logo

اگر در خانه بیمار آلزایمری دارید که بدخُلق است، بخوانید

منبع
ايسنا
بروزرسانی
اگر در خانه بیمار آلزایمری دارید که بدخُلق است، بخوانید

ايسنا/ دکتر نيما گنجي روانشناس به بيان مسائل پيرامون مبتلايان به آلزايمر و خانواده‌هايشان پرداخت و گفت: فضاي آرام و دور از تنش خانه مي تواند بدخلقي هاي بيمار را بهبود بخشد؛ همچنين موقعيت هاي جديد، سر وصدا، افراد متعدد، اصرار و تحت فشار قرار دادن بيمار براي به ياد آوردن يا انجام فعاليت هاي پيچيده ممکن است در بيمار اضطراب ايجاد کند که در اين صورت رکود توانايي ذهني بيمار بيشتر مي شود.


اين روانشناس با بيان اينکه مراقبت از بيماران مبتلا به آلزايمر نيازمند صرف هزينه جسمي و احساسي است، اظهار کرد:  احساس خشم، گناه، استرس، نااميدي، نگراني، غم و انزوا در افرادي که از بيماران مبتلا به آلزايمر مراقبت مي کنند معمول است. مراقبت از بيمار حتي ممکن است سلامتي جسمي مراقبين را به خطر بيندازد، بنابراين مراقبين بايد به خاطر خود و بيمارشان حتماً مراقب سلامتي خود باشند.

به گفته‌ وي، مطالعه هر چه بيشتر در مورد بيماري آلزايمر، مشورت خواستن از افراد مختلف مانند پزشکان و روانشناسان و اعضاي تيم درمان، کمک خواستن از دوستان و اعضاي خانواده در مواقع نياز، در نظر گرفتن اوقات استراحت و تفريح به طور روزانه، وقت گذراندن در جمع دوستان، مراقبت از سلامتي و انجام معاينات منظم توسط پزشک، خوردن غذاهاي سالم و ورزش منظم و شرکت کردن در انجمن هاي حمايتي  مي‌تواند مسير مراقبت از بيماران مبتلا به آلزايمر را براي  خانواده‌هايشان هموارتر کند.

گنجي با بيان اينکه آلزايمر در زنان بيشتر از مردان مشاهده مي‌شود و غالبا در افراد بالاي ۶۵ سال بروز مي‌کند، ادامه داد: علائم اين بيماري با از دست دادن قدرت حفظ اطلاعات بخصوص حافظهٔ کوتاه مدت در دوران پيري آغاز شده و به‌تدريج با از دست دادن قدرت تشخيص زمان، افسردگي، از دست دادن قدرت تکلم، گوشه‌گيري و سرانجام مرگ در اثر ناراحتي‌هاي تنفسي به پايان مي‌رسد. مرگ پس از پنج تا ده سال از بروز علائم اتفاق مي‌افتد؛ اما بيماري حدود بيست سال قبل از ظهور علائم آغاز شده‌ است.

اين روانشناس به برخي  مواردي که خانواده هاي داراي سالمند به آن بايد توجه کنند اشاره کرد و گفت: خانواده‌هاي داراي سالمند بايد به علائمي نظير اختلال حافظه به گونه‌اي که فعاليتهاي روزانه را دچار اشکال مي‌کند، مشکلات در انجام کارهاي عادي مثلاً فراموش مي‌کند غذا بپزد، ضعف بيان و استفاده از کلمات نامناسب براي صحبت کردن، گم کردن زمان و مکان مثلاً روز و شب، جابه‌جا گذاشتن اجسام مثلاً ساعت را روي گاز مي‌گذارد و... به عنوان علائم ابتدايي اين بيماري توجه کنند و هوشيار باشند.

گنجي معتقد است که خانواده‌هاي مبتلايان به آلزايمر بايد بيماران را از محيط‌هاي پر استرس دور نگه دارند و ورزش منظم، پرهيزهاي غذايي، حضور در محيط مفرح و شاد، انجام فعاليت هاي اجتماعي و فعاليت‌هاي فکري متناسب با سطح عملکرد شناختي، استفاده از روش هاي بازتواني شناختي، ورزش منظم را در برنامه روزانه بيمار قرار دهند.

وي با بيان اينکه بيماري آلزايمر، يکي از انواع زوال عقل و يک نوع اختلال عملکرد مغزي است که بتدريج توانايي‌هاي ذهني بيمار تحليل مي‌رود، افزود: هنوز راه ثابت شده‌اي براي جلوگيري از ابتلا به آلزايمر وجود ندارد، چراکه عامل يا عوامل اصلي ابتلا به اين بيماري ناشناخته است. پژوهش‌ها نشان مي‌دهند که ديابت و هر بيماري ديگري که بر قند خون تأثير داشته باشد، در عملکرد مغز و سيستم اعصاب اختلال وارد مي‌کند.

اين روانشناس به بيان راهکارهايي براي پيشگيري از آلزايمر پرداخت و گفت: کنترل موارد مهمي که بر سلامت قلب تاثير دارد، مانند، فشارخون بالا، چاقي و ديابت ممکن‌است بتواند به پيشگيري از ابتلاء به آلزايمر کمک کند. همچنين افزايش تحرک و فعاليت جسمي، ارتباطات اجتماعي، رژيم غذايي سالم مي‌تواند، خطر ابتلاء به آلزايمر را کاهش دهد.

گنجي معتقد است که براي پيشگيري از آلزايمر، استفاده از ذهن مثل يادگيري دو زبان و حل جدول، معاشرت با ديگران، انتخاب زندگي سالم، کنترل کلسترول، جلوگيري از چاقي، تغذيه سالم، مصرف مرتب امگا۳ و ماهي، ورزش کردن و توجه به فشار و قند و پيشگيري از ضربه سر کمک کننده است. همچنين بيماري لثه مي‌تواند مشکل حافظه در بيماران آلزايمري را تشديد کند. محققين دريافته اند زوال عقل در افرادي که توامان آلزايمر و بيماري لثه دارند سريعتر است.

اين عصب روانشناس ادامه داد: در موارد پيشرفته بيماري آلزايمر، شناخت بيمار شديدا مختل شده و متوجه مسائل اطراف خود نيست‌ اما اخيرا از طريق برخي روشهاي پيشرفته درماني و بازتواني عصب شناختي مانند لورتا، مي توان تا حد زيادي مسايل خلقي، اضطرابي، مشکلات رفتاري وحتي کارکردهاي شناختي اين بيماران را بهبود بخشيد و يا حداقل از اضمحلال آن کاست.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar