logo

برای رفع "گرمازدگی" چه بخوریم؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
برای رفع "گرمازدگی" چه بخوریم؟

ايسنا/ گرمازدگي يک بيماري مرتبط با گرما است که مي تواند در شرايطي که فرد در معرض درجه حرارت بالا قرار مي گيرد، رخ دهد. در واقع  در اين شرايط  توانايي بدن براي مقابله با گرما و تنظيم حرارت بدن دچار اختلال شده، دماي درون بدن افزايش مي يابد و فرد دچار گرمازدگي مي شود.

شدت گرما زدگي مي تواند از خفيف تا شديد باشد، اما بايد توجه داشت که گرما زدگي را بايد جدي گرفت؛ چرا که عدم مداخله در زمان مناسب مي تواند به مغز و ارگان هاي حياتي آسيب بزند و حتي باعث مرگ شود. فردي که دچار اين عارضه مي شود، علائم شايعي همچون گيجي، حالت تهوع، بي حالي، رنگ پريدگي، سردرد، تشنگي، تعريق و گرفتگي عضلاني و تپش قلب شديد دارد.

گرمازدگي  اغلب با کم شدن آب  بدن همراه است. وقتي فردي دچار گرمازدگي مي شود، در ابتدا بايد در يک مکان با تهويه خنک قرار گيرد و حجم لباس هايش را کم کند و دوش آب ولرم يا خنک بگيرد. بايد توجه داشت به دليل اينکه در زمان تعريق  مقداري از الکتروليتهاي مهم و ضروري بدن از جمله پتاسيم و سديم، دفع و تعادل اين الکتروليت ها دچار مشکل مي شود، براي برگشت اين تعادل  و برطرف کردن کم آبي بدن مخلوط آب خنک با کمي نمک، آب ميوه هاي خنک و آبدار مثل هندوانه، طالبي و خيار  و دوغ هاي کم نمک خنک مصرف شود. شربت هاي خانگي سنتي مثل مخلوط خاکشير و تخم شربتي با کمي آبليمو و شکر نيز مي تواند در بهبود فرد موثر باشد. البته به تدريج و آهستگي مايعات را ميل کنيد تا دچار مشکلات گوارشي نشويد. همچنين يک سري نوشيدني هاي ورزشي در سوپر مارکت ها  نيز در دسترس هستند که به دليل دارا بودن الکتروليت ها همرا با مصرف مايعات خنک مي توانند مفيد باشند.

در عين حال در  شرايط گرمازدگي بايد از نوشيدني هاي حاوي کافئين مثل قهوه يا نسکافه، چاي خنک يا نوشيدني هاي ورزشي کافئين دار خودداري کنيد؛ چرا که مواد حاوي کافيئن ادرارآور بوده و باعث دفع بيشتر آب بدن مي شوند. بايد در نظر داشت افرادي  که در محيط‌هايي با دماي بالا  کار مي‌کنند يا در محل کار خود در معرض حرارت بالا قرار دارند، بيشتر مستعد  گرمازدگي هستند.

همچنين برخي از گروهاي سني مانند نوزادان، کودکان و سالمندان و افرادي که دچار بيماري هاي قلبي و ريوي، فشار خون بالا، ديابت، چاقي و بيماري هاي اعصاب و روان هستند، بيشتر مستعد گرمازدگي بوده و توصيه مي شود که اين افراد در ساعات اوج گرماي هوا که معمولا ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر است، از خانه خارج نشوند و اگر در صورت ضرورت مجبور به ترک خانه هستند، حتما يک بطري آب يا شربت هاي خانگي کم شيرين خنک همراه خود داشته باشند. در عين حال از لباس هاي نخي با رنگ روشن استفاده کنند و به هيچ عنوان در ساعات ياد شده در محيط بيرون اقدام به ورزش نکنند.
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره