logo
جذاب ترین ها
سلامت

۸ مزیت چشمگیر آب هویج؛ از درمان پیر چشمی تا کبد چرب

منبع
ايرنا
بروزرسانی
۸ مزیت چشمگیر آب هویج؛ از درمان پیر چشمی تا کبد چرب

ايرنا/ بنا به در خواست مخاطبان آخرين خبر فوايد آب هويج را بررسي کرديم.

آب هويج بسيار پر خاصيت و مغذي است که بايد براي حفظ سلامتي خود آن را در رژيم غذايي‌مان وارد کنيم.

هويج منبع غني از پتاسيم، ويتامين سي و آ است که در بهبود سلامت چشم‌ها و تامين ويتامين‌هاي بدن کمک بسياري مي‌کند و مزاياي ديگري نيز دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا مي‌شويم.

۸ مزاياي چشمگير آب هويج؛ از درمان پير چشمي تا کبد چرب

۱. ارزش غذايي بالا دارد

آب هويج رنگدانه‌هاي کاروتنوئيدي لوتين و زآگزانتين را فراهم مي‌کند که به عنوان آنتي اکسيدان در بدن عمل مي‌کنند. آنتي اکسيدان‌ها با مولکول‌هاي ناپايدار به نام راديکال‌هاي آزاد مبارزه مي‌کنند. کاروتنوئيد اصلي در آب هويج بتا کاروتن است که مسئول رنگ نارنجي هويج است. بدن آن را به ويتامين آنتي اکسيدان A تبديل مي‌کند.

۲۵۰ ميلي گرم آب هويج شامل:

الف) ۹۶ کالري

ب) ۲ گرم پروتئين

پ) کمتر از ۱ گرم چربي

ت) ۹ گرم کربوهيدرات

ث) ۲ گرم فيبر

ج) ويتامين آ، سي و پتاسيم به ميزان قابل توجه

۲. قدرت سيستم ايمني بدن را افزايش مي‌دهد

هر دو ويتامين A و C موجود در آب هويج به عنوان آنتي اکسيدان عمل مي‌کنند و سلول‌هاي ايمني را از آسيب راديکال آزاد محافظت مي‌کنند. علاوه بر آن، آب هويج يک منبع غني از ويتامين B ۶ است که براي واکنش‌هاي ايمني بسيار لازم است. کمبود ويتامين B ۶ بر رشد لنفوسيت‌ها (سلول سيستم ايمني) اثر منفي مي‌گذارد.

۳. به سلامت چشم‌ها کمک مي‌کند

۸ مزاياي چشمگير آب هويج؛ از درمان پير چشمي تا کبد چرب

آب هويج حاوي مقادير بالايي از مواد مغذي است که به سلامت چشم کمک بسياري مي‌کند. ويتامين A براي سلامت چشم حياتي است. مطالعات متعددي بر مصرف ميوه‌ها و سبزيجاتي که حاوي پرويتامين A هستند انجام شده است و نتايج به کاهش خطر کوري و بيماري‌هاي مربوط به پيرچشمي با مصرف انواع ميوه و سبزيجات رسيد. آب هويج يک منبع عالي از لوتين و زيکسانسين است، چشم را از آسيب نور، محافظت مي‌کنند. مصرف مواد غذايي بالا از لوتين و زيکسانسين ممکن است خطر ابتلا به بيماري‌هاي چشمي را کاهش دهد، مانند تخريب ماکولار که منجر به پير چشمي مي‌شود.

۴. ضد سرطان است

ترکيبات خاصي در آب هويج دارد که ممکن است در برابر سرطان بدن را مقاوم کند. پلي استيلن، بتا کاروتن و لوتين از عصاره آب هويج ممکن است در برابر سلول‌هاي سرطان خون موثر عمل کنند. مطالعه لوله آزمايش نشان داد که مصرف عصاره آب هويج تنها ظرف مدت ۷۲ ساعت منجر به مرگ سلول‌هاي سرطان خون و توقف چرخه رشد آن‌ها شد.

۵. موجب افزايش سلامت پوست مي‌شود

۸ مزاياي چشمگير آب هويج؛ از درمان پير چشمي تا کبد چرب

وجود ويتامين B در آب هويج، موجب افزايش سلامت پوست مي‌شود. يک فنجان (۲۵۰ ميلي ليتر) آب هويج ويتامين C مورد نياز روزانه را فراهم مي‌کند به کلاژن‌سازي ختم مي‌شود. اين ترکيب فراوان‌ترين پروتئين فيبري در بدن است که قدرت کشش و استحکام به پوست مي‌دهد. علاوه بر اين، ويتامين C به عنوان يک آنتي اکسيدان عمل مي‌کند و پوست را از آسيب راديکال‌هاي آزاد که منجر به لک مي‌شود حفظ مي‌کند. بتا کاروتن در آب هويج به همين ترتيب پوست را در برابر اشعه فرابنفش محافظت مي‌کند.

۶. قند خون را کنترل مي‌کند

نوشيدن مقدار کمي آب هويج به کاهش سطح قند خون کمک مي‌کند. مطالعات در موش‌هاي مبتلا به ديابت نوع ۲ نشان مي‌دهد که آب هويج قند خون را کاهش مي‌دهد؛ زيرا حاوي پروبيوتيک‌ها، که باکتري‌هاي مفيدي و مرتبط با ديابت هستند را تحت تاثير قرار مي‌دهد. کنترل قند خون به دليل اثر ضد التهابي رنگدانه‌هاي آنتوسيانين اتفاق ميافتد.

۷. کمک به بهبود عملکرد قلب

۸ مزاياي چشمگير آب هويج؛ از درمان پير چشمي تا کبد چرب

آب هويج به کاهش عوامل خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي کمک مي‌کند. آب هويج منبع خوبي از پتاسيم است، ماده معدني که نقش مهمي در تنظيم فشار خون دارد. يک رژيم غذايي پتاسيم بالا نشان داده شده است که اين ويتامين براي محافظت در برابر فشار خون بالا و سکته مغزي بسيار مفيد است. ترکيبات آنتي اکسيداني موجود در آب هويج نيز به نفع عملکرد قلب است.

۸. از کبد محافظت مي‌کند

کاروتنوئيد‌ها در آب هويج براي سلامت کبد کار مي‌کنند. مطالعات متعدد نشان مي‌دهد که اثرات ضد التهابي و آنتي اکسيداني کاروتنوئيد‌ها در برابر بيماري کبد چرب (غير الکلي) بسيار مفيد است. کبد چرب زماني رخ مي‌دهد که چربي بر روي کبد تجمع مي‌کند، به طور معمول رژيم غذايي ضعيف، وزن اضافي يا چاقي و عوامل ژنتيکي منجر به کبد چرب در بدن مي‌شود و در نهايت ممکن است به زخم کبد و آسيب‌هاي بيشتر پيشروي کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar