logo
برگزیده
سلامت

باورهای غلط و درست درباره ایدز

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
باورهای غلط و درست درباره ایدز

باشگاه خبرنگاران/ به نقل از مديکال نيوز تودي، ويروس HIV بيش از ۷۷ ميليون نفر را در سراسر جهان آلوده کرده و علي‌رغم پيشرفت چشمگير در درمان، جان بيش از ۳۵ ميليون نفر را در سراسر جهان گرفته است؛ از جمله ۶۹۰ هزار نفر فقط در سال گذشته بودند.

 اين در حالي است که طي سه دهه گذشته، گاهي اوقات باور‌هاي غلط در مورد HIV و ايدز باعث بروز رفتار‌هايي شده که به شيوع اين ويروس دامن زده است. در صورتي که دوري از اين باور‌ها مي‌تواند راهي براي انجام اقدامات احتياطي به موقع، جلوگيري از گسترش ويروس و افزايش طول عمر بيماران باشد.

باور غلط: ويروس HIV در نتيجه لمس فرد مبتلا، مي‌تواند گسترش يابد.

واقعيت: با توجه به اعلام مرکز کنترل و پيشگيري از بيماري‌هاي ايالات متحده، ويروس HIV نمي‌تواند از طريق لمس، دست دادن، در آغوش کشيدن و انواع مختلف تماس فيزيکي يا حتي بزاق منتقل شود. فرد فقط در صورت تماس با مايعاتي نظير خون و شير مادر  بيمار مبتلا مي‌تواند به ويروس مبتلا شود. اين مايعات همچنين بايد در تماس با غشا‌هاي مخاطي فرد  يا دهان باشند تا فرد در معرض آلودگي با HIV قرار گيرد.

باورهاي غلط و حقايق اچ‌آي‌وي-ايدز

باور غلط: ويروس HIV از طريق حشرات قابل انتقال است.

واقعيت: حشرات، خون فرد قبلي که در سيستم گوارش پشه وجود دارد را به فرد دوم منتقل نمي‌کنند، بلکه بزاق خود را از طريق نيش وارد پوست فرد دوم مي‌کنند.

باور غلط: ويروس HIV مي‌تواند از طريق آب يا غذاي آلوده گسترش يابد.

واقعيت: HIV نمي‌تواند در خارج از بدن، به مدت طولاني زندگي کند يا در آب زنده بماند. در نتيجه، انتقال ويروس از طريق شنا، آشاميدن آب و استحمام امکان پذير نيست. بعلاوه، امکان ابتلا به HIV از طريق اشتراک غذا با کسي که HIV دارد و توالت يا سرويس بهداشتي مشترک امکان‌پذير نيست.

باور غلط: ابتلا به HIV از طريق سوزن ممکن نيست.

واقعيت: HIV مي‌تواند در يک سوزن استفاده شده تا ۴۲ روز زنده بماند. پس هيچ راه ايمني براي به اشتراک گذاشتن سوزن وجود ندارد.

باور غلط: نيازي به نگراني در مورد ابتلا به HIV نيست، درمان اين بيماري بسيار موثر است.

واقعيت: دارو‌هاي ضدويروسي که ART نيز ناميده مي‌شود، زندگي بسياري از افراد HIV مثبت را بهبود مي‌بخشد و به آن‌ها کمک مي‌کند تا عمر طولاني‌تري داشته باشند. اما بسياري از اين دارو‌ها گران هستند و عوارض جانبي جدي نيز دارند. هنوز هيچ چيز HIV را به طور کامل درمان نمي‌کند و سويه‌هاي مقاوم به دارو مي‌توانند درمان را دشوار کنند. پس پيشگيري ارزان‌تر و آسان‌تر از مديريت يک بيماري مادام‌العمر است.

باورهاي غلط و حقايق

باور غلط: من HIV مثبت هستم. پس زندگي من تمام شده است.

واقعيت: در سال‌هاي اوليه شيوع بيماري، ميزان مرگ‌و‌مير ناشي از ايدز بسيار زياد بود. اما دارو‌هاي امروزي به افراد HIV مثبت و حتي مبتلايان به ايدز امکان مي‌دهد زندگي بسيار طولاني‌تر، عادي و مثمر ثمر داشته باشند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره