وارونه/ ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که زمانیکه جلوی آینه می‌ایستید، از خودتان بپرسید، آیا من خیلی لاغرم؟ یا وزنم خیلی زیاد شده؟ اینها سوالاتی است که ذهن مارا درگیر می‌کند. همینطور اعتماد به نفسمان را کاهش می‌دهد. ما در این مقاله قصد داریم شما را با وزن مناسب آشنا کرده و به ابعاد مختلف این موضوع همچون شاخص توده بدنی بپردازیم. همراه ما باشید.

ارزیابی درست انسان از خود یک چالش کوچک است که می‌تواند به سلامت شما کمک کند. وزن مناسب پارامتری است که می توانید از آن برای جهت‌گیری خود استفاده کنید. این بدین معناست که شما با دانستن وزن خود می‌توانید رژیم غذاییتان را کنترل کرده و به یکی از مناسب های زندگی خود دست یابید.


این که انسان نتواند ارزیابی مناسب از بدن خود و وزن خود داشته باشد طبیعی است. در کودکان و نوجوانان نیز درک این مسئله سخت است. چرا که خود ارزیابی در کل عملی سخت است و علاوه بر آن نوجوانان در سنی هستند که تغییرات مختلفی در آن ها پدید می‌آید و ارزیابی غلط آنها، موجب افزایش استرس می‌شود. طبق مطالعات دانشگاه بیلفلد ایالات متحده آمریکا اکثریت پسران و دختران 15 ساله فکر می‌کنند اضافه وزن دارند و چاق هستند این درحالی است که فقط یک پنجم از آن ها اضافه وزن دارند. همچنین در بزرگسالان نیز ارزیابی بسیار سخت است. جالب است بدانید از هر چهار مرد یک مرد فکر می‌کند اضافه وزن دارد، اما در واقعیت از هر دو مرد یکی اضافه وزن دارد و این حس خوش بینانه در بسیاری از مردان جالب و قابل ستایش است.

شاخص توده بدنی
لازم است بدانید ارزیابی شخصی تنها نگاه کردن به هیکل نیست و نیازمند روشی قوی‌تر است. روشی همچون بررسی شاخص توده بدنی که BMI نیز خوانده می‌شود. شاخص توده بدنی نسبت وزن یا بهتر است بگوییم نسبت جرم به قد را بررسی می‌کند. برای محاسبه BMI خود می‌توانید از این لینک جهت محاسبه شاخص توده بدنی خود استفاده کنید. در قسمت age سن خود را وارد کنید. در قسمت Height قد و در قسمت Weight وزن.

برترین شاخص توده بدنی برای آقایان و بانوان
وزن مناسب یک مرد با وزن یک زن متفاوت است. علت آن این است که جنس‌ها با توجه به توده عضلانی و توزیع چربی بدن تفاوت زیادی دارند. جدول زیر دامنه BMI زنان و مردان را نشان می دهد:


جالب است بدانید شاخص توده بدنی برخی اوقات با عوامل مختلف محیطی و تغییر وزن و … گمراه می‌شود و نتایج آن اشتباه از آب در می‌آید اما این بدین معنا نیست که نمی‌توان به این شاخص به توجه بود.

عموما برای بدنسازان و ورزشکاران و مادران شیرده ممکن است اشتباه باشد چرا که فیزیک آنها همواره درحال تغییر است.
همانطور که اشاره شد در اکثر مواقع شاخص توده بدنی برای ورزشکاران صدق نمی‌کند. چرا که برخی از آنها در عین حال اینکه وزن زیادی اما اضافه وزن ندارند و عضلاتشان ساخته شده است، اما BMI آنها زیاد است. البته ناگفته نماند BMI عموما برای افراد عادی است که ورزش منظم دارند و عادات آنها تغییر نمی‌کند.

برترین شاخص توده بدنی برای کودکان
بررسی BMI برای کودکان و نوجوانان بسیار دشوارتر است و به تنهایی با انجام فرمول های آن نمی‌شود پی به وزن مناسب این دسته از افراد برد. برای بررسی وزن مناسب نوجوانان و کودکان انحنای رشد جنسی و پروسه تکامل آنها را نیز در نظر گرفت که کاری بسیار سخت است. و متاسفانه نمی‌توان آماری مبنی بر صحت شاخص توده بدنی این رده سنی داد.

جالب است بدانید 25 درصد از نوجوانان از BMI کمتری نسبت به همسالان خود برخوردارند.


کمبود وزن یا اختلال در خوردن؟
اگر BMI شما در محدوده “کمبود وزن” قرار دارد، این به طور خودکار به معنای این نیست که شما دچار بی اشتهایی هستید. علل ارگانیک نیز می تواند مقصر باشد. شاید سریع غذا را متابولیزه می‌کنید. همینطور دیابت قند نوع 1 دارید یا عملکرد غده تیروئیدتان آنقدر ها جالب نیست. سعی کند برای یک مدت رژیم غذاییتان را تنظیم کند اگر فایده ای نداشت به پزشک مراجعه کنید. ضمناً به هیچ عنوان نگرانی نداشته باشید.

همچنین انجام آزمایش خون می‌تواند به شما کمک کند به شناسایی عملکرد قسمت های مختلف بدنتان بپردازید.