logo

انتشار «تقابل یک مرد و یک نامرد»

منبع
ايسنا
بروزرسانی
انتشار «تقابل یک مرد و یک نامرد»

ايسنا/همزمان با سالروز شهادت آيت‌الله سيدحسن مدرس، کتاب «تقابل يک مرد و يک نامرد» منتشر شد.

 نام اين کتاب از يک صحنه گفت‌وگوي چالشي رضاخان با شهيد مدرس گرفته شده و کتاب توسط گروه تحقيق مؤسسه فرهنگي هنري قدر ولايت گردآوري و تدوين و در ۱۶۴ صفحه رقعي با قيمت ۲۰ هزار تومان منتشر شده است.

در معرفي ناشر از اين کتاب آمده است: هيچ مورخي، هر چند مغرض، نتوانسته است دست انگليس و برنامه‌ريزي او را در پشت کودتاي سوم اسفند ۱۲۹۹ و منافعي که از اين رهگذر عايدش شده است نفي کند و ناديده بگيرد.

در برابر تحرکات رضاخان و منورالفکران غرب‌گرا و صاحب‌منصبان ارتش و شهرباني و جمعي از درباريان و نمايندگان مجلس شوراي ملي که هر لحظه و هر روز نقشه‌اي تازه به صحنه مي‌آوردند تا ملت و شخصيت‌هاي اثرگذار را فريب دهند و مقهور سازند، اشخاص قليلي بودند که با شناخت اين نقشه‌ها و سياست پشت سر آن، به افشاگري، مقاومت و مقابله برخاستند. آنان کوشيدند تا جلو اضافه شدن وابستگي به بيگانگان را بر فساد دوره قاجار بگيرند و اجازه ندهند آزادي و استقلال و هويت ملي‌اسلامي کشور پايمال منافع استعماري بيگانگان و استبداد رضاخان شود.

اگرچه اين اشخاص در تقابل با تحرکات سازماندهي‌شده رضاخان و حاميانش از داخلي و بيگانه موفق نشدند، اما صحنه‌هايي را در تاريخ به ثبت رساندند که رجوع به آن‌ها، بسياري از واقعيت‌ها را آشکار مي‌کند و عبرت‌ها و درس‌هايي براي ملت خواهان عزتمندي و پيشرفت و ديانت در خود دارد.

يکي از اين مردان در اقليت، که تا لحظه آخر حيات دنيايي خود، دست از افشاگري و مبارزه و مقاومت برنداشت و هرگز نترسيد و تسليم نشد، به اذعان عموم مورخان و انديشمندان، شخصيتي استثنايي و کم‌نظير به نام «آيت‌الله سيدحسن مدرس» بود.

توجه به شاخص‌هاي فکري، رفتاري و اقدامات رضاخان و مدرس بسيار عبرت‌آموز است، يعني فهم اين که چه کسي در برابر چه کسي ايستاده و تسليم نشده و از جانش گذشته است ملت را به شناخت دوست و دشمن و صحنه‌هاي کارزار و شيوه‌هاي رواني و اقتصادي و فرهنگي دشمنان، کمک مي‌کند تا مراقبت کند که دشمن شرور و مستکبر و جهان‌خواري که از در بيرون کرده‌اند از پنجره بازنگردد و هرگز آن روزگاران تلخ، ماتم‌نشان، عقب‌ماندگي، نوکرمآبي و تحقيرزدگي تکرار نشود.

اين کتاب تقابل اين دو را و اهداف چنين تقابلي را در قالب صحنه‌هاي مقابله و مبارزه به تصوير کشيده و خصوصيات اين دو جبهه را که در دو شخص، يکي مرد و يکي نامرد جلوه نکرده بود ترسيم و بازگو کرده است.

علاقه‌مندان مي‌توانند براي سفارش اين کتاب با تلفن‌هاي ۶۶۴۱۱۱۵۱-۰۹۳۵۲۳۰۰۵۶۴ تماس بگيرند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar