برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

پرخوری هم می‌تواند عامل کرونا باشد!

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
پرخوری هم می‌تواند عامل کرونا باشد!

باشگاه خبرنگاران/ رضاملک‌زاده فوق تخصص گوارش و کبد  با حضور در برنامه «طبيب» با اشاره به مشکل چاقي و پر وزني در ايران، تصريح کرد: افراد چاق مستعد بيماري‌هايي مثل ديابت، فشار خون و بيماري‌هاي قلبي هستند. اين بيماري‌ها به طور کلي در ايرانيان بيشتر بوده و کساني که اين بيماري‌ها و ريز فاکتور‌ها را دارند بيشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار مي‌گيرند.

او با اشاره به اينکه مديريت کرونا در دنيا يک چالش بزرگ است، ادامه داد: در ايران هم ما با اين چالش روبه‌رو هستيم، بخشي از اين چالش به مردم و فرهنگ ما بازمي‌گردد، مردم ما خيلي اجتماعي‌ترند، خانواده برايشان مهم است و به همين دليل برگزاري تجمعات و مناسبت‌ها در کشور ما از همه کشور‌ها بيشتر است و اين ويروس به لحاظ روش انتقال خيلي پيچيده است، چنانکه افرادي که نشانه ندارند بيشتر ويروس را منتقل مي‌کنند. مهمترين عامل بيماري‌زايي در افرادي که دچار ويروس کرونا مي‌شوند هم چاقي است.

بيماري هاي که ايراني ها بيشتر دچارش هستند

او ادامه داد: ۷۵ درصد جمعيت ما يا چاق هستند و يا وزن اضافي دارند. افرادي که چاق هستند مستعد ديابت، فشار خون و بيماري‌هاي قلبي هستند، اين بيماري‌ها به طور کلي در ايرانيان بيشتر است و کساني که اين بيماري‌ها و ريز فاکتور‌ها را دارند بيشتر در معرض ابتلا قرار دارند که تا اندازه‌اي مربوط به ژن و عادات غذايي ماست، چون خوراک ما بيشتر بوده و ۳۰ درصد غذاي ما اضافي است و اين علاوه بر اينکه اسراف است، بيماري‌زايي هم دارد.

ملک‌زاده با بيان اينکه اگر افراد يک سوم غذاي خود را کم کنند همين موضوع موجب سلامتي، طول عمر و حفاظت آن‌ها در مقابل ويروس کرونا مي‌شود، تأکيد کرد: در سال‌هاي آينده هر چند سال يک‌بار چنين چيزي خواهيم داشت، بنابراين وقتي يک جامعه چاق با عوارض قلبي و عروقي داريم، بسيار آسيب‌پذيرتر هستيم.

اين پزشک متخصص با تاکيد بر اينکه در وزارت بهداشت و دولت هم مي‌توانستيم بهتر عمل کنيم، عنوان کرد: اگر از همان ابتدا ماسک را اجباري و حتي جريمه مي‌کرديم و آن را به تعداد در اختيار مردم قرار مي‌داديم امروز مشکلات کمتري داشتيم.

ملک‌زاده همچنين در خصوص زمان عرضه واکسن کرونا گفت: اين واکسن هنوز در مرحله سوم بررسي است، چون هر دارو يا واکسني که توليد مي‌شود بايد بدون عارضه، مفيد و بدون ضرر باشد. اين کار در دنيا در حال انجام است و در ايران هنوز مطالعه انساني را شروع نکرديم و در مرحله بررسي هستيم چون چندين مرحله متوقف شده به دليل اينکه افراد فوت کردند و يا عوارضي داشته که دوباره تحقيقات انجام شده که به دليل عوارض واکسن بوده يا کرونا بيمار را دچار عارضه کرده است.

ماسکي که استفاده مي‌کنيم از واکسن مؤثرتر است

او ادامه داد: خوشبينانه در پنج تا شش ماه آينده نمونه ايراني آماده خواهد شد و مطمئنا در خارج زودتر آماده مي‌شود. در هر حال مردم بايد بدانند اين واکسن ايمني ۱۰۰ درصدي نمي‌دهد، ايمني ۵۰ درصدي خواهد داشت لذا اين ماسکي که استفاده مي‌کنيم از واکسن مؤثرتر بوده و ۷۵ درصد از ابتلا به ويروس کرونا و آنفلوآنزا جلوگيري مي‌کند. به طور کلي تهيه دارو براي هر بيماري جديد يک پروسه طولاني است .

فوق تخصص گوارش و کبد بيان کرد: يک مطالعه بزرگي روي ۱۱ هزار نفر در دنيا انجام شده و دارو‌هاي رمدسيوير، هيدروکسي کلروکين، کلترا و اينترفرون روي بيماران آزمايش شد. به طور مثال رمدسيوير را به ۲۵۰۰ نفر داديم و به ۲۵۰۰ نفر نداديم که ۶۰۰ نفر آن‌ها ايراني بودند و نشان داد اين دارو و ديگر دارو‌ها براي بيماراني که به بيمارستان مي‌رسند مؤثر نيست. بنابراين يک بحث جدي مطرح است که بايد بيماران را قبل از اينکه به بيمارستان بيايند درمان کنيم چون اين دارو‌ها ضد ويروسند ولي آن چيزي که آن‌ها را به بيمارستان آورده عملکرد سيستم ايمني‌شان است، برنامه جديد اين است که در مراکز سرپايي اين دارو‌ها را در مراحل اوليه به بيماران بدهيم تا مراجعه به بيمارستان کم شود.

رقابت ايران در صنعت دارو

او  در پاسخ به اين سؤال که چرا برخي پزشکان بر استفاده از دارو‌هاي خارجي تأکيد دارند، گفت: با اطمينان مي‌گويم خوشبختانه ما در صنعت دارويي خيلي پيشرفت کرديم، واقعا دارو‌هاي توليد ايران را که در همه موارد با نمونه خارجي آن مقايسه کرديم يا بهتر بوده يا هم تراز بوده، بنابراين يک دارو زماني که مؤثر نيست ديگه فرقي نمي‎کند، توليد داخل است يا خارج؛ توليدات دارويي ايران واقعا کيفيت خوبي دارند. وقتي داروي ايراني وجود دارد دنبال خارجي نباشيد، اتفاقا داروها‌ي خارجي هستند که با مارک‌هاي تقلبي وارد بازار مي‌شوند.

اين پزشک متخصص در پايان در خصوص تحقيقاتش در زمينه پيوند مدفوع براي افزايش و کاهش وزن نيز اظهار کرد: اين پيوند هنوز در کشور ما انجام نمي‌شود، ولي درمان استانداردي در سطح دنياست. آن موردي که در خصوص کاهش وزن و درمان چاقي وجود دارد در مرحله پژوهش است. در واقع آن چيزي که باعث تأثير مدفوع مي‌شود ميکروب‌هايي است که به طور طبيعي در مدفوع همه انسان‌ها وجود دارد، به همين علت تحقيقاتي انجام شده که اين مجموعه ميکروب‌ها به صورت کپسول درآمده و حتي به افراد بدهند که به صورت خوراکي  استفاده کنند.

او افزود: برخي افراد عفونت داشتند و لاغر بودند و هنگامي که مدفوع را از فرد چاق به آن‌ها داديم آن‌ها نيز چاق شدند، به همين علت اين موضوع راهي را براي درمان چاقي و لاغري براي آينده باز کرده است، ما تعداد زيادي ميکروب در روده داريم که تعدادشان چندين برابر سلول‌هاي بدن است و نقش مهمي در سلامت ما دارند و تحقيقاتي در اين زمينه در حال  انجام است که با استفاده از آن‌ها مي‌توانيم بسياري از بيماري‌ها را درمان کنيم که يکي از آن‌ها چاقي است، اين موضوع در حال حاضر در کشور‌هاي آمريکايي و اروپايي درماني براي عفونت‌هاي روده به شمار مي‌رود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar