logo

این خوراکی‌ها را حتما باید خام بخورید!

منبع
ايسنا
بروزرسانی
این خوراکی‌ها را حتما باید خام بخورید!

ايسنا/ هرچند پختن برخي مواد غذايي عطر و طعم آنها را بهتر مي‌کند اما ثابت شده که مصرف اين خوراکي‌ها به صورت خام، جلوي از بين رفتن بسياري از ريزمغذي‌هاي موجود در آنها را مي‌گيرد.

 پختن سبزيجات با روش‌هاي مختلفي از جمله مايکروفر، جوشاندن و سرخ کردن، ويتامين‌ها و املاح موجود در آنها را از بين مي‌برد.

کلم بروکلي يکي از اين سبزي‌ها است. اين سبزي حاوي مقادير زيادي از يک ترکيب آنتي‌اکسيداني به نام سولفورافان است که به جلوگيري از سرطان، ديابت نوع ۲، بيماري‌هاي قلبي، التهاب، افسردگي و... کمک مي‌کند. مطالعات نشان داده است بدن ما وقتي نوع خام بروکلي را مي‌خوريم، سريع‌تر سولفورافان را جذب مي‌کند.

پياز نيز حاوي مقادير زيادي از ماده شيميايي گياهي به نام کوئرستين است که خطر ابتلا به سرطان را کاهش مي‌دهد. پختن بيش از حد پياز، خواص اين ماده شيميايي را کاهش مي‌دهد. پياز از آن‌دسته مواد غذايي است که خاصيت داروهاي ضد پلاکت را دارد و خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي‌عروقي را کاهش مي‌دهد اما اين تاثير پياز در اثر حرارت کاهش مي‌يابد. اين تاثيرات شامل سير نيز مي‌شود. گرم کردن سير در حرارت ۳۹۲ درجه فارنهايت و به مدت ۶ دقيقه، خاصيت ضد پلاکت سير را کاملا از بين مي‌برد.

اما در ميان غذاهايي که سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌کنند، فلفل قرمز منبع بسيار غني از ويتامين C است. هرچند تحت تاثير گرما، اين ماده مغذي از بين مي‌رود.

کلم نيز حاوي ترکيباتي به نام گلوکوزينولات‌ها است. اين ترکيب‌ها هنگامي که با آنزيم ميروسيناز در تماس باشند، به يک ترکيب متفاوت براي مبارزه با بيماري تبديل مي‌شوند. اما تحقيقات نشان مي‌دهد که گرما ميروسيناز را غيرفعال مي‌کند.

ممکن است براي برخي تعجب‌آور باشد، اما شما مي‌توانيد چغندر را به صورت خام ميل کنيد. چغندر سرشار از مواد مغذي سالم مانند ۵ ويتامين ضروري و همچنين کلسيم، آهن، پتاسيم و پروتئين است. با اين حال چغندرهاي پخته شده ۲۵ درصد از فولات و ساير ويتامين‌ها و مواد معدني خود را از دست مي‌دهند.


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره