مهارت زندگی/ 5 راه عالی برای برخورد با انتقاد در محل کار
بازده/ در برخورد با کساني که از شما در محل کار انتقاد مي کنند به مشکل خوردهايد؟ در اين نوشتار ۵ شيوهي عالي براي برخورد با انتقاد در محل کار را به شما معرفي ميکنيم. با ما همراه باشيد. سخت است که فکرکنيم بدون داشتن يک عملکرد درخشان در محل کار ، زيرآبمان زده نشود يا اينکه رييس ما عقوبتي براي آن در نظر نگيرد. رفتار شما بخش بزرگي از هويت شما است، بنابراين طبيعي است وقتي کسي خواستار تغيير شما ميشود، همين پيشنهاد کوچک او را همچون يک حملهي سنگين شخصي تلقي کنيد. و صد البته اينکه نقد ميتواند آميخته به مکر و حيله باشد: از کجا معلوم که اين شخص نقدکننده خرده شيشه ندارد و نميخواهد جاي شما را بگيرد؟ اين غيرممکن است که بخواهيم بفهميم انتقادها، خالصانه و از روي صداقت است يا خير، ولي ميتوانيم آنچه بيان شده است را از راهي سالم و منطقي پردازش کنيم. نکتههايي را که در زير آمده است به ذهن بسپاريد تا در برخورد با انتقاد در محل کار از بدگماني نسبت به آنها در امان باشيد. ۱. موضع تدافعي نگيريد اينکه در برابر ارزيابي يک شخص از خودتان، به سرعت وارد حالت تهاجمي شويد، هرگز چيز خوبي نيست. دليل تراشيدن، براي آنچه انجام دادهايد، سبب ميشود تقريباً هميشه، چهرهاي انتقاد ناپذير و ستيزهجو از شما در نگاه ديگران ايجاد شود و احتمالاً به تأييد بسياري از ديدگاههاي انتقادي آنها دربارهي شما ميانجامد. به جاي اينکه راه را براي آن حس تهاجمي اوليه باز بگذاريد، نفسي عميق بکشيد، افکارشان را پذيرا باشيد و چند سؤال راهگشا ازآنها بپرسيد، پرسشهايي همچون: "ممنون که من را متوجه اين موضوع کرديد. ميتوانيد به چند مورد خاص اشاره کنيد که من در برقراري ارتباطات ناموفق بودم؟به نظر شما چگونه ميتوانستم آن کار را به گونهاي ديگر انجام دهم؟ در آينده چگونه ميتوانم با تيم خودم به شکلي موثرتر ارتباط برقرار کنم؟” پرسيدن سوالهايي که پاسخهاي ديکته شده ندارند، موجب ميشود در نظر ديگران به صورت فردي مشارکتپذير، انعطافپذير و روشنفکر جلوه کنيد. حتي اگر در هيچ موردي موافق آنها نباشيد، اين روش بيشک، محترمانهتر وپختهتر از اين است که در برابر انتقادها، بدون هيچ درنگي مخالف بورزيد. ۲. نگوييد "خودم ميدانم” هيچگاه در پاسخ به يک انتقاد نگوييد”خودم ميدانم”. روشن است که شما نميدانيد. منتقد شما با شنيدن اين جمله، موضع تدافعي ميگيرد و گفتوگويي که ميتوانست دوستانه و نتيجه بخش باشد، تبديل به جدل يا جدال لفظي ميشود. اگر اين عادت را داريد، سعي کنيد آن را با عبارت مثبتتري هم چون "متوجهام” جايگزين کنيد _ بهتر است، نه؟چنين عبارتي براي هر دو طرف رضايتبخشتر خواهد بود. ۳. صبرکنيد، صبرکنيد–بدگمان نباشيد اينکه وقتي از شما انتقاد ميشود، احساس کنيد همه بر ضدتان هستند، امري طبيعي است. احتمالاً پيش خود احساس ميکنيد فرد انتقادکننده شما را هم از لحاظ احساسي و هم از لحاظ حرفهاي بيکفايت ميداند. ولي در حقيقت، آنها يک ديدگاه را بيان ميکنند و ميخواهند شما در مقام خود بمانيد و پيشرفت کنيد. اگر رييستان، اعتقادي به شما نداشته باشد، وقت خود را صرف صحبت با شما نميکند که مکاتبات ايميليتان با مشتري بهتر شود. همين قضيه ميتواند دربارهي شنيدن انتقادها از يک دوست يا شخص مورد علاقه هم به کار بيايد. اگر آنها واقعاً از شما بيزار بودند و نميخواستند شما را ببينند، دور و برتان حضور نداشتند. به جاي اينکه دلسرد يا خشمگين شويد، خوشحال باشيد که اعضاي خانواده يا دوستانتان آنقدر با شما راحت هستند که مسائلشان را با شما در ميان ميگذارند و اطمينان دارند شما به حرفهايشان گوش ميدهيد و به دليل طرح اين حرفها، دربارهي آنها فکر بدي نميکنيد. اينها همه از علاقه ناشي ميشود. ۴. عذرخواهي نکنيد. راهتان را تغيير دهيد. ضرورتي ندارد اظهار تأسف کنيد، مگر در وضعيتي که عذرخواهي نياز باشد (مثل زماني که احساس کسي را جريحهدار کردهايد). اگر رييستان به شما ميگويد چند گزارش قبلي شما، داراي غلطهاي دستوري بود و از اين پس گزارشهايتان را پيش از فرستادن، غلطگيري کنيد، همان تغيير حالت ناگهاني شما، گوياي تأسف شما است. به کار بردن عبارت "متاسفم” در جاهايي همچون محل کارتان که جاي پيشرفت داريد، معمولاً حس نااميدي را در شنونده القا ميکند و تصويري مردد و غيرقابل اطمينان از شما ارائه ميدهد. براي جايگزيني "متاسفم”، يک پاسخ قويتر را امتحان کنيد، براي نمونه بگوييد: "حتماً، من آن را تغيير خواهم داد.” و عدهاي پيش دستانه کمک خواهد کرد شما پاسخگو به نظر برسيد و حالا حدس بزنيد نتيجهاش چيست؟ شما همچنان در نگاه ديگران با ادب خواهيد بود. به ياد داشته باشيد انتقادها سازنده هستند. ۵. زياد به خودتان سخت نگيريد انتقادها بخشي از زندگي هستند– شما قرار است در زماني و در جايي چه در کار چه در خانه با آن روبهرو شويد. به ياد داشته باشيد هيچکس کامل نيست. اگر کسي خواستار تغيير شما است، در واقع دارد روي شما سرمايهگذاري ميکند و دليل اين سرمايهگذاري هم اين است که شما به دليلهاي گوناگون براي آنها ارزشمند هستيد. ارزش خود را بدانيد و سعي نکنيد منتقدان خود را به مشقت بيندازيد، هر چند برخي مواقع اين کار دشوار است. شما کارهاي مهمتري براي انجام دادن داريد.