام فعالیت‌های ورزشی گروهی به بهبود تعاملات اجتماعی افراد کمک می‌کنند که این تعاملات در کاهش استرس‌های روزانه موثر هستند.

کدام ورزش‌ها در کاهش استرس بیشتر موثر هستند؟

او تصریح کرد: ورزش یوگا با بهبود سلامت فیزیکی در افزایش انعطاف پذیری عضلات و مفاصل و تقویت تفکر و مدیتیشن (تن‌آرامی) موثر است؛ ورزش‌های رزمی- دفاعی مانند کاراته و آیکیدو هم نظم شخصی فرد را بهتر و بیشتر می‌کنند بنابراین احساس درماندگی و نتوانی در شخص کمتر می‌شود همچنین به علت ینکه فرد در این ورزش‌ها راه دفاع از خود را یاد می‌گیرد احساس امنیت و آرامش بیشتری می‌کند.

این متخصص فیزیوتراپی گفت: از دیگر ورزش‌های مناسب برای کاهش استرس می‌توان به شنا اشاره کرد، در شنا اثر‌ات مفرح غوطه وری در آب به ویژه آب خنک به اثر‌های فیزیولوژیک ورزش افزوده می‌شود؛ پیاده روی تند هم اثر بسیار مطلوبی در کاهش تنش‌های روزانه دارد البته پیاده روی تند در صورتی موثر است که فرد به قصد فعالیت ورزشی آن را انجام دهد، هنگام پیاده روی فرد با بهره گیری از اثر‌های خوب فعالیت فیزیکی؛ افکار خود را در ذهنش دسته‌بندی و افکار مزاحم را هم از خود دور می‌کند، اگر هنگام پیاده‌روی تند با یک دوست خوب هم صحبت باشید، اثر‌های پیاده روی دوچندان می‌شود.

المعی‌نژاد یادآوری کرد: ورزش‌های زنجیره‌ای و ایستگاهی هم نقش موثری در کاهش استرس‌های روزانه دارند، بخشی از فعالیت‌های ایروبیک به زنجیره‌ها اختصاص دارد، در طی یک زنجیره فرد تعدادی از حرکات ریتمیک ایروبیک را با توالی خاص انجام می‌دهد، تمرکز بر نحوه انجام صحیح هر حرکت زنجیره و به خاطر سپردن توالی آنها، ذهن شخص را از افکار منفی و استرس‌زای روزانه دور می‌کند.

ورزش‌هایی مانند تنیس روی میز و بد‌مینتون هم علاوه بر بهره گیری از اثر‌های خوب فعالیت فیزیکی به علت رقابتی و ریتمیک بودن ذهن فرد را از افکار منفی دور می‌کند، تای‌چی هم یک ورزش قدیمی چینی است که به مدیتیشن (تن آرامی) هنگام حرکت معروف است، این ورزش با تاکید بر تمرکز در لحظه از جذب افکار و انرژی‌های منفی در فرد جلوگیری می‌کند، بهبود تعادل و انعطاف پذیری، خواب عمیق و آرام و تقویت عملکرد قلبی و عروقی سایر اثر‌های مثبت این ورزش هستند.



ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید