دینو/ اگر عاشق برنج هستید، باید بدانید که 78 درصد از جمعیت جهان، روزانه برنج مصرف می‌کنند. برنج برای ۳.۵ میلیارد نفر از جمعیت کره زمین منبعی برای کالری روزانه است. از سوی دیگر در برنج مواد مغذی دیگری چون پروتئین، کربوهیدرات، چربی و فیبر وجود دارد. برنج‌ها انواع مختلفی دارند و تأثیر برنج بر روی بدن هر شخص، بستگی به نوع برنجی دارد که می‌خورد. در این میان بهترین برنج نوع قهوه‌ای است که برای سلامتی بسیار مفید‌تر از برنج سفید است. در ادامه به جزییات بیشتر در این زمینه خواهیم پرداخت.

رایج‌ترین نوع برنج در واقع برنج سفید است که در ایران نیز از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و مصرف می‌شود. برنج سفید هیچ جوانه و سبوسی ندارد و مصرف زیاد آن نمی‌تواند تمامی نیازهای بدن ما را تامین کند. براساس مطالعات انجام شده در مجله‌ی BMC Public Health، خوردن هر روز برنج سفید می‌تواند ما را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دهد. طبق بررسی‌های مجله آمریکایی Journal of Clinical Nutrition، مصرف بیش‌ از حد و منظم برنج سفید می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را نیز افزایش دهد.

از سوی دیگر باید اشاره کنیم که بهترین برنج ، برنج قهوه‌ای است که در خانواده‌ی‌ برنج‌ها، یکی از سالم‌ترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. برنج قهوه‌ای دقیقا مانند جو و گندم است و فیبر زیادی را در خود جای داده که مصرف آن به کاهش کلسترول بدن کمک می‌کند. این برنج احساس سیری را در بدن ایجاد خواهد کرد و یک غذای کامل است. از سوی دیگر برنج قهوه‌ای از لخته شدن خون در بدن نیز جلوگیری می‌کند و به طور کلی از برنج سفید بسیار مقوی‌تر و سالم‌تر بوده است.

برنج قهوه‌ای سطح قند خون را پایدار نگه خواهد داشت و همچنین خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد. علاوه بر موارد ذکر شده، خوردن برنج قهوه‌ای به صورت روزانه، به معنای دریافت بیشتر مواد مورد نیاز بدن مانند آهن، منیزیم و ویتامین‌های گروه B است. در نتیجه به گفته‌ی انجمن قلب آمریکا، این نوع برنج بر تقویت سیستم ایمنی بدن نیز تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. در نتیجه اگر به فکر سلامت خود هستید هر چه زودتر برنج قهوی را جایگزین برنج سفید کنید و مصرف روزانه‌ی برنج سفید را کاهش دهید.