گوناگون/ در هنگام نبود جا در پرواز چه باید کرد؟
کجارو/ آيا تاکنون پيش آمده تا ساعتها در فرودگاه منتظر بمانيد و به هنگام دريافت کارت پرواز متوجه شويد که ظرفيت هواپيما پر شده و جايي در هواپيما برايتان باقي نمانده است؟ در چنين مواقعي چه بايد کرد؟ يکي از اشتباههاي رايج خطوط هوايي فروش بليط بيش از ظرفيت هواپيما است؛ در چنين وضعيتي بحران پيچيدهاي در سيستم پروازها ايجاد شده و در عين سردرگرمي مسافران، شرکتها ملزم به يافتن جاي خالي براي مسافران جامانده در پروازهاي بعدي هستند. اين کار علاوه بر ايجاد صدمههاي مادي و معنوي براي مسافران، همانند مواردي از قبيل تاخير يا لغو پروازها، موجب خدشهدار شدن وجهه خطوط هوايي نيز ميشود. ولي در صورت بروز چنين وضعيتي چه ميتوان کرد؟ آيا از قوانين مربوطه اطلاع داريد؟ اولين نکته در رابطه با اين مسئله اين است که خطوط هوايي به هيچ عنوان پايبند برنامههاي پروازي خود نيستند؛ به عبارت ديگر، شرکتهاي هوايي به مسافران وعده ميدهند تا آنها را از نقطهاي به نقطه ديگر جابجا کنند ولي ضمانتي در مورد رعايت زمانبندي پروازها ندارند و در صورت وارد شدن هرگونه خسارتي مانند از دست دادن قرارداد تجاري بر اثر تاخير پرواز بايد بسيار خوش شانس باشيد تا شرکت هوايي خسارت وارده را جبران کند؛ زيرا هيچ سند قانوني يکساني براي اجرا و رعايت از سوي کليه شرکتهاي هوايي وجود ندارد و هر شرکت مجاز به وضع قانون و سياستهاي خود است. در حقيقت، تنها شرايطي که شرکتهاي هوايي ملزم به جبران خسارت هستند، فروش بيش از اندازه بليط است. در چنين وضعيتي کليه خطوط هوايي پيشنهاد مشابهي را ارائه ميدهند: سفر با اولين پرواز آن شرکت. در صورت تاخير يک يا دو ساعته در رسيدن به مقصد شرکت ملزم به پرداخت دويست درصد وجه بليط يک سره (در حدود ۶۵۰ دلار) و تاخير بيش از دو ساعت مستوجب پرداخت چهارصد درصد (در حدود ۱۳۰۰ دلار) خواهد بود. حال مشکل پيش آمده اين است که اغلب مسافران اين وجه را به صورت کامل دريافت نميکنند؛ در اين رابطه، اير هلپ (Air Help) نرم افزار جديدي است که در مورد محاسبه خسارت دريافتي به مسافران کمک ميکند. در سال گذشته، هر يک از مسافران مازاد ظرفيت ۳۹۱ تا ۴۳۹ دلار دريافت کردند، ولي طبق محاسبات اير هلپ اين مبلغ در حدود ۶۴۳/۶۰ دلار بود. همچنين در صورت نبود جا در پرواز، شرکتهاي هوايي ميتوانند در پروازهاي ساير شرکتها – در صورت وجود توافقنامه قبلي – براي مسافران خود جا رزرو کنند و در غير اين صورت تنها گزينه پروازهاي بعدي خود آن شرکت خواهد بود. البته بلاياي طبيعي مانند طوفان يا حوادث غيرمترقبه مانند بمبگذاري خارج از کنترل شرکتهاي هوايي هستند و شرکتهاي هوايي ملزم به پرداخت خسارت در چنين شرايطي نيستند. فقط در صورت بروز خطا از جانب شرکت هوايي و اقامت اجباري مسافر در فرودگاه هنگام شب، شرکت ملزم به اسکان مسافران است. همچنين برخي از خطوط هوايي به هنگام تاخير در پروازهاي خود به صورت اختياري خوراکي و آشاميدني در اختيار مسافران قرار ميدهند. در مجموع، بهترين راه حل مطالعه و آگاهي از خدمات و قوانين جاري شرکت هوايي مربوطه پيش از پرواز است؛ براي اين کار، پيش از تهيه بليط بهتر است به صفحه رسمي شرکت هوايي در شبکههاي اجتماعي مراجعه کرده و نظرات مشتريان را مطالعه کنيد. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد