روزیاتو/ سندروم قرن ۲۱ اسم دیگر بیماری «خستگی آدرنال» است. اگر آنچنان خسته و زودرنج می‌شوید که به کافئین و مواد قندی پناه می‌برید می‌توان گفت دچار سندروم قرن ۲۱ یا همان «خستگی آدرنال» شده‌اید. این بیماری علائم بسیار زیادی دارد و اکثر آن‌ها را نیز می‌توان ناشی از زندگی مدرن امروزی دانست.

سندروم قرن ۲۱ چگونه به وجود می‌آید؟
خستگی آدرنال یا سندروم قرن ۲۱ با آدرنال‌ها در ارتباط است. آدرنال‌ها که غدد فوق کلیوی هستند هنگامی که فعالیت بیش از حدی داشته باشند فرد به این بیماری مبتلا می‌شود. این غدد در بدن وظیفه دارند هورمون کورتیزول را ترشح کنند، هورمونی که در کاهش استرس بدن مؤثر است. اما چنانچه مدام در معرض استرس و اضطراب باشید غدد فوق کلیوی را وادار به فعالیت بیشتر می‌کنید، به حدی که دیگر توان کافی برای تولید کورتیزول مورد نیاز وجود ندارد و در این حالت است که میزان کورتیزول کاهش می‌یابد و بدین‌ترتیب نمی‌توانید اضطراب خودتان را کنترل کنید، در نتیجه مدام احساس اضطراب و آشفتگی خواهید داشت.

چگونه با سندروم قرن ۲۱ مقابله کنیم؟
استراحت کافی در رفع سندروم قرن ۲۱ یا همان خستگی آدرنال نقشی بسیار مهم و اساسی دارد. می‌توانید در پی فعالیت یا نوعی سرگرمی باشید که از آن لذت می‌برید، مثلاً کتاب بخوانید، مشغول بافتنی شوید، پیاده‌روی کنید، به یوگا بپردازید، خلاصه برای خودتان وقت بگذارید و لذت ببرید. برای شروع می‌توانید مثلاً روزانه حداقل ۱۵ دقیقه را در نظر بگیرید و مشغول کاری شوید که دوست دارید.

خستگی و بی‌حوصلگی ناشی از سندروم قرن ۲۱
بسیاری از افرادی که دچار سندروم قرن ۲۱ هستند نسبت به احساس خستگی و بی‌حوصلگی‌شان شکایت دارند. چنین افرادی حتی با وجود خواب کافی شبانه باز هم بی‌هیچ دلیل خاصی احساس خستگی می‌کنند. بنابراین مصرف کافئین به منظور کسب انرژی لازم روزانه در میان این افراد افزایش می‌یابد. حتی برخی نیز به مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا همچون نوشابه و ردبول و غیره پناه می‌برند.

چگونه خستگی و بی‌حوصلگی ناشی از سندروم قرن ۲۱ را رفع کنیم؟
قدم نخست برای مقابله با اثر خستگی و بی‌حوصلگی ناشی از سندروم قرن ۲۱ این است که اگر به مصرف کافئین عادت کرده‌اید باید آن را کنار بگذارید. البته قطعاً احساس بدتری نسبت به قبل خواهید داشت، اما جای نگرانی نیست و اثری زودگذر دارد، به نحوی که پس از یک یا دو هفته از ترک عادت به کافئین میزان انرژی لازم بدن رو به رشد می‌گذارد و دیگر نیازی به مصرف چنین موادی را در خودتان نمی‌بینید. می‌توانید چای گیاهی را جایگزین کافئی کنید و همچنین روزی هشت لیوان آب بنوشید تا آب مورد نیاز بدن تأمین شود.

عادات نادرست غذایی در سندروم قرن ۲۱
یکی دیگر از علائم بیماری سندروم قرن ۲۱ این است که تنقلاتی همچون شکلات، بیسکوئیت، کیک یا چیپس به عادات غذایی فرد راه می‌یابند. این اتفاق از آن جهت رخ می‌دهد که غدد فوق کلیوی توانایی تأمین کورتیزول کافی برای بدن را ندارد و در نتیجه بدن نیز باید نیازش را به طریق دیگری تأمین کند. در این صورت تنقلات شیرین یا شور راه حلی زودگذر هستند اما کمتر کسی است که متوجه باشد مصرف این‌گونه خوراکی‌ها در نهایت به ضرر وی است و بدن را با احساس خستگی بیشتری روبرو می‌کند، اتفاقی که در یک چرخه تکرار می‌شود: خستگی بیشتر به مصرف تنقلات بیشتر می‌انجامد و مصرف بیشتر تنقلات نیز به خستگی فرد می‌افزاید.

راه چاره چیست؟
ترک عادت به شرینی‌جات کار بسیار دشواری است اما می‌توان با جایگزینی مواد حاوی منیزیم، روی، کلسیوم و کرومیوم عادت به شیرینی را راحت‌تر ترک کرد.

کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن در سندروم قرن ۲۱
از علائم دیگر سندروم قرن ۲۱ یا همان خستگی آدرنال این است که افراد خودشان را مستعد سرماخوردگی و آلرژی و بیماری‌های جزئی می‌بینند. این بیماری‌های جزئی در نتیجه‌ی میزان بالای استرس، کمبود استراحت و رژیم غذایی نامناسب به وجود می‌آید، درواقع همه‌ی این‌ها منجر به کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

راهکارش چیست؟
قطع مصرف شکر، الکل و سیگار؛ خواب کافی شبانه و مصرف گوشت تازه و غذاهای فرآوری‌نشده را می‌توان از راه حل‌های بسیار کارآمد در این مورد به حساب آورد. ورزش نیز بسیار مفید است و روزانه باید دست کم ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

کاهش تمایل جنسی در نتیجه‌ی سندروم قرن ۲۱
کاهش تمایل جنسی از دیگر علائم سندروم قرن ۲۱ است. این موضوع که بیشتر بانوان را مورد تأثیر قرار می‌دهد ارتباطی مستقیم با میزان خستگی و اضطراب دارد.