برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
سلامت

مصرف دمنوش برای کودکان ممنوع

منبع
بهداشت نيوز
بروزرسانی
مصرف دمنوش برای کودکان ممنوع

بهداشت نيوز/ در خصوص پيشگيري از کرونا و تغذيه‌اي که مدنظر متخصصان طب ايراني قرار گرفته است، گفت: در ابتداي شيوع کرونا مصرف دم نوشهايي مانند زنجبيل، بابونه، اسطوخودوس و … توصيه مي‌شد که اين دم نوشها در زمستان به خاطر سردي هوا عارضه کمتري داشتند اما در فصل تابستان با توجه به ماهيت گرم بودن همه آنها، عوارض خوبي ندارند به همين دليل در اين فصل مصرف آنها توصيه نمي‌شود.
وي با تأکيد بر اينکه نوع تغذيه بايد با توجه به مزاج فرد در نظر گرفته شود، گفت: افرادي که گرم مزاج هستند با مصرف دم‌نوش زنجبيل دچار سرفه‌هاي خشک، خارش و گرفتگي بيني مي‌شوند و به همين دليل نبايد آن را مصرف کنند و همچنين بيماري‌هاي زمينه‌اي نيز مي‌تواند با مصرف غذاهاي گرم و سرد در افراد با مزاج مختلف عارضه ايجاد کند که بايد اين بيماري‌ها را نيز مدنظر قرار دهيم.

اين متخصص طب ايراني به افرادي که داراي بيماري‌هاي قلبي هستند توصيه کرد قبل از مصرف هر گونه دم‌نوش يا غذايي، داروهايي را که مصرف مي‌کنند با پزشک خود مطرح کنند، چرا که مصرف هم زمان برخي از غذاها با داروها عارضه ايجاد مي‌کند و نه تنها باعث افزايش ايمني بدن نمي‌شود، بلکه مشکلاتي را نيز به وجود مي‌آورد.

وي گفت: بهترين توصيه‌اي که مي‌توان براي افزايش سطح ايمني بدن در اين دوران کرونايي به هموطنان داشت اين است که سبک زندگي خود را تغيير دهند، شب‌ها زود بخوابند، چرا که تنظيم سيستم هوشمند بدن بين ساعت ۱۱ شب تا ۴-۳ صبح صورت مي‌گيرد به همين دليل بهترين زمان خواب همين تايم است.

حيدريان ادامه داد: به هم خوردن خواب در افراد باعث تغييراتي در هورمون‌ها و غدد درون ريز بدن مي‌شود که بايد با خواب به موقع، اجازه بروز بيماري‌ها را ندهيم.
وي در پاسخ به اين سوال که آيا مصرف دم‌نوش براي کودکان زير ۱۲ سال توصيه مي‌شود يا خير، گفت: در کودکان زير ۱۲ سال دم‌نوشها قابل تجويز نيستند، چرا که باعث بروز عوارضي براي آنها مي‌شوند و در مجموع داروهاي گياهي براي سنين پايين توصيه نمي‌شود، مگر اينکه از شربت‌ها و داروهاي فرموله شده براي اطفال مانند شربت‌هاي گياهي که در بازار نيز موجود است، استفاده کنيم.

اين متخصص طب ايراني، انجام فعاليت‌هاي بدني روزانه، نرمش و ورزش را نيز توصيه کرد و گفت: روزانه نيم ساعت فعاليت بدني باعث بالا رفتن سطح ايمني بدن مي‌شود و از سوي ديگر عدم استفاده از غذاهاي غليظ مانند کله پاچه، حليم، کباب‌ها، ماکاروني و غذاهاي سرخ کردني که هضمشان براي بدن سخت است نيز ضروري است.

به گفته حيدريان، شستشوي بيني و سينوس يکي از راه‌هاي مفيد براي جلوگيري از تجمع ويروس در مخاط بيني است و روزانه دو بار شستشو مي‌تواند دوز ويروس را نيز کم کند و اگر مخاط آلوده باشد، آن را پاک خواهد کرد.
وي تصريح کرد: آب نمک بهترين محلول شستشوي بيني و سينوس است به طوري که يک چهارم قاشق چاي‌خوري نمک را در يک ليوان يک بار مصرف ريخته و بيني را با آن شستشو دهيم که البته بايد از آب جوشيده ولرم استفاده شود. همچنين جوشانده بابونه نيز با همين روش مي‌تواند براي شستشو مؤثر باشد.
اين متخصص طب ايراني افزود: يکي از داروهاي مؤثر براي افزايش سطح ايمني بدن، ژل رويال است که در داروخانه‌ها موجود است و همه افراد مي‌توانند از اين داروها استفاده کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar