جام جم/ روزه داری به هر حال روی برخی از افراد تاثیراتی می گذارد، به خصوص اگر فرد از لحاظ جسمانی ضعیف باشد. افرادی که بنیه ضعیف تری دارند در طول ماه رمضان مسلما با مشکلات بیشتری نسبت به افراد قوی تر مواجه شده اند، بدان معنا که بیشتر ضعف کرده اند و بیشتر گرسنگی و تشنگی را از سر گذرانده اند. اما گمان نکنید که روزه داری فقط مختص به ساعاتی است که یک فرد برای روزه اش نه چیزی می خورد و نه چیزی می نوشد. این ضعف ممکن است بعدا هم خودش را نشان بدهد و در ساعات غیر روزه داری هم باعث اذیت فرد شود.

ماه مبارک رمضان هم تمام شد. حالا با توجه به مطالب می توان گفت که روزه داری در این ماه در روزهای آینده هم باعث ضعف افراد می شود، حتی با اینکه روزه هم نیستند؟

در این رابطه دکتر مهدیه قنبرزاده دکترای تغذیه و متخصص رژیم درمانی به جام جم آنلاین گفت: روزه داری برای افراد با توجه به شرایط مختلف بدنی یکسان نیست. یکی بدنی قوی تر دارد و یکی خیر. ممکن است برخی از افراد با وجود مشکلات جسمانی اقدام به روزه داری کنند که این ممکن است باعث ضعف شدید در آنها شود. آنها گرسنگی و تشنگی را بیشتر حس کنند. حالا با این ضعف بدنی چه باید کرد؟

وی افزود: هر چه باشد در روزهای متوالی برخی از موارد خوراکی و منابع غذایی مورد نیاز بدن به موقع به بدن افراد نرسیده و همین ممکن است باعث شود تا دچار مشکلاتی شوند.

این متخصص تغذیه در ادامه گفت: یک فرد بعد از پایان دوران روزه داری باید تغذیه قبلی خود را ادامه بدهد و طبق روال برگردد با این تفاوت که سعی کند مواد مورد نیازی را که در دوران روزه داری کمتر به بدن او رسیده جبران کند، همانند ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و زینک و آهن و همچنین پروتئین.

قنبرزاده در عنوان کرد: برای جبران برخی از ویتامین ها فرد باید یا طبق نظر پزشک اقدام به استفاده از قرص های مکمل و یا قرص های جوشان کند و یا به طور طبیعی از طریق انواع میوه ها و مرکبات این ویتامین هایی را که در دوران روزه داری به بدن او نرسیده جبران کند.

وی تاکید کرد: برخی از افراد روزه دار حتی در ساعات غیرروزه داری هم احساس ضعف می کنند. استفاده از تخم مرغ، ماهی ها، گوشت، میوه ها و سبزیجات بسیار برای افراد مهم است و کمک می کند فرد مواد مورد نیاز بدن خود را بازیابی کند.

این متخصص تغذیه بیان داشت: یکی دیگر از مشکلاتی که در پایان روزه داری برای افراد به وجود می آیداین است که افراد روزه دار به کرات مبتلا به یبوست می شوند. نخستین راه حل این است که مصرف نوشیدن آب بالاتر برود ضمن اینکه در غذاهای لعاب دار از آلو استفاده شود. با راهکارهایی ساده می توان یبوست را به سرعت از بین برد اما اگر این مشکل شدید بود و به سادگی از بین نرفت باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد در غیراینصورت عوارض متعددی در انتظار فرد روزه دار خواهد بود.

قنبرزاده خاطرنشان کرد: روزه باعث خشکی بدن می شود. علاوه بر نوشیدن آب می توان سبزیجات و میوه هایی مثل آلو و هویج را مصرف کرد تا خشکی بدن از بین برود.

وی گفت: برای جبران ضعف بدن می توان از مغزها و جوانه ها و خرما هم استفاده کرد. مصرف گوشت به مقدار مناسب هم انرژی از دست رفته بدن را احیا می کند. کسانی که احساس می کنند ماه رمضان و روزه داری باعث شده تا بسیار لاغر شوند و منابغ غذایی زیادی از آنها از دست رفته عموما دچار خستگی می شوند که برای رفع آن باید میزان کالری مصرفی بدن خود را بالا ببرند.

این متخصص تغذیه در پایان گفت: فرد بعد از ماه رمضان میزان مصرف مایعات و مواد ویتامین دار را بالا ببرد و ضمن اینکه به مقدار آهن بدن هم خود هم توجه کند تا ضعف ناشی از روزه داری کنترل شود.