برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
سلامت

اگر مشکلات گوارشی دارید عدس را فراموش نکنید!

منبع
بروزرسانی
اگر مشکلات گوارشی دارید عدس را فراموش نکنید!

مجله دلتا/ عدس يکي از حبوباتي است که از آن به عنوان دانه‌هاي کوچک پروتئيني ياد مي‌شود. خواص عدس و طعم خوب آن باعث شده است که در خيلي از غذاها از عدس پلو و عدسي گرفته تا انواع حليم و آش مي‌تواند گنجانده شود. وجود آهن گياهي در اين دانه‌ها باعث مي‌شود که متخصصان طب سنتي نگاه درماني هم به آن داشته باشند. 

عدس طعم خوبي به غذا مي‌دهد و شايستگي آن را دارد که پاي ثابت سفره‌هايمان باشد. به خاطر اين که در بين حبوبات ديگر حاوي بيشترين ميزان آهن است. بنابراين براي گياه‌خواراني که به اصطلاح لب به گوشت نمي‌زنند منبع خوبي براي تأمين پروتئين محسوب مي‌شود. اگر به گياه‌خواري روي آورده‌ايد مي‌توانيد شب‌ها به جاي گوشت از عدس استفاده کنيد. ۴۰ تا ۵۰ گرم عدس خام به همراه سبزيجات ديگر بهترين انتخاب است.

آيا مي‌توان عدس را جايگزين گوشت قرمز کرد؟
در کل، به دليل وجود آهن و پروتئين در خواص عدس، آن را گوشت فقرا هم مي‌نامند. البته بر خلاف پروتئين‌هاي حيواني، عدس فاقد ويتامين B12 است که در گوشت وجود دارد. بنابراين نمي‌توان تنها از اين ماده غذايي استفاده کرد، زيرا گوشت داراي مواد مغذي‌اي است که در عدس يافت نمي‌شود.

آشنايي با خواص عدس
عدس حاوي مواد مغذي فراوان است که همگي براي حفظ سلامت بدن مفيد است. اين ماده غذايي ۲۰ درصد پروتئين دارد و حاوي مقداري آهن است که البته از نوع آهن گياهي است و لابد مي‌دانيد که آهن‌هاي گياهي به خوبي آهن‌هاي حيواني جذب بدن نمي‌شوند، اما به هر حال اگر عدس را با مواد غذايي‌اي که ويتامين C يا بتاکاروتن دارند (مثل گوجه‌فرنگي يا انواع مرکبات) مصرف کنيد، جذب آهن آن به شدت بالا مي‌رود. همچنين عدس از آن دسته دانه‌هاى خوراکى و مغذى است که خيلى زود مى‌پزد ، لعابدار است و در موارد ناراحتى‌هاى روده مفيد مى‌باشد.
مي‌توان گفت عدس فوايد بسياري دارد، به شرط آن که صحيح پخته شود تا به طور کامل هضم شده و فرد بتواند از آهن و پروتئين آن بهره کامل را ببرد. براي آشنايي بيشتر با خواص عدس موراد زير را مي‌توان عنوان کرد:

عدس بخوريد و لاغر شويد
اگر رژيم گرفته‌ايد بدانيد که مصرف عدس برايتان مفيد خواهد بود زيرا عدس نيز مانند اعضاي ديگر خانواده‌ حبوبات شاخص گليسمي پاييني دارد. يعني اينکه قند خون را با جهش ناگهاني مواجه نمي‌کند. در واقع اينکه به کندي هضم مي‌شود و سيري طولاني مدتي ايجاد مي‌کند. همين هم باعث مي‌شود از پرخوري و ريزه‌خواري دور باشيد. بنابراين مي‌توان در رژيم‌هاي لاغري روي اين قسمت از خواص عدس حساب ويژه‌اي باز کرد.

با مصرف اين دانه‌ها کلسترول بد خون را کاهش دهيد
عدس‌ حاوي فيبر محلول است که مي‌تواند کلسترول بد خون را کاهش دهد. LDL يا همان کلسترول بد عامل اصلي سفت شدن ديواره‌ رگ‌ها يا تصلب شرايين است. براي تامين پروتئين مورد نياز بدن، به جاي استفاده از گوشت که مي‌تواند باعث افزايش سطح کلسترول خون شود، بهتر است عدس مصرف کنيد.

عدس با يبوست مقابله مي‌کند
اگر از مشکل يبوست رنج مي‌بريد مي‌توانيد به عدس اعتماد کنيد. البته حواستان باشد که عدس حاوي ميزان قابل‌توجهي فيبرهاي غير محلول در آب است که مصرف زياد آن باعث تحريک روده‌ها مي‌شود. اگر زياد نفخ مي‌کنيد نيز در مصرف حبوبات احتياط کنيد.

اگر مشکلات گوارشي داريد عدس را فراموش نکنيد
عدس‌ سرشار از فيبر غذايي است که براي حفظ سلامت دستگاه گوارش و دفع مواد زائد از آن بسيار مهم است. فيبر موجود در عدس که شامل فيبر غير محلول نيز مي‌شود، مي‌تواند حرکت غذاها را در مجاري گوارشي بهبود ببخشد و عمل جذب مواد مغذي را نيز آسان‌تر کند.

با سلاح عدس به جنگ استرس برويد
عدس حاوي تمام ويتامين‌هاي خانواده B است. اين ويتامين‌ها ضداسترس‌هاي فوق‌العاده‌اي هستند. براي همين اگر استرستان زياد است هر چه بيشتر از اين مواد غذايي بهره ببريد. خوشبختانه ويتامين‌هاي گروه B مانند منيزيم موجود آن در براي بهبود خلق و خوي ما مفيد است. در واقع همکاري منيزيم و ويتامين B6 براي اينکه استرس را ناکار کند و خلق و خويتان را بهتر کند فوق‌العاده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره