logo
جذاب ترین ها
سلامت

مهم‌ترین علل بروز «کمردرد»

منبع
خراسان
بروزرسانی
مهم‌ترین علل بروز «کمردرد»

خراسان/ «کمردرد» جزو شايع‌ترين مراجعه‌هاي پزشکي است که با چند اقدام قابل پيشگيري و بهبود است  
 کمردرد بعد از سرماخوردگي بيشترين دليل مراجعه به مطب پزشکان است که معمولا به دو شکل حاد و مزمن ديده مي شود . گاهي کمردرد به دليل متاستاز سرطان از يک نقطه به منطقه ديگر به وجود مي‌آيد (مانند سرطان تخمدان يا پروستات) .به گفته کارشناسان اگرچه بروز کمردرد به دليل افزايش سن، تقريبا قابل کنترل نيست اما در بسياري از موارد رعايت برخي عادات زندگي مي‌تواند در پيشگيري نقش مهمي ايفا کند. از جمله :
 
  بي‌تحرکي
بسياري از افراد که ساعات طولاني در روز مي‌نشينند با درد پشت و کمر مواجه مي‌شوند. حال آن‌که بدن براي عملکرد صحيح به فعاليت نياز دارد و قرارگرفتن مداوم در يک حالت، آسيب‌زا خواهد بود. اگر به هر دليلي مجبور به نشستن مداوم هستيد، هر ساعت يک بار چند دقيقه‌اي بلند شويد و کمي راه برويد.
  نشستن در حالت نامناسب
علاوه بر نشستن طولاني، نشستن در وضعيت نامناسب به عضلات و مهره‌هاي پشت صدمه مي‌زند. هنگام کار با رايانه، دست‌ها بايد زاويه 90 درجه  و روي ميز تکيه‌گاه داشته‌ باشد. صفحه نمايش نيز با فاصله حدود 70 سانتي‌متر و کمي پايين‌تر از راستاي چشم قرار گيرد. البته به پشت صندلي نيز بايد توجه کرد.
  استرس
به‌ندرت استرس عامل ايجاد کمر درد است اما مي‌تواند خيلي زود آن را تشديد کند. افرادي که با استرس و اضطراب مداوم مواجه‌اند، بيشتر مستعد انقباض عضلات و درد مي‌شوند. آرامش  در بهبود علايم در اين افراد مؤثر است.
   افزايش وزن
هرچه وزن بالا باشد، فشار مداومي به عضلات و مهره‌ها وارد مي‌شود و بدن تلاش بيشتري براي قرار گرفتن در موقعيت مطلوب مي‌کند. اين حالت در خانم‌هاي باردار طي ماه‌هاي آخر که وزن جنين بيشتر مي‌‌شود، معمولا بروز مي يابد.
  سقوط و ضرب‌ديدگي
به زمين افتادن در دوران کودکي و بزرگ سالي مي‌تواند به سلامت پشت و ستون فقرات آسيب برساند. البته گاهي فرد متوجه اين آسيب نيست و بدن با درد و تغيير حالت مهره‌ها يا تاندون‌ها سازگار مي‌شود اما  بعدها شخص  با عوارض برگشت‌ناپذيري مواجه مي شود.
  حمل اجسام سنگين
شايع‌ترين علت کمر درد برداشتن اجسام سنگين به خصوص در حالت ناگهاني است. حتي گاه درد به حدي است که مانع از ادامه حرکت مي‌شود. برداشتن ناگهاني يک جسم سنگين يا در حالت مناسب بدن، حتما به ستون مهره‌ها آسيب مي‌رساند. بهتر است هنگام بلند کردن اشيا، پاها به جاي کمر خم شود.
  خوابيدن روي تشک نامناسب
يک سوم عمر خود را در خواب سپري مي‌کنيم؛ پس انتخاب تشک خوب ضروري است. تشک خيلي قديمي و نامتناسب با حالت بدن زمينه‌ساز درد پشت، کمر و گردن مي‌شود. البته اگر فرد مبتلا به کمردرد باشد، در اين وضعيت تشديد مي‌شود. تشک بايد هر 10سال تعويض شود .
 

بهترين ورزش‌ها براي بهبود «کمردرد»

     شنا
شنا يکي از بهترين ورزش‌ها براي بهبود کمر درد است. شناورشدن در آب احساس نشاط ايجاد مي‌کند، از طرفي فشار وزن روي بدن کاهش مي‌يابد و عضلات به‌طور طبيعي حالت کششي پيدا مي‌کند. البته بايد به حرکت سينه توجه داشت و بهتر است سينه هنگام شنا کاملا جمع شود زيرا درغيراين صورت پايين کمر قوس پيدا مي‌کند و به دليل بالاماندن سر از آب، عضلات پشت خسته مي‌شود. کرال پشت مطمئن‌ترين روش شنا براي حفظ حالت مطلوب و حرکات متقارن پشت است.
     دوچرخه‌سواري
دوچرخه‌سواري انقباضات عضلات را محدود مي‌کند، مانع از فشارهاي ناگهاني مي‌شود و بدون خستگي پشت به تقويت و کشيدگي عضلات کمک مي‌کند. بهتر است حالت نشستن طوري باشد که بدن در صاف‌ترين حالت قرار گيرد. براي اين‌که بدن بيش از حد به سمت جلو خم نشود، بايد کمي زين پايين و دسته‌ دوچرخه بالا بيايد تا ستون فقرات در حالت مطلوبي قرار گيرد. البته دوچرخه‌سواري در کوهستان چندان توصيه نمي‌شود زيرا تکان‌هاي مکرر به پشت آسيب مي‌رساند.  
      پياده‌روي
پياده‌روي آهسته يا سريع موجب تقويت عضلات پشت مي‌شود؛ البته بايد گام‌ها کوتاه و به حالت تقريبا ضربدر باشد تا ستون فقرات چرخش داشته‌باشد. همچنين بهتر است پياده‌روي روي سطح صاف، بدون همراه داشتن وسايل سنگين و با کفش مناسب باشد.
      يوگا و تاي‌چي
اين ورزش‌هاي کهن آسيايي مبتني بر حرکات آهسته و حالت ايستايي است که بدون فشار ناگهاني و مضر موجب تقويت عضلات مي‌شود. اين تمرينات که معمولا با تنفس عميق همراه است در بهبود دردهاي کمر نقش دارد زيرا بسياري از اوقات، درد به دليل انقباض عضلات ناشي از استرس بروز پيدا مي‌کند. البته بعضي از تمرينات يوگا به پشت فشار وارد مي‌آورد و بهتر است با يک کارشناس مشورت شود.

مترجم : مريم سادات کاظمي

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar