مهر/ طبق نتايج يک مطالعه جديد، زناني که مقادير زيادي نوشابه گازدار، آبميوه هاي شيرين و ساير نوشابه هاي قندي را مصرف مي کنند در معرض ريسک بالاتر ابتلا به بيماري قلبي قرار دارند.
به گفته محققان دانشگاه کاليفرنيا، زناني که يک نوشيدني يا بيشتر در روز مينوشند در مقايسه با زناني که هرگز چنين نوشيدنيهاي مصرف نميکنند حدود ۲۰ درصد بيشتر با ريسک بيماري قلبي مواجه هستند. و تنها نوشابههاي گازدار مشکل زا نيستند بلکه نوشيدنيهاي ميوهاي هم همراه با شکر افزودني پرريسک هستند.
«چريل آندرسون»، پژوهشگر ارشد تيم تحقيق، در اين باره ميگويد: «ما پيش بيني ميکنيم که چندين دليل موجب ميشود قند ريسک بيماري قلبي را افزايش دهد.»
وي در ادامه ميافزايد: «مواد قندي موجب افزايش ميزان گلوکز و غلظت انسولين در خون شده که ميزان اشتها را افزايش داده و منجر به چاقي، فاکتور پرخطر اصلي بيماري قلبي عروقي، ميشود.»
آندرسون تاکيد ميکند: «بعلاوه ميزان بيش از اندازه قند در خون با فشار اکسايشي و التهاب، مقاومت انسولين، الگوي ناسالم کلسترول و ديابت نوع۲ مرتبط است، مشکلاتي که ارتباط قوي اي با ابتلاء به تصلب شريان، تنگ شدن تدريجي عروق خوني، دارند.»
بيش از ۱۰۰ هزار زن در کاليفرنيا در اين مطالعه شرکت کردند.
محققان دريافتند افرادي که روزانه يک نوشيدني قندي يا بيشتر مينوشيدند در مقايسه با زناني که به ندرت نوشابه مصرف ميکردند يا اصلاً چنين نوشابههاي نمينوشيدند ۲۶ درصد بيشتر با احتمال نياز به جراحي نظير آنژيوپلاستي براي کاهش جريان خون مواجه بودند و ۲۱ درصد بيشتر با ريسک سکته روبرو بودند.
به گفته محققان، گاهي اوقات افراد از نوشابههاي رژيمي استفاده ميکنند که آنها هم به دليل داشتن مواد شيرين کننده مصنوعي نظير ساخارين براي سلامت مضر هستند.
انجمن قلب آمريکا، سالمترين نوشيدني را آب آشاميدني معرفي ميکند که فاقد قند، شيرين کنندههاي مصنوعي و کالري است.
بازار