برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
سلامت

نشانه‌هایی که می‌گویند به اندازه کافی سبزیجات نمی‌خورید

منبع
خراسان
بروزرسانی
نشانه‌هایی که می‌گویند به اندازه کافی سبزیجات نمی‌خورید

خراسان/ مصرف سبزي‌ها در عملکرد صحيح اندام‌ها و ارگان‌هاي بدن و پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي مزمن موثراست. انواع سبزي‎ها علاوه بر تامين آنتي اکسيدان‎ها بهترين منبع تامين فيبر مورد نياز بدن است که به هضم غذا کمک مي‌کند. اما متاسفانه بسياري از ما به دليل زحمت تميز کردن و شست وشوي سبزي يا احتمال اين که ممکن است آلودگي آن به طورکامل برطرف نشود يا دلايل ديگر تمايلي به مصرف سبزي نداريم و همين موضوع باعث مي شود تا خود را از منبع غني مواد مغذي محروم کنيم.از طرفي کمبود مواد مغذي در بدن همراه با علايمي است که هر فردي مي تواند با توجه به آن‌ها جلوي پيشرفت کمبود را بگيرد و مانع از مشکلات بعدي شود. در ادامه به بررسي اين موارد مي پردازيم:
 
   احساس خستگي
سبزيجات منبع مهمي از ويتامين‌ها و مواد معدني است که بدن براي داشتن عملکرد مناسب به آن ها نياز دارد. مصرف ناکافي سبزيجات و مصرف خوراکي‌هاي سرشار از مواد غذايي فراوري شده و حاوي کربوهيدرات مي‌تواند باعث  احساس خستگي و به مرور  از دست دادن حافظه و نوسانات خلق و خو و در نهايت افسردگي مي‌شود.


   احساس گرسنگي
 مصرف ميزان کافي سبزيجات به فرد کمک مي کند تا براي مدت بيشتري احساس سيري داشته باشد و از طرفي تمايل وي به مصرف غذاي سالم بيشتر از مصرف مواد غذايي ناسالم باشد و برعکس اين موضوع هم زماني که سبزي کافي مصرف نمي کنيد، صادق است.


   آسيب پوست
همان طور که‎ هميشه شنيده ايد، آنتي اکسيدان‌ها در برابر راديکال آزاد به عنوان سپر عمل و از آسيب آن به بدن جلوگيري مي کند. يکي از مهم ترين نقاطي که راديکال هاي آزاد به آن آسيب مي رساند، پوست است که با مصرف کافي سبزي مي توان از پيري و چروک افتادن پوست پيشگيري کرد.


  گرفتگي عضلات
عضلات براي رفع انقباض و گرفتگي به پتاسيم کافي نياز دارند. سطح پايين اين ماده معدني در خون، باعث گرفتگي عضلات مي‌شود و سبزيجات بهترين منبع پتاسيم است. سيب زميني، اسفناج و سبزيجات تيره از بهترين منابع گياهي پتاسيم هستند.


   يبوست
 سبزي هم مانند ميوه مقدار زيادي فيبر خوراکي دارد که با مصرف کافي آن مي توان مانع از بروز يبوست شد. اگر دچار کم کاري روده ها شديد به ناکافي بودن مصرف سبزي مشکوک شويد.


  بد شکلي موها و ناخن
 ويتامين بيوتين نقش مهمي در طراوت و شادابي مو و ناخن دارد. خارش و قرمزي پوست از جمله دلايل کمبود اين ويتامين است. به ميزان کافي منابع گياهي اين ويتامين را  داريم. 
کساني که تمايل به مصرف منابع حيواني  اين ويتامين ندارند يا به دليل مشکلات اقتصادي منابع گياهي را ترجيح مي دهند، بايد به ميزان کافي از سبزي هاي حاوي اين ويتامين مانند گل کلم، توت، بادام و موز استفاده کنند.


  خون‌مردگي
خون‌مردگي بيشتر مواقع  به دليل کمبود ويتامين C در بدن اتفاق مي افتد. با مصرف کافي  اين ويتامين از خون مردگي پوست جلوگيري کنيد.


  ناموفق بودن در کاهش وزن
بيشتر ميوه ها و سبزي ها کالري کمي دارند. افزون بر اين، مصرف ميوه مي تواند به کاهش هوس هاي غذايي براي خوراکي هاي شيرين نيز کمک کند. به عنوان مثال به جاي مصرف بستني مي توانيد يک کاسه توت فرنگي بخوريد و 200 کالري کمتر دريافت کنيد.


  چقدر سبزي مصرف کنيم؟
هر فرد بايد در روز چهار تا پنج نوع مختلف سبزيجات استفاده کند. روزانه بايد به ميزان 3 تا 5 واحد سبزي استفاده شود که برابر با يک عدد گوجه‌فرنگي يا خيار متوسط، يک ليوان سبزي خام مانند کاهو يا نصف ليوان سبزي پخته است.براي پخت سبزيجات، توصيه بر اين است که آن‌ها را بخارپز يا با روغن کتان، روغن زيتون و... طبخ کنيد. اضافه کردن چربي هاي سالم به اين سبزيجات، جذب ويتامين ها و مواد معدني موجود در آن‌ها را در بدن چند برابر مي کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره