برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
سلامت

اختلالات هورمونی در بدن و ۵ ماده غذایی ممنوعه

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
اختلالات هورمونی در بدن و ۵ ماده غذایی ممنوعه

باشگاه خبرنگاران/ هورمون‌ها پيام‌هاي شيميايي بدن هستند که با ارسال به اندام‌هاي مختلف باعث پاسخ‌هاي متفاوت مي‌شوند. اين هورمون‌ها که از غدد درون ريز ترشح مي‌شوند نقشي حياتي در عملکرد صحيح بدن دارند.

به همين دليل، تغييرات در ترشح هورمون‌ها مي‌تواند تاثيرات جدي بر کارکرد اندام‌ها داشته باشد. متخصصان مي‌گويند انسان‌ها بايد به طور مداوم ورزش کنند و رژيم غذايي سالمي داشته باشند. با اين حال، در برخي موارد داشتن رژيم غذايي سالم نيز مي‌تواند بيماري فرد را بدتر کند.

اختلالات هورموني مي‌تواند دلايل متعددي داشته باشد و به ويژه در زنان باعث مشکلات متعددي شود. غدد درون ريز شامل هيپوفيز و هيپوتالاموس، غده صنوبري، غده‌هاي تيروئيد و پاراتيروئيد، غده‌هاي فوق کليه، لوزالمعده يا پانکراس، تخمدان‌ها، بيضه‌ها و غده درون‌ريز ثانويه مي‌شود. هر گونه تغيير در روند ترشح اين غدد مي‌تواند باعث عدم تعادل هورموني در فرد شود.

در اين گزارش ۵ ماده غذايي سالم که در زمان برهم خوردن تعادل هورموني بدن بايد در مصرف آن‌ها احتياط کرد، معرفي مي‌کنيم.

۱- سبزيجات

اختلالات هورموني در بدن و ۵ ماده غذايي ممنوعه

زماني که سطح هورمون‌هاي بدن فرد دچار نوسان شده است بايد در مصرف سبزيجاتي مانند بادمجان، فلفل، سيب زميني و گوجه فرنگي احتياط شود و از زياده روي در مصرف آن خودداري کرد. اين مواد غذايي براي سلامتي فرد مضر هستند و مي‌تواند باعث ايجاد التهاب در بدن شود.

سبزيجات صليبي (مانند کل گلم، کلم بروکلي، جوانه بروکسل و آرگولا) مي‌تواند در اين دوره باعث تشديد حال فرد شود. اين مواد غذايي به طور مستقيم با عوارض مربوط به غده تيروئيد در ارتباط هستند.

۲- گوشت قرمز

اختلالات هورموني در بدن و ۵ ماده غذايي ممنوعه

غذا‌هاي سرشار از چربي‌هاي اشباع شده مانند گوشت قرمز و گوشت‌هاي فرآوري شده مانند سوسيس، کالباس و همبرگر براي افرادي که دچار نوسان در سطح هورمون شده اند بسيار مضر است. چربي‌هاي اشباع شده مي‌تواند توليد استروژن در بدن را افزايش دهد و همين امر باعث تشديد عوارض مربوط به نوسان هورموني مي‌شود.

به جاي اين مواد غذايي ناسالم، بهتر است در اين دوره فرد از تخم مرغ و ماهي‌هاي سرشار از اسيد‌هاي چرب و امگا ۳ استفاده کند. ماهي‌هاي چرب مانند ماهي سالمون داراي خواص ضدالتهابي هستند و بهترين منبع اسيد‌هاي چرب و امگا ۳ محسوب مي‌شوند که براي سلامتي فرد لازم است.

۳- استيويا

استيويا يک شيرين کننده طبيعي است که از عصاره گياه شيرين بيان استخراج شده و در بيشتر موارد جايگزين شکر مي‌شود. اين ماده به عنوان افزودني‌هاي مجاز در صنايع غذايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. براي زنان باردار و افرادي که دچار نوسان سطح هورمون شده اند، مصرف استيويا به هيچ عنوان توصيه نمي‌شود.

مصرف مقدار کم استيويا ضرري براي بدن ندارد، اما استفاده بيش از حد از اين ماده مي‌تواند باعث سقط جنين در زنان باردار و نيز برهم خوردن چرخه عادت ماهانه شود. بهتر است زنان از شيرين کننده‌هاي طبيعي مانند عسل و شکر زرد استفاده کنند.

۴- سويا و محصولات مرتبط با آن

اختلالات هورموني در بدن و ۵ ماده غذايي ممنوعه

سويا و محصولات غذايي که از آن توليد مي‌شود براي سلامتي بدن بسيار مفيد است. برخي افراد تنها از محصولات لبني توليد شده از سويا استفاده مي‌کنند. در صورتي که از مشکلات هورموني رنج مي‌بريد، اين اقدام مي‌تواند براي کارکرد بدن مضر باشد.

سويا داراي ميزان زيادي فيتئواستروژن است. اين ماده در بدن به مانند استروژن عمل مي‌کند. اين در حالي است که فيتئواستروژن گياهي با استروژني که بدن توليد مي‌کند يکسان نيست، اما مصرف زياد سويا باعث کاهش ترشح استروژن توليدي بدن مي‌شود و در نتيجه تخمک گذاري در زنان انجام نمي‌گيرد.

۵- لبنيات

اختلالات هورموني در بدن و ۵ ماده غذايي ممنوعه

شير و محصولات لبني از مواد غذايي ضروري است که بايد براي سلامت جسمي و ذهني انسان در رژيم غذايي گنجانده شود. محصولات لبني سرشار از کلسيم هستند، اما اگر ترشح هورمون در بدن فرد دچار نوسان شده باشد، بهتر است در مصرف آن احتياط کرد.

محصولات لبني مي‌تواند باعث ايجاد التهاب در دستگاه گوارش اين افراد شود و نيز معده و روده را دچار تحريک کند. محصولات لبني همچنين مي‌تواند منجر به تشديد چرب شدن پوست و بدتر شدن آکنه در اين افراد شود.

متخصصان مي‌گويند افرادي که از عدم تعادل هورموني رنج مي‌برند حتما بايد به پزشک مراجعه کنند. اين افراد بايد رژيم غذايي خاصي را رعايت کرده و از مصرف برخي مواد غذايي خودداري کنند. مواد غذايي مفيد براي افراد سالم ممکن است در اين افراد به دليل نوسانات هورموني ايجاد مشکل کند؛ بهتر است اين افراد با پزشک خود در اين زمينه مشورت کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar