برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
سلامت

درمان گیاهی برای بی خوابی و راحت تر خوابیدن

منبع
مجله سلامت
بروزرسانی
درمان گیاهی برای بی خوابی و راحت تر خوابیدن

مجله سلامت/ خواب مانند تنفس و خوردن در زندگي انسان ضروري است. بدون خواب مناسب، بدن به درستي عمل نمي کند. در هنگام خواب، بدن بي حرکت است و خاطرات را تثبيت مي کند. در خواب اطلاعاتي که در طول روز جمع آوري شده است به حافظه بلند مدت منتقل مي شود. همچنين، در طول خواب بدن ما رشد عضلاني، توليد هورمون ها، تعمير بافت ، بازسازي و جوان شدن را انجام مي دهد.
گاهي اوقات، خواب از ما فرار مي کند و کل شب تا طلوع خورشيد بيدار هستيم.

“اختلال مداوم که مي تواند خوابيدن، خواب ماندن، يا هر دو حالت را سخت کند.”
بسياري از ما گاه و بي گاه در زندگي از نوعي از بي خوابي رنج برده ايم، براي ميليون ها آمريکايي، اين کابوس چند شب پشت سر هم تکرار مي شود. برآوردها نشان مي دهد که بيش از ۷۰ ميليون آمريکايي از بي خوابي مزمن که شامل ۹۰ اختلالات مختلف خواب است، رنج مي برند.
بي خوابي مزمن منجر به بيماري هاي مختلفي از جمله چاقي، اضطراب، افسردگي، فشار خون بالا، ديابت، بيماري قلبي و … مي شود. اگرچه بسياري از مردم از قرص هاي مختلف براي خوابيدن استفاده مي کنند، آنها فقط علت بي خوابي را مي پوشانند و مشکلات بيشتري براي آن ها به وجود مي آيد.
خبر خوب اين است که برخي از داروهاي گياهي بسيار موثر هستند و اين درمان ها به تعادل بدن و آرامش کمک کرده و بدن اجازه مي دهد بهبود يابد.
اگر به خاطر مشکلات مختلف و مشغول بودن ذهن و نگراني و اضطراب نمي توانيد بخوابيد مصرف داروهاي گياهي زير مي تواند به آرامش کمک کرده و باعث استراحت راحت شود.
 
والرين (Valeriana officinalis)
ريشه اين گياه گلدار چند ساله قد بلند خشک مي شود و به عنوان آرام بخش استفاده مي شود. با توجه به مطالعات متعدد، والرين، بومي اروپا و آسيا است و به کاهش زمان مورد نياز براي به خواب رفتن کمک مي کند. همچنين طول مدت و کيفيت خواب را افزايش مي دهد.
در صورت خريد اين گياه به شکل کپسول، توصيه مي شود هر چهار يک بار يا قبل از خواب مصرف شود. تاثير اين قرص حدود چهار ساعت مي باشد. اگر در طول شب بيدار شويد بايد قرص ديگري بخوريد.
بيشتر افراد اين مقدار دوز را موثر مي دانند. سعي کنيد اين قرص را سه هفته مصرف کنيد سپس آن را به داروي گياهي ديگري تغيير دهيد زيرا بدن شما به اين قرص عادت مي کند. پس از تغيير قرص، پس از دو هفته مي توانيد به قرص واريان برگرديد و اين قرص تاثير قبلي خود را دارد.

 
گل ساعت (Passiflora incarnata)

علاوه بر اين که اين گل فوق العاده زيبا است به عنوان ابزاري مناسب براي آرام کردن ذهن و آرامش استفاده مي شود. اين گل نام خود را از پاپ V در ۱۶۰۵ گرفته است که گل را به عنوان نمادي از “مصائب مسيح” در نظر گرفته است.
اين داروي گياهي براي مدت زمان بسيار طولاني براي کاهش استرس هاي رواني استفاده مي شده است. از لحاظ تاريخي اين دارو براي خوابيدن و برطرف کننده استرس استفاده مي شود.

ترکيب شيميايي اين گياه چيزي کمتر از ماده اي شگفت انگيز نيست. مطالعات علمي نشان مي دهد اين گياه خواص آرام بخشي دارد به خصوص زماني که با ساير گياهان ترکيب مي شود.
اين گياه غني از فلاون، آلکالوئيدها و coumarins مي باشد. که خواص بازدارنده انتقال دهنده عصبي دارد و نقش مهمي در تنظيم تحريک پذيري و حجم عضلاني ايفا مي کند.
اين گياه براي کودکان و افراد سالم خطري ندارد و ميتوان آن را به شکل شربت مصرف نمود. بين ۳۰ و ۶۰ قطره قبل از خواب و يا هر زمان ديگري که نياز به استراحت داريد، مناسب است.

شقايق کاليفرنيا (Eschscholzia californica)
شقايق کاليفرنيا گياهي شادآور با شاخ و برگ-سرخس مانند و گل هاي درخشان زرد، نارنجي و قرمز است که در شرايط خشک رشد مي کند. کاشفان اوليه اسپانيايي گياه “کوپا دل اورا” را به خاطر “فنجان طلا” ناميدند. (به دليل افسانه اي که در خصوص طلاي موجود در گلبرگ نارنجي آن بود)
اگر چه گياه با طلا پر نشده است، اما خشخاش کاليفرنيا منبع غذايي خوبي است که داراي خواص دارويي قوي مي باشد. اين گياه از زمان هاي قديم براي بيماريهايي مانند دندان درد، سردرد و زخم استفاده مي شده است.
اين گياه براي خواص آرام بخشي اش استفاده مي شود. اين گياه براي درمان بي خوابي ناشي از بي قراري و اضطراب (حتي براي کودکان) استفاده مي شود.
۳۰ تا ۴۰ قطره از اين گياه در روز مي تواند به آرامش و خواب راحت کمک کند.

 
گياهان دارويي براي بي خوابي
اگر از بي خوابي رنج مي بريد و به سختي خوابتان مي برد يا از خواب مي پريد بهتر است چاي هاي گياهي زير را مصرف کنيد:

اسطوخودوس (Lavandula angustifolia, Lavandula officinalis)

اسطوخودوس درختچه هاي چوبي با عطر بسيار دلپذير و گل هاي بنفش دوست داشتني است. اگر چه اين گياه بومي مناطق کوهستاني درياي مديترانه است، در حال حاضر در سراسر جهان از جمله ايالات متحده، استراليا و جنوب اروپا نيز رشد کرده است.
يک فنجان چاي اسطوخودوس گرم قبل از خواب راه بسيار خوبي براي افزايش آرامش و کاهش اضطراب، افسردگي، استرس و بي خوابي مي باشد.
علاوه بر نوشيدن چاي، سعي کنيد بالش خود را به غبار اسطوخودوس آغشته کنيد يا بالش خود را در حمام گرم با چند قطره از اسانس اسطوخودوس و نمک سولفات منيزيم فرو کنيد.

 
بابونه آلماني ( Matricaria recutita L )

چاي اين گل مانند گل افتاب گردان براي آرامش و تسکين استفاده مي شود. اين گل به صورت عصاره، کپسول و قرص استفاده مي شود. بابونه به عنوان يک کرم موضعي نيز در کاهش التهاب، قرمزي و خارش پوست بدن و سر بسيار موثر است.

 
ديگر نکات طبيعي براي خواب راحت
علاوه بر اين گياهان آرامش دهنده، کارهايي مي توانيد انجام دهيد تا شب ها راحت تر بخوابيد:
هر شب در زماني ثابت بخوابيد و بيدار شويد
گياهان آرامش بخش را در اتاق خواب رشد بدهيد
در تاريکي کامل بخوابيد
يک پنجره را براي هواي تازه باز نگه داريد
از يک لامپ نمک استفاده کنيد – اطلاعات بيشتر در مورد لامپ در اينجا ذکر شده است.
استفاده از تختخواب ارگانيک
قبل از خواب حمام آب گرم بگيريد
مديتيشن کنيد
ورزش کنيد (سعي کنيد صبح زودتر ورزش کنيد)
يک مجله از چيزهايي که دوست داريد نگه داريد
کاهش مصرف کافئين
رژيم غذايي کامل
کاهش مصرف قند
مي توانيد از گياه شناس يا پزشک متخصص براي مصرف گياهان دارويي مشاوره بگيريد. به خاطر داشته باشيد که گياهان فوق العاده قوي هستند و گياهان دارويي به مقدار مناسب ضروري هستند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره