برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

فواید و مضرات محبوب‌ترین حبوبات ایرانی؛ باقلا برای چه افرادی مناسب نیست؟

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
فواید و مضرات محبوب‌ترین حبوبات ایرانی؛ باقلا برای چه افرادی مناسب نیست؟

باشگاه خبرنگاران/ يکي از محبوب‌ترين حبوبات خوشمزه در ايران باقلاست. اين گياه در فصل بهار يافت مي‌شود و اکثرا در مناطق سرد کشور به دست مي‌آيد؛ علاوه بر مناطق سردسير باقلا در مناطق گرمسير از جمله خوزستان هم  کشت مي‌شود. استفاده از اين گياه به ساليان قبل برمي گردد.

در شرايط کنوني باقلاي معمولي که به طور خام يا پخته مورد استفاده قرار مي‌گيرد و باقلاي لوبيا در ايران کشت مي‌شود که نوع دوم باقلا  مختص به استان گيلان و ريز و لطيف است، اما به طور خام خورده نمي‌شود بلکه به عنوان خوراک محلي موسوم به باقلا قاتق شناخته مي‌شود.

باقلا حاوي کلسيم، پتاسيم، فيبر و پروتئين زيادي است که موجب جلوگيري از پوکي استخوان و متعادل ساختن فشار خون مي‌شود؛ اين گياه همچنين به علت وجود آهن، فسفر، مس، منگنز، منيزيم، ويتامين C، ويتامين A، ويتامين K، ويتامين B و اسيد فوليک فراوان براي افراد مبتلا به کم خوني مناسب است.

تاکيد مي‌شود افرادي که به اين دانه حساسيت دارند از مصرف باقلا پرهيز کنند. بر اساس نظر طب سنتي باقلا تازه طبعي سرد و باقلاي خشک داراي طبعي گرم و خشک است که نوع خشک شده داراي ارزش غذايي بيشتر، اما نوع تازه حاوي ويتامين‌C بيشتر است؛ علاوه بر خود دانه باقلا گل‌هاي آن نيز داراي خواص زيادي است. استفاده از نوشيدني گل آن موجب درمان ميگرن، رماتيسم، نقرس و درد مفاصل مي‌شود.

تقويت بينايي، تقويت هوشياري، کاهش خستگي جسمي و رفع خستگي روحي و ضعف اعصاب، کاهش درد مفصل ها، سياتيک،کاهش ورم پروستات، افزايش قواي بدن در دوران نقاهت، رفع لکه‌هاي پوستي، جلوگيري از سفيدي مو و شادابي پوست از جمله ديگر خواص مصرف باقالي محسوب مي‌شود. 

مضرات باقلا را بشناسيد 

- مصرف باقلا همراه با همراه با ماست مضر بوده و باعث ايجاد دل‌پيچه مي‌شود.

- استفاده از باقلا هنگام شب موجب بي خوابي خواهد شد.

- مصرف مداوم و بيش از حد اين دانه موجب نفخ يا سنگيني معده مي‌شود؛ بنابراين توصيه مي‌شود در مصرف آن افراط و تفريط نشود.

توصيه مي‌شود قبل از مصرف باقلا در هنگام بارداري با پزشک معالج خود مشورت کنيد. افراد مبتلا به بيماري‌هايي از قبيل کلسترول خون بالا، تصلب شرايين، فشار خون بالا، اسيداوريک بالا، افسردگي، نفخ، دل درد، سنگ اورات و خارش پوستي در مصرف اين خوراکي خوشمزه زياده روي نکنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar