برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

کرونا/ هندی ها با مشارکت نوواواکس یک میلیارد دوز واکسن تولید می کنند

منبع
ايرنا
بروزرسانی
کرونا/ هندی ها با مشارکت نوواواکس یک میلیارد دوز واکسن تولید می کنند

ايرنا/موسسه سرم‌سازي هند که يکي از بزرگ ترين توليدکنندگان واکسن در جهان است، قراردادي با شرکت نوواواکس(Novavax) امضا کرد تا به اين شرکت در توليد يک ميليارد دوز واکسن ضدکرونا موسوم به NVX-CoV۲۳۷۳ در سال آينده کمک کند.

اين واکسن ضدکرونا از مهندسي ژنتيک ويروس SARS-Cov-۲ به‌دست آمده است.

در اين واکسن از فناوري نانوذرات نوترکيبي شرکت نوواواکس براي ايجاد آنتي‌ژن استفاده شده‌است، آنتي‌ژني که برعليه پروتئين اسپايک ويروس کرونا در بدن توليد مي‌شود.

فاز سوم کارآزمايي باليني اين واکسن چندي پيش در امآغاز شد.

به گزارش روز دوشنبه ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، مؤسسه سرم‌سازي هند به تازگي کارخانه‌اي در شهر پون راه‌اندازي کرده است که به‌عنوان بزرگترين کارخانه‌اي است که از زيست‌راکتور براي توليد واکسن استفاده مي‌کند.

ساز و کار اين زيست‌راکتور به‌گونه‌اي است که کارايي دو برابر دارد؛ بنابراين مي‌توان گفت که اين مؤسسه سرم‌سازي مي‌تواند دو برابر توليد واکسن نسبت به ديگر کارخانه‌ها داشته باشد که با اين کار، هزينه توليد واکسن کاهش مي‌يابد.

چند سال قبل، مؤسسه سرم‌سازي هند قصد داشت که ابعاد زيست‌راکتور خود را افزايش دهد و اکنون اين مؤسسه از راکتورهايي تا ظرفيت ۶ هزار ليتر استفاده مي‌کند. علاوه‌بر صرفه‌جويي در هزينه و فضا، اين مؤسسه مزيت سرعت بالاي توليد را نيز دارد.

در واقع استفاده از زيرساخت‌هاي اين مؤسسه سرم‌سازي موجب شده تا شرکت‌هاي توليدکننده واکسن بتوانند با سرعت بالا واکسن مورد نظر خود را توليد کرده بدون اينکه عملکرد و بهره‌وري دستخوش تغيير منفي شود.

با اين زيست‌ساخت‌ها شرکت‌ها مي‌توانند ظرفيت کشت سلولي خود را در هر طبقه دو يا سه برابر کنند و در نتيجه صرفه‌جويي زيادي براي توليد واکسن انجام مي‌شود.

اين مزيت‌ها براي توليد واکسن ضدکرونا بسيار ايده‌آل است چرا که ميلياردها دوز از اين واکسن با قيمت کم و در يک بازه زماني کوتاه مورد نياز است.

با توجه به زيرساخت‌هاي توسعه يافته مؤسسه سرم‌سازي هند، قراردادي ميان اين مؤسسه و شرکت آمريکايي نوواواکس که در زمينه توليد واکسن بيماري‌هاي عفوني فعال است، منعقد شده تا يک ميليارد دوز واکسن ضد کرونا حاوي نانوذرات در اين مؤسسه توليد شود.

نوواواکس ظرفيت توليد سالانه ۲ ميليارد دوز واکسن دارد که در اين قرارداد مؤسسه سرم‌سازي هند به اندازه نصف ظرفيت نوواواکس واکسن توليد خواهد کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar