برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

خوراکی هایی که دشمن قلب هستند

منبع
بهداشت نيوز
بروزرسانی
خوراکی هایی که دشمن قلب هستند

بهداشت نيوز/ يک رژيم غذايي دوستدار قلب مي‌تواند خطر بيماري‌هاي قلبي را 31درصد کاهش دهد. اين رژيم غذايي سالم علاوه بر مواد غذايي سالمي مانند ميوه و سبزيجات و ماهي، حذف خوراکي‌هاي ناسالم و مضر را هم شامل مي‌شود. در اين مطلب شما را با تعدادي از ناسالم‌ترين خوراکي‌ها براي سلامت قلب آشنا مي‌کنيم.
 
1-نوشيدني‌هاي شيرين
نوشيدني‌هاي شيرين مانند آب‌ميوه، نوشابه و نوشيدني‌هاي انرژي‌زا به سرعت سطح تري‌گليسيريد را در خون افزايش مي‌دهد. طبق اعلام کلينيک مايو تري‌گليسيريدها با سفت کردن رگ‌هاي خوني و ايجاد تصلب شرايين خطر سکته و بيماري‌هاي قلبي را افزايش مي‌دهد. AHA توصيه مي‌کند مصرف قندهاي اضافي به 5/37 گرم براي مردان و 25 گرم در روز براي خانم‌ها محدود شود.
 
2-سس‌ها

بسياري ازسس‌‌ها مانند سس گوجه فرنگي و مايونز حاوي قند و نمک اضافي هستند. براي مثال، فقط يک قاشق غذاخوري سس گوجه فرنگي مي‌تواند حاوي 3.7 گرم قند و 154.2 ميلي‌گرم سديم باشد. سديم اضافي با افزايش فشار خون خطر نارسايي قلب را افزايش مي‌دهد. AHA توصيه مي‌کند مصرف روزانه سديم افراد به 2.300 ميلي‌گرم در روز محدود شود.
 
3-غذاهاي سرخ شده
سرخ کردن، حتي سالم‌ترين مواد غذايي مانند کدو سبز، کلم بروکلي يا ميگو را به يک وعده غذايي اشباع از چربي و نمک تبديل مي‌کند.براساس تحقيقات علمي خوردن غذاهاي سرخ شده به پرفشاري خون، چاقي و ديابت نوع 2 - که همگي عوامل خطر بيماري‌هاي قلبي هستند - کمک مي‌کند. طبق مطالعه‌اي که در مجله تغذيه باليني آمريکا منتشر شد مصرف غذاهاي سرخ شده به خودي خود خطر بيماري‌هاي قلبي را افزايش مي‌دهد. بنابراين، بهتر است از ديگر روش‌هاي پخت مانند جوشاندن، بخارپز کردن و کباب کردن استفاده شود.
 
4-ميوه ها و آب‌نبات شيرين شده
انواع آب‌نبات مانند پاستيل، لوبياي ژله‌اي، شکلات شيري يا ميوه‌هاي خشک شيرين شده، قند اضافي را وارد جريان خون مي‌کند. برخلاف ميوه‌هاي تازه که غني از فيبر، ويتامين‌ها و ديگر مواد مغذي نيز هستند آب‌نبات‌ها در کنار محتواي قندي خود مواد مغذي ديگري ندارند. تمام کاري که آب‌نبات‌ها انجام مي‌دهند، افزايش خطر ابتلا به ديابت است که به خودي خود عامل خطر بيماري‌هاي قلبي به شمار مي‌آيند.
 
5-محصولات پخته شده
محصولات پخته مانند نان سفيد، نان باگت، کلوچه، پيتزا، شيريني و خمير منجمد حاوي چربي‌هاي ترانس هستند.در سال 2015، سازمان غذا و داروي آمريکا (FDA) مصرف چربي‌هاي ترانس را به دليل ايجاد اختلال در تعادل کلسترول و خطر بروز مشکلات قلبي خطرناک اعلام کرد. اين محصولات همچنين به دليل دارا بودن چربي‌هاي اشباع، خطر بيماري‌هاي قلبي را افزايش مي‌دهد.
 
6-کنسروهاي ميوه و سبزيجات

مشکل اصلي مواد غذايي کنسرو شده آب‌نمکي است که مواد در آن نگهداري مي‌شود.طبق اعلام کلينيک مايو کنترل ميزان سديم دريافتي از اين مواد غذايي مهم تر از نمکي است که در پخت و پز استفاده مي‌شود. همين مشکل درخصوص ميوه‌هاي کنسرو شده که در آب‌نمک يا شربت نگهداري مي‌شود هم صدق مي‌کند. بنابراين بهتر است از وجود برچسب کم‌نمک يا کم‌قند روي اين مواد غذايي اطمينان حاصل کنيد.
 
7-غلات تصفيه شده
غلات تصفيه شده موجود در نان سفيد، برنج سفيد و ماکاروني که فيبر، ويتامين‌ها و مواد معدني سالم خود را از دست داده‌اند بسيار سريع در بدن به قند تبديل مي‌شوند و افزايش انسولين و جذب چربي را به همراه دارند. طبق مطالعه‌اي که در مجله بين‌المللي پزشکي باليني و تجربي منتشر شد، مصرف زياد غلات تصفيه شده به تنهايي خطر ابتلا به بيماري قلبي را 9.4 درصد افزايش مي‌دهد.
 
8-گوشت‌هاي پرچرب و فراوري شده
مطالعه‌اي که در سال 2020 در مجلهJAMA منتشر شد نشان داد مصرف گوشت‌هاي فراوري شده خطر بيماري قلبي و مرگ را 42درصد افزايش مي‌دهد. همچنين متخصصان رژيم غذايي توصيه مي‌کنند گوشتي را انتخاب کنيد که کمتر از 10درصد چربي داشته باشد. بنابراين بيشتر پروتئين دريافتي شما بايد از گوشت قرمز بدون چربي و ترجيحا مرغ يا ماهي باشد.
 
9-ماست و بستني پرچرب

هردوي اين خوراکي‌ها منبع قابل توجهي از چربي و قند هستند. براي مثال فقط 100 گرم ماست طعم‌دار حاوي 13 گرم شکر است. بنابراين، بهتر است ماست ساده کم‌چرب را انتخاب و خودتان ميوه و ديگر مواد اضافي را به آن اضافه کنيد. بستني‌ها نيز پر از قند و چربي اشباع هستند، بنابراين سطح تري‌گليسيريد شما را بالا مي‌برند و حتي مي‌توانند به طور بالقوه منجر به حمله قلبي شوند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره