برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

تمدید خودسرانه مصرف دارو اعتیادآور است

منبع
بهداشت نيوز
بروزرسانی
تمدید خودسرانه مصرف دارو اعتیادآور است

بهداشت نيوز/ آزاده اوليايي کارشناس مسئول پيشگيري از اعتياد در محيط کار و فضاي مجازي سازمان بهزيستي کشور به مردم توصيه کرد از تمديد خودسرانه مصرف دارو بدون مجوز پزشک خودداري کنند زيرا هر دارويي براي يک دوره درماني خاص تجويز و ادامه اين روند سبب اعتياد مي‌شود.
 آزاده اوليايي افزود: با وجود اينکه دارو توسط پزشک تجويز مي‌شود اما فقط به اين دليل که «من نسخه گرفته بودم و دارو توسط پزشک تجويز شده بود»، نبايد مصرف دارو را پس از اتمام آن ادامه داد. بسياري از افراد بدون مراجعه مجدد براي پيگيري وضعيت بيماري، خودسرانه اقدام به تمديد مصرف دارو مي کنند و اين يکي از مشکلاتي است که ما در درمان اعتياد دارويي داريم.
 
 وي ادامه داد: برخي افراد مي‌گويند اين دارو را دکتر به من داده اما بعد از مدتي که مثلا قرار بوده يک ماه بعد مجددا به دکتر مراجعه کند، ديگر مراجعه نکرده‌اند. آنها چون نتايج خوب مصرف آن دارو را در دوره موقت مشاهده مي‌کنند، ترجيح مي‌دهند که خودسرانه مصرف آن را ادامه دهند.
 
 مصرف خودسرانه دارو و افزايش تحمل بدن در برابر دارو

کارشناس مسئول پيشگيري از اعتياد در محيط کار و فضاي مجازي سازمان بهزيستي کشور اظهار داشت: در همه کشورهاي دنيا، دو مدل براي فروش دارو در مراکز فروش دارو و داروخانه‌ها وجود دارد؛ برخي داروها نياز به نسخه پزشک دارند و برخي داروها نياز به نسخه پزشک ندارند و اصطلاحا مصرف آنها خطرآفرين نيست و موقت است.
 
اوليايي با تاکيد بر آنکه به هيچ عنوان نبايد دارويي را خودسرانه مصرف کرد، گفت: مصرف داروي خودسرانه موجب مي‌شود که اگر که بيماري شخص جدي باشد، همه علامت‌هاي تشخيصي را از بين مي‌برد. تسکين موقت مي دهد و چون فرد به آرامش موقت مي رسد ترجيح مي دهد که دوباره هرچند وقت يکبار آن دارو را مصرف کند تا آن علايم تظاهر پيدا نکند تا دوباره دچار درد جسمي يا رواني شود.
 
وي اضافه کرد: امروزه افراد بسيار زيادي هستند که صرفا به خاطر اعتياد به انواع قرص‌هاي آرامبخش، انواع قرص‌هاي خواب‌آور و به دليل اعتياد به انواع مُسکن‌ها مراجعه مي‌کنند. در تقسيم بندي انواع مواد، اعتياد به طبقه آرامبخش‌ها و مُسکن‌ها، زياد مشاهده مي‌شود.
کارشناس مسئول پيشگيري از اعتياد در محيط کار و فضاي مجازي سازمان بهزيستي کشور اضافه کرد: برخي افراد به طور مثال يک قرص استامينوفن کدئين مصرف مي‌کنند و هنگاميکه مي‌بينند با يک قرص خوب نمي‌شوند، اندازه مصرف را افزايش مي دهند؛ ابتدا به دو تا سه عدد افزايش مي‌دهند و بعد به راحتي به اعداد حيرت‌انگيزي مي‌رسند. در مواردي مي‌بينيم که مرز مصرف دارو از روزانه ۱۰۰ عدد هم مي‌گذرد.
وي ادامه داد: در بسياري از موارد، مصرف داروها يک دوره موقت دارد، به طور مثال دارويي مانند زولپيدوم که براي خواب تجويز مي شود، ممکن است که دوره مصرف زماني‌اش، يک ماهه يا ۴۰ روزه باشد اما متاسفانه افراد بعد از اينکه دارو را مصرف کردند و تمام شد، باز هم آن را مصرف مي‌کنند و اين تمديد خودسرانه مصرف دارو منجر به اعتياد دارويي مي‌شود.
 
اوليايي افزود: شايد شنيدن برخي از اين ارقام، باعث حيرت شود. اما بعد از مدتي از زمان مصرف دارو، بدن اصطلاحا نسبت به آن تحمل پيدا مي‌کند و ديگر فرد با مصرف آن، آرامش را کسب نمي‌کند و به‌ ناچار مصرف دارو را افزايش مي‌دهد به حدي مي‌رسد که به دارو وابسته مي‌شود.
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره