بهداشت نیوز/ کاهش وزن می‌تواند با روش‌های مختلفی حاصل شود که رایج‌ترین آن‌ها پیروی از رژیم‌های غذایی و انجام ورزش‌های سخت است. افراد برای این منظور مجبورند غذا‌های خاصی را از رژیم غذایی خود حذف کنند، این در حالی است که برخی از متخصصان معتقدند کاهش وزن چیزی بیشتر از ورزش و رژیم غذایی است و به پیروی از یک سبک زندگی سالم از جمله خواب کافی مورد نیاز بدن وابسته است.

با توجه به شرایط فعلی که افراد به دلیل شیوع ویروس کرونا مجبور به ماندن در خانه و در نتیجه کاهش میزان فعالیت‌های فیزیکی هستند، می‌توان نتیجه گرفت که وقت بیشتری در اختیار داشته و می‌توانند از این فرصت برای کاهش وزن بهره ببرند بدون آنکه نگران چیزی باشند.
در ادامه چند راهکار ساده اما موثر در خصوص کاهش وزن ارائه شده است که به افراد این امکان را می‌دهد بدون رژیم غذایی سخت و مراجعه به سالن‌های ورزشی، وزن خود را کم کنند.

اختصاص زمان مشخص برای وعده‌های غذایی
با توجه به نیاز انسان به امر خوردن و آشامیدن، لازم است که روزانه سه وعده غذایی برای تامین ویتامین‌ها و پروتئین‌های ضروری بدن در نظر گرفته شود. کارشناسان معتقدند تنظیم زمان وعده‌های غذایی می‌تواند تاثیر بسیاری در پیشگیری از اضافه وزن افراد داشته باشد. در برخی موارد اگر نمی‌توان زمان منظمی برای صرف غذا اختصاص داد، با میان وعده‌های منظم باید این خلا را جبران کرد، در غیر این صورت احساس گرسنگی که در طول روز به هر دلیلی به سراغ افراد می‌آید، می‌تواند آن‌ها را به سمت مصرف غذای بیشتر سوق دهد.
توصیه می‌شود صبحانه، ناهار و شام هر روز در یک زمان مشخص میل شود. همچنین بهتر است برنامه غذایی یک هفته از پیش تعیین شود تا افراد دیگر مجبور به صرف غذا‌های آماده و لحظه آخری نشوند، موضوعی که می‌تواند منجر به افزایش وزن شود.

تمرکز روی خواب با کیفیت
شاید عجیب به نظر برسد، اما زمانی که بدن خواب کافی نداشته باشد می‌تواند احساس گرسنگی کاذب را در افراد سبب شود، یعنی خواب کافی هوس خوردن غذای بیشتر را کم کرده و مقاوت بدن را در برابر میان وعده‌های ناسالم افزایش می‌دهد.
یک مطالعه اخیر نشان داده است هنگامی که افراد حداقل ۸.۵ ساعت در روز می‌خوابند، بخشی از مغز آن‌ها که وظیفه کنترل تغذیه و اشتها را دارد، سطح فعال سازی و انرژی بسیار کمی داشته و فعالیت سیستم‌های پاداش کاهش می‌یابد.

کمبود خواب می‌تواند تأثیر زیادی بر افزایش میل شدید به غذا و پرخوری داشته و به نوبه خود باعث افزایش وزن افراد شود؛ علاوه بر این با کاهش میزان متابولیک بدن، کمبود خواب باعث کاهش انرژی نیز شده که این امر منجر به کاهش میزان فعالیت بدنی می‌شود؛ همچنین افراد باید روی کاهش مصرف کافئین خود نیز تمرکز کرده و زمان استفاده از تلفن همراه قبل از خواب را نیز محدود کنند تا بتوانند خوابی با کیفیت داشته باشند.

انجام مکرر ورزش‌های هوازی
تحقیقات نشان می‌دهد انجام ورزش‌های کوتاه اما مکرر هوازی و همچنین پیاده روی تاثیر بسزایی در پیشگیری از اضافه وزن دارد. با توجه به شرایط حاضر که افراد مجبور به ماندن در خانه هستند، رفتن به سالن‌های ورزشی و یا انجام ورزش‌های دسته جمعیدشوار است، اما کلاس‌های آنلاین زیادی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها به راحتی در خانه تمرین کرد.

پرهیز از مصرف غذا‌های فوق فرآوری شده
غذا‌های فوق فرآوری شده می‌توانند به روش‌های مختلف سبب افزایش وزن شوند. به طور کلی غذا‌های فرآوری شده از هر نوع فرمولاسیون صنعتی مانند میان وعده‌های بسته بندی شده شیرین (بستنی، ترد، بیسکویت)، غذا‌های آماده، سس‌های آشپزی و نوشیدنی‌های معطر می‌توانند بسیار در افزایش وزن نقش داشته باشند؛ همچنین ترکیب نمک و شکر باعث می‌شود میل بدن به این نوع مواد غذایی بیشتر شود که منجر به افزایش وزن خواهد شد. توصیه می‌شود غذا‌های خانگی جایگزین میان وعده‌هایی از این قبیل شوند و از این طریق گزینه‌های کامل غذایی بتوانند از چاقی جلوگیری کنند.

افزایش توجه به غذا خوردن
برای کاهش وزن لازم است طرز تفکر افراد نیز گاهی تغییر یابد درست مثل اینکه فرد قصد آغاز سفری را دارد که می‌داند به زمان و تعهد او نیاز دارد.
برای این منظور بهتر است افراد غذا را در یک میز میل کرده و به غذایی که می‌خورند توجه کافی داشته باشند. آن‌ها باید تمام عواملی را که موجب حواس پرتی می‌شود، حذف کنند؛ همچنین آهسته غذا خوردن می‌تواند به افراد کمک کند تا با تمرکز بیشتری غذای خود را میل کنند، چرا که در صورت حواس پرتی ممکن است فرد بدون آنکه متوجه باشد حجم زیادی از غذا را میل کند و همین منجر به افزایش وزن خواهد شد.