خراسان/ ورزش باعث ترشح آندورفین زیاد در بدن‌تان می‌شود که باید باعث ایجاد حال خوب شود اما چرا گاهی بعد از تمرین حالت تهوع به شما دست می‌دهد؟
حالت تهوع ناشی از ورزش کمی آزاردهنده اما طبیعی و قابل پیشگیری است. این اتفاق برای خانم‌ها بیشتر ممکن است روی بدهد تا آقایان. پس با ما همراه باشید تا برای‌تان بگوییم چرا چنین حالتی روی می‌دهد، چه زمانی نگران کننده است و چه باید بکنید. بد نیست بدانید که این باور اشتباه وجود دارد که حالت تهوع یا استفراغ حین یا بعد از ورزش نشان دهنده‌ ضعیف بودن است ، از ورزشکاران مبتدی گرفته تا قهرمانان المپیک ، هر کسی می‌تواند دچار این حالت شود. ادامه مطلب را در این زمینه مطالعه کنید.

علت حالت تهوع بعد از ورزش از زبان متخصصان
متخصصان علم ورزش می‌گویند ورزش، در سیستم گوارش تداخلاتی ایجاد می‌کند که می‌تواند به علایمی چون حالت تهوع واستفراغ منجرشود و وقتی شدت تمرین را بالا می‌برید، گوارش‌تان تحت فشار قرار می‌گیرد.وقتی که ورزش و تمرین می‌کنید، جریان خون به سمت عضلات فعال و عضوهای حیاتی بدن که فعالیت زیادی می‌کنند، مانند قلب و ریه‌ها و مغز بیشتر می‌شود. یعنی خون کمتری در اندام‌های گوارشی در جریان است که این مسئله می‌تواند مانند ترمزی در فرایندهای گوارشی عمل کند.
بعضی از تمرین‌ها باعث می‌شود که جریان خون در سیستم گوارش‌ خیلی کمتر شود. هر چه بیشتر خون از گوارش‌تان فاصله بگیرد، علایم شدیدتری را تجربه خواهید کرد. به عنوان مثال عضلات پایین تنه بزرگ‌ترند، مانند عضلات چهار سر ران و همسترینگ‌ها و روزی که قرار است روی عضلات پایین تنه کار کنید بیشتر ممکن است دچار حالت تهوع ناشی از ورزش شوید. تمرینات تناوبی با شدت بالا (اینتروال) نیز می‌تواند این واکنش را تشدید کند.
تهوع نشانه تمرین های نادرست ؟
این که بعضی می‌گویند هر کس در معرض تهوع ناشی از ورزش قرار بگیرد تمرین وی درست یا خوب نیست، نتیجه درستی نیست، چه بسا این حالت فقط علامت کمبود جریان خون است یا این که ورزشکار وعده‌ غذایی خوبی پیش از تمرین نخورده‌ است.
زمان نیاز به مراجعه به پزشک
حالت تهوع ناشی از ورزش همراه با علایمی مانند تب، گرفتگی شدید عضله، درد در قفسه سینه و نبود تعریق نیست. جالب است بدانید این‌ها علایم بیماری خطرناکی به نام رابدومیولیز هستند. اما به این نکته هم توجه داشته باشید که اگر مدام حین ورزش دچار حالت تهوع می‌شوید حتما به پزشک مراجعه کنید.
درمان حالت تهوع
به حالت تهوع شدید بین تمرین بی تفاوت نباشید چرا که بدن در حال ارسال سیگنال‌هایی است تا بگوید ، در حال اعمال فشار زیاد روی بدن هستید به عبارتی نیاز به استراحت کافی بین تمرین دارید .برای تسکین حالت تهوع‌تان، از شدت تمرین کم کنید و سعی کنید با سرعت کم یا متوسط کمی راه بروید که به این کار اصطلاحا استراحت فعال می‌گویند. اگر فورا دست از تمرین بکشید، حالت تهوع‌تان بدتر می‌شود زیرا یک تغییر بزرگ و ناگهانی در عرض مدت بسیار کوتاهی در جریان خون پیش می‌آید.
فاکتور تعیین کننده
اصلی ترین فاکتوری که تعیین می‌کند دچار تهوع ناشی از ورزش می‌شوید یا نه این است که چه زمانی و کِی غذا می خورید. خیلی نزدیک به زمان تمرین غذا خوردن باعث می‌شود سیستم گوارش فرصت کافی برای شروع تجزیه و هضم غذا نداشته باشد اما خیلی پیش از تمرین غذا خوردن نیز سبب احساس گرسنگی هنگام تمرین خواهد شد.این زمان برای هر کسی متفاوت است . به طور کلی توصیه می‌شود یک تا سه ساعت قبل از تمرین غذا بخورید.
نکات تغذیه ای برای پیشگیری از تهوع بعد از ورزش
غذاهایی که چربی اشباع زیادی دارند مانند برگرها و سیب زمینی سرخ کرده، به مدت زمان بیشتری برای هضم نیاز دارند، بنابراین این تاخیر در گوارش می‌تواند احساس سنگینی در معده ایجاد کند. غذاهای چرب و سنگین بدن‌ را وادار می‌کنند آنزیم بیشتری ترشح کند تا به هضم چربی کمک شود. این آنزیم می‌تواند به فشار معده اضافه و حالت تهوع را تشدید کند. دیگر غذاها نیز می‌توانند بر فشار گوارش اضافه کنند مانند غذاهای تند و ادویه دار، چیزهایی که حاوی کافئین هستند و غذاهای بسیار اسیدی.
بد نیست بدانید که باید تمرکزتان را روی پروتئین کم چرب و کربوهیدرات‌های پیچیده بگذارید که می‌تواند انرژی شما را به خوبی تامین کند. یک برش نان تست جو با کره بادام، یک عدد موز با ماست کم چرب یا پنیر و یک تکه سینه مرغ گزینه‌های خوبی است.
کم آبی نیز عامل احتمالی دیگری است که می‌تواند تهوع ناشی از ورزش را ایجاد کند. بدن هنگام ورزش، از طریق عرق ،آب و مایعات زیادی از دست می‌دهد. بنابراین ننوشیدن آب کافی پیش از تمرین می‌تواند علایم را بدتر کند. راه حل این مشکل نیز ساده است: در طول روز مکرر و به طور منظم آب بنوشید.

نویسنده : مصطفی عاشوری / فیزیولوژیست ورزشی