مجله دلتا/ معمولاً بیشتر افراد از پیازچه به‌عنوان چاشنی در ظرف غذای خود استفاده می‌کنند اما فواید پیازچه و ویژگی‌های فوق‌العاده آن‌را نادیده می‌گیرند.

دسترسی راحت، سهولت استفاده و خواص فوق‌العاده پیازچه سبب می‌شود که مصرف مقدار کمی از آن در رژیم غذایی اثرات زیادی داشته باشد. در این مطلب از مجله دلتا بیشتر با این خوراکی ارزشمند آشنا می‌شویم.

پیازچه چیست؟
پیازچه با اسامی مختلف مثل پیاز بهاره، پیاز سبز و پیاز ولز شناخته می‌شود. این گیاه در سراسر دنیا کاشته و مصرف می‌شود اما درواقع بومی چین است.

هر دو بخش پیازچه (ساقه و پیاز) خوراکی است و می‌توان از آن در پخت‌و‌پز استفاده کرد. بخش سبز بالایی طعم ملایمی دارد و عطر و طعم بخش سفید پیازچه تندتر است و طعمی شبیه به پیاز دارد.

فواید پیازچه برای سلامتی
فواید پیازچه نسبت به بسیاری از مواد غذایی دیگر بیشتر است و کالری پایینی دارد. این گیاه غنی از مواد مغذی است و با تقویت سیستم ایمنی و کوچک‌کردن سلول‌های چربی به افزایش سلامتی عمومی بدن کمک می‌کند.

در ادامه به خواص و فواید پیازچه می‌پردازیم.



کمک به کاهش وزن
میزان کمِ کالری و مواد مغذی فراوان، این گیاه را به یکی از گزینه‌های عالی برای استفاده در انواع رژیم‌های غذایی تبدیل می‌کند. همچنین، میزان فیبر موجود در پیازچه بسیار بالااست و تنها با ۳۲ کالری می‌تواند ۱۰ درصد از نیاز روزانه شما به فیبر را تأمین کند.

استفاده از پیازچه به‌همراه سایر مواد غذایی کم‌کالری مانند میوه‌ها و سبزیجات، یکی از روش‌های ساده برای کنترل وزن است.

کمک به انعقاد خون
این گیاه سرشار از ویتامین k است. درواقع، نصف فنجان پیازچه نیاز روزانه شما به ویتامین k را برآورده می‌کند. ویتامین k یکی از مواد ضروری برای سلامتی است که نقش حیاتی آن در انعقاد خون بسیار شناخته شده است.

تقویت سیستم ایمنی
بعضی از مطالعات نشان می‌دهد که پیازچه با تقویت سیستم ایمنی از ابتلا به بیماری و عفونت جلوگیری می‌کند. مواد موجود در این گیاه در درجه اول میزان سلول‌های خاص سیستم ایمنی را که در از بین‌بردن بیماری‌ها و مبارزه با مهاجمان خارجی نقش حیاتی دارند، افزایش می‌دهد.

همچنین پیازچه دارای میزان بالایی از ویتامین سی (C) است که عملکرد سیستم ایمنی را تقویت و از عفونت جلوگیری می‌کند.افزایش سلامت قلب
پیازچه می‌تواند به‌طور چشمگیری عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی مانند تری‌گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد. همچنین عصاره آن به بهبود جریان خون کمک می‌کند.

علاوه‌براین پیازچه حاوی مقدار زیادی ویتامین k است که از قلب شما محافظت می‌کند.

بهبود سلامت استخوان
ویتامین k که در پیازچه وجود دارد، علاوه‌بر پیشگیری از بیماری‌های قلبی و بهبود انعقاد خون می‌تواند به تقویت استخوان‌ها نیز کمک کند. ویتامین k با افزایش تولید پروتئین خاص مورد نیاز برای حفظ کلسیم استخوان و افزایش تراکم استخوان سبب افزایش سلامت استخوان می‌شود.

احتمال توقف رشد سرطان
یکی از مهم‌ترین فواید پیازچه این است که ترکیبات موجود در آن می‌تواند به کاهش رشد انواع خاصی از سرطان کمک کند. پیازچه دارای ترکیبی به نام آلسین (allicin) است. این ماده به‌خاطر توانایی در مبارزه با سرطان، شناخته شده است.



ارزش غذایی پیازچه
پیازچه کالری پایینی دارد اما دارای مقدار مناسبی از ویتامین k، فیبر رژیمی، ویتامین C، ویتامین A و فولات است.

یک فنجان (۱۰۰ گرم) پیازچه خردشده به‌طور تقریبی حاوی موارد زیر است:

۳۲ کالری
۷/۳ گرم کربوهیدرات
۸/۱ گرم پروتئین
۰/۲ گرم چربی
۲/۶ گرم فیبر
۲۰۱ میکروگرم ویتامین K
۱۸/۸ میلی‌گرم ویتامین C
۹۹۷ واحد ویتامین A
۶۴ میلی‌گرم فولات
۱/۵ میلی‌گرم آهن
۲۷۶ میلی‌گرم پتاسیم
۰/۲ میلی‌گرم منگنز
۷۲ میلی‌گرم کلسیم
۰/۱ میلی‌گرم ریبوفلاوین
۲۰ میلی‌گرم منیزیم


هشدار برای مصرف پیازچه
افرادی که به پیاز حساسیت دارند ممکن است به پیازچه واکنش‌های شدید نشان دهند. علائم حساسیت به پیاز شامل تنفس‌های کوتاه، استفراغ، خس‌خس سینه، خارش یا سوزش پوستی است. اگر بعد از مصرف پیازچه این علائم یا علائم دیگری داشتید، باید مصرف پیازچه را متوقف و به پزشک مراجعه کنید.

افرادی که از وارفارین یا سایر داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند، باید مراقب مصرف پیازچه باشند. وارفارین دارویی است که برای جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می‌شود. این افراد باید به‌طور مرتب غلظت خون خود را کنترل و ویتامین k دریافتی‌شان‌را تنظیم کنند.