برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

چطور از کودک‌مان در برابر کرونا محافظت کنیم؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
چطور از کودک‌مان در برابر کرونا محافظت کنیم؟

ايسنا/ با شيوع بيماري کوويد۱۹ در جهان يکي از موضوعاتي که در ابتدا به آن تاکيد مي‌شد عدم ابتلاي کودکان به بيماري بود، موضوعي که به زودي با شواهد به دست آمده زير سوال رفت و دريافتيم اگرچه شايد کودکان به اندازه بزرگسالان درگير بيماري نشوند اما نمي‌توان گفت در برابر کرونا مصون هستند.
سازمان بهداشت جهاني و يونيسف استفاده از ماسک را توصيه مي‌کنند. استفاده از ماسک به عنوان بخشي از بسته جامع مداخلات بهداشت عمومي مي‌تواند از انتقال برخي از بيماري‌هاي ويروسي دستگاه تنفسي از جمله کوويد۱۹ جلوگيري و آن را کنترل کند. رعايت ساير اقدامات از جمله حفظ فاصله فيزيکي، بهداشت دست، موارد تنفسي و تهويه مناسب در محيط هاي بسته براي کاهش شيوع کوويد۱۹ ضروري است.

بر اساس مطالعات انجام شده تنها يک تا هفت درصد موارد تأييد شده کوويد۱۹ از طريق تست هاي آزمايشگاهي، مربوط به کودکان است که در مقايسه با ساير گروه هاي سني کمتر است. همچنين تاکنون شواهد موجود نشان مي‌دهد بيشتر موارد گزارش شده در ميان کودکان، از طريق انتقال داخل خانواده‌ها است. اگرچه ممکن است تحت تاثير تعطيلي مدارس و در خانه ماندن کودکان نيز باشد.

اگرچه حجم ويروس جدا شده از کشت ويروس در کودکان علامت دار، مشابه بزرگسالان است؛ اما شواهد نشان مي دهد که کودکان عمدتا عامل اصلي انتقال کرونا نيستند. از سوي ديگر شواهد محدود نشان مي‌دهد ميزان شيوع بيماري در کودکان، نسبت به کودکان بزرگتر و بزرگسالان کمتر است.

چگونگي محافظت ‌از کودک ‌با استفاده ‌از ماسک

کودکان بين ۵ تا ۱۱ سال در مقايسه با بزرگسالان، با پوشيدن ماسک به ميزان قابل توجهي محافظت نمي‌شوند که احتمالا مربوط به عدم تناسب سايز ماسک است.  استفاده از ماسک در کودکان زير پنج سال به دلايل زير نمي‌تواند موجب پيشگيري از انتقال بيماري از کودکان به سايرين شود:

_ قبل از ۵ سالگي، مراحل تکاملي مربوط به مهارت‌هاي استفاده از دست و هماهنگي حرکات ظريف سپري نشده است و کودکان براي استفاده مناسب از ماسک نياز به کمک دارند.

_ براي برخي کودکان زير ۵ سال که زودتر از معمول اين مهارت را کسب کرده‌اند، به خصوص اگر پوشيدن ماسک براي مدت زمان طولاني مورد انتظار است، نظارت مناسب و مداوم يک بزرگسال آگاه توصيه مي‌شود.

_ کودکاني که داراي اختلالات شناختي يا تنفسي شديد هستند و در تحمل ماسک مشکل دارند، تحت هيچ شرايطي نبايد از ماسک استفاده کنند.

_ بهداشت عمومي نظير شستن مرتب و مکرر دست‌ها و فاصله گذاري اجتماعي با حفظ فاصله فيزيکي حداقل يک متر بايد در اولويت قرار گيرد.

_ کودکان دچار اختلالات تکاملي يا ناتواني احتمالا با موانع، محدوديت‌ها و خطرات اضافي روبرو هستند و بايد گزينه‌هاي ديگري براي پوشاندن مانند محافظ صورت shields face وجود داشته باشد.

_ برخي از کودکان معلول نياز به تماس جسمي نزديک با درمانگر، مربي يا مددکار اجتماعي دارند. اين نکته حائز اهميت است که همه ارائه دهندگان خدمات موارد کليدي  را رعايت کنند از جمله از ماسک استفاده کنند.

_ استفاده از ماسک در کودکان دچار کم شنوايي يا مشکلات شنوايي ممکن است موانع يادگيري و چالش‌هاي بيشتري به همراه داشته باشد که با توجه به نياز به رعايت فاصله فيزيکي اين مشکلات تشديد نيز مي‌شود.

محافظ ‌صورت ‌براي ‌کودکان

بنابر اعلام دفتر سلامت جمعيت و خانواده وزارت بهداشت، برخي کودکان به دلايل مختلف مثلا مسائل بهداشتي يا ترس از ماسک ممکن است نتوانند ماسک بزنند، بنابراين محافظ صورت مي‌تواند به عنوان جايگزيني براي ماسک باشد. البته اين تصميم گيري بر اساس در دسترس بودن، امکان سنجي و ميزان تحمل گرفته مي‌شود. از محافظ صورت جهت حفاظت در برابر قطرات تنفسي و پيشگيري از پاشيدن مايعات بيولوژيک به ويژه ترشحات تنفسي، عوامل شيميايي و ذرات به چشم استفاده مي شود.

سازمان جهاني بهداشت و صندوق کودکان يونيسف توصيه مي کنند در شرايط خاص که پوشيدن ماسک عملي نيست (مثل کودکان کم شنوا يا ساير معلوليت‌ها يا شرايطي که استفاده از ماسک‌هاي پارچه‌اي يا طبي سلامتي را تحت تاثير قرار مي‌دهد) با در نظر گرفتن ملاحظات زير مي‌توان از محافظ صورت استفاده کرد:

_ محافظ صورت يک مانع فيزيکي ناقص است و لايه‌هاي فيلتراسيون ماسک را فراهم نمي‌کند.

_ محافظ صورت بايد تمام صورت را بپوشاند، به دور طرفين صورت بپيچد و تا زير چانه گسترش يابد.

_ محافظ صورت چند بار مصرف بايد به درستي با صابون، مواد شوينده و آب تميز شده و با الکل ۷۰ تا۹۰ درصد ضد عفوني شود.  محافظ صورتي که در برابر استفاده از مواد ضدعفوني کننده آسيب نمي‌بيند و مختصات نوري آن تغيير نمي‌کند بايد انتخاب شود.

_ حفظ فاصله فيزيکي حداقل يک متر در صورت امکان، توجه به بهداشت دست و اصول حفاظت تنفسي نيز از نکات مهم است.  

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar