مجله دلتا/ افراد مبتلا به دیابت باید رژیم غذایی خود را به دقت کنترل کنند تا سطوح قند خونشان از محدوده سالم خارج نشود. در این قسمت درباره مصرف میوه برای افراد مبتلا به دیابت صحبت خواهیم کرد.

میوه یک کربوهیدرات حاوی قند است و در صورت مصرف بیش از حد ممکن است سطوح قند خون را افزایش دهد. با این وجود، میوه  فیبر زیادی نیز دارد و مصرف مقدار مناسب فیبر می‌تواند به تنظیم سطوح قند خون کمک کرده و حتی به پیشگیری از دیابت نوع ۲ کمک کند.

به طور کلی، کربوهیدرات‌های سالم حاوی فیبر ، مانند میوه، تاثیر بسیار کمی بر قند خون دارند تا کربوهیدرات‌های بدون فیبر مانند نوشابه یا آبنبات. بر همین اساس است که میوه می‌تواند گزینه مطمئن و مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت باشد.


میوه تازه برای دیابتی ها سالم و بی خطر است
برخی بر این باورند که میوه مانند شکر است و در صورت ابتلا به دیابت نباید مصرف شود، اما این کاملا درست نیست. میوه یک کربوهیدرات است و حد اعتدال در مصرف آن باید رعایت شود، اما در واقع یک کربوهیدرات سالم است و بهتر از کربوهیدرات‌هایی مانند کیک، کلوچه یا آبنبات متابولیز می‌شود.

نتایج یک مطالعه در چین که در نشریه Public Library of Science منتشر شد، نشان داد که مصرف میوه تازه با کاهش چشمگیر خطر ابتلا به دیابت مرتبط بوده است. حتی در مورد افراد مبتلا به دیابت، آن‌هایی که میوه تازه بیشتری مصرف می‌کردند با خطر کمتر مرگ یا ابتلا به عوارض جدی سلامت مواجه بودند.

بهترین میوه ها برای افراد مبتلا به دیابت
زمانی که موضوع مصرف میوه برای افراد دیابتی مطرح می‌شود، در واقع، مصرف میوه‌های تازه و نه نمونه‌های کنسروی یا فرآوری شده و خشک شده مد نظر است. این موارد از محتوای قند بیشتر به واسطه کاهش محتوای آب میوه برخوردارند، از این رو، در مقایسه با میوه تازه ممکن است به میزان بیشتری مصرف شده و این می‌تواند موجب افزایش قند خون شود.


میوه‌های زیر شاخص گلیسمی پایین دارند:

– آووکادو: ۱۵

– سیب: ۳۶

– پرتقال: ۴۳

– موز: ۵۱

این میوه‌ها دارای شاخص گلیسمی و محتوای قند بالاترند:

– انبه: ۵۶

– انگور: ۵۹

– هندوانه: ۷۶

اما شاخص گلیسمی همه چیز نیست و محتوای آب میوه نیز اهمیت دارد. به عنوان مثال، اگرچه هندوانه دارای شاخص گلیسمی بالا است اما می‌تواند همچنان گزینه بی‌خطری باشد زیرا ۹۲ درصد آن از آب تشکیل شده است. به واسطه محتوای آب زیاد، میزان قند دریافتی در هر وعده مصرف این میوه معقول است.