مجله دلتا/ آلو ماده غذایی بسیار مغذی با فواید فراوان برای سلامتی است. خواص آلو و آلو خشک تقریباً یکسان است و فقط در میزان مواد مغذی با یکدیگر تفاوت دارند.

آلو سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان است که خطر بروز برخی از بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد. این میوه را می‌توان به‌شکل تازه یا خشک‌ شده (آلو خشک یا آلو بخارا) مصرف کرد. در ادامه به بررسی خواص آلو می‌پردازیم با مجله دلتا همراه شوید.

خواص آلو
داشتن مواد مغذی فراوان

در آلو و آلو خشک مواد مغذی فراوانی وجود دارد. این میوه علاوه‌بر آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر، دارای بیش از ۱۵ نوع ویتامین و ماده معدنی مختلف است.

مواد مغذی آلو
یکی از خواص آلو داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی است، البته کالری آن نسبتاً پایین است و باید در خوردن آن دقت کرد.

کالری: ۳۰
کربوهیدرات: ۸ گرم
فیبر: ۱ گرم
قندها: ۷ گرم
یک عدد آلو می‌تواند مقداری از نیاز روزانه بدن به املاح و ویتامین‌های لازم را برطرف کند. این میزان برابر است با:

ویتامین A: معادل ۵٪ نیاز روزانه بدن
ویتامین C: معادل ۱۰٪
ویتامین K: معادل ۵٪
پتاسیم: معادل ۳٪
مس: معادل ۲٪
منگنز: معادل ۲٪

کمک به بهبود یبوست
کمک به بهبود یبوست از خواص آلو و آب آلو محسوب می‌شود. این امر تا حدی به‌خاطر فیبر موجود در آلو است.

همچنین مقدار قابل توجهی سوربیتول در آلو و آب آلو موجود است. سوربیتول یک قند الکلی است که خاصیت ملینی دارد. مصرف آلو در درمان یبوست از بسیاری از ملین‌ها مانند پسیلیوم (نوعی فیبر است که برای بهبود یبوست استفاده می‌شود) مؤثرتر است.

البته نباید فراموش کرد که مصرف زیاد آن در یک زمان می‌تواند تأثیرات نامطلوبی مانند اسهال، داشته باشد. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است به مصرف یک‌چهارم تا نصف فنجان (۴۴-۸۷ گرم) آلو در روز اکتفا کنید.

سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها
آلو و آلو خشک آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی دارند که در کاهش التهابات و محافظت از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد مؤثرند.

همچنین آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنُلی در این میوه به وفور یافت می‌شود که تأثیر مثبتی بر سلامت استخوان و کاهش خطر بیماری‌های قلبی و دیابت دارند. براساس برخی مطالعات میزان پلی‌فنل‌ها در آلو بیش از دو برابر میوه‌های دیگر مانند شلیل و هلو است.



کمک به کاهش قند خون
آلو با ویژگی‌های خاص خود می‌تواند در کاهش قند خون مؤثر باشد. آلو و آلو خشک علی‌رغم داشتن کربوهیدرات نسبتاً بالا، پس از مصرف، باعث افزایش چشمگیر قند خون نمی‌شوند.

تامین سلامت استخوان

آلو خشک برای سلامت استخوان مفید است. برخی مطالعات از تأثیر مصرف آلو در کاهش بروز بیماری‌های ناشی از ضعف استخوان مانند پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوان، حکایت دارند.

آلو خشک نه‌تنها می‌تواند از بروز مشکلات استخوان جلوگیری کند، بلکه در بهبود این مشکلات نیز نقش دارد.

حفظ سلامت قلب
کمک به سلامت قلب از خواص آلو محسوب می‌شود. آلو و آلو خشک به‌دلیل خاصیت بالقوه‌شان در کاهش فشار خون و کاهش کلسترول مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ این دو، از عوامل عمده بروز بیماری‌های قلبی هستند.

تأثیرات مثبت آلو و آلو خشک بر بیماری‌های قلبی احتمالاً به‌خاطر وجود فیبر، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌هاست.