مهارت زندگی/ پیش از آغاز هر کسب و کار، این 5 مورد را در نظر بگیرید
برترين ها/ راه اندازي کسب و کار جديد قطعا با لذتي بي وصف همراه است که همه ما خواهان تجربه آن هستيم. همه ما کارآفرينان موفقي را مي شناسيم که توانسته اند کسب و کار خود را رونق بخشند؛ موفقيتي که ما مديون فکر و ذهن خلاق مديران عامل و مهندسان اين کمپاني ها مي دانيم و به همين دليل هم حتما اين افراد را الگوي خود قرار مي دهيم و سعي مي کنيم هر چه بيشتر با ايده هاي آنها آشنا شويم. سپس عده اي از ما تلاش مي کنيم با استفاده از راهکارهايي که اين افراد ارايه مي دهند خود وارد حوزه کار شويم و موفقيت را از آن خود کنيم. اما گاه ماجرا طبق آنچه تصور مي کرديم پيش نمي رود و ما شکست مي خوريم! آمار نشان داده است که حدود دو سوم کسب و کارها دو سال پس از راه اندازي تعطيل مي شوند، نيمي از تمام کسب و کارها پنج سال دوام مي آورند و فقط يک سوم آنها مي توانند تا ده سال به فعاليت خود ادامه دهند. اما چه راهکارهايي را بايد به کار بست تا شانس موفقيت افزايش يابد؟ در ادامه با ما همراه باشيد تا 5 مورد بسيار حائز اهميت که بايد پيش از راه اندازي کسب و کار در نظر بگيريد آشنا شويد. 1. اهداف عملي تعريف کنيد در يک کسب و کار بطور معمول اگر همه ديدگاه ها و نظرات را در کنار هم قرار دهيد به يک هدف اصلي خواهيد رسيد. اين هدف مي تواند کسب سود يا مجموعه اي از اهدافي بزرگتر باشد. ممکن است تمامي کارمندان خود را به دستيابي به اين هدف مامور کنيد و در اين فکر باشيد که هر تيمي چگونه مي تواند در اين راه کمک کند. واقعيت اين است که کارمندان بايد از وظايف روزانه خود درک درستي داشته باشند تا بتوانند در مسير مورد نظر ادامه راه دهند. هر چه گروه کارمندان شما بزرگ تر باشد، بايد تمرکز بيشتري بر اين موضوع داشته باشيد. هر چه در تنظيم اين معيارهاي روزانه دقيق تر عمل کنيد و آن را با هدف کلي سازمان هماهنگ تر کنيد، کارمندان ارتباط بهتري با کار خود برقرار مي کنند. 2. بعضي مقياس ها مانع بهره وري مي شوند در راهکار اول قرار شد که معيارهاي خود را به اقدامات کوچکتر قابل اجرا و عملي تبديل کنيد. در اينجا اضافه مي کنيم که خيلي در اينکار زياده روي نکنيد. شايد بيشتر کسب و کارها اهداف مالي را مقياسي براي اندازه گيري کار افراد بدانند. اما واقعيت اين است که همه افراد بايد به اين درک برسند که ارزشي که از دستاوردهاي هر تيم حاصل مي شود معيار اصلي اندازه گيري خواهد بود. اهدافي که شما براي ارزيابي عملکرد گروه استفاده مي کنيد نمي توانند تنها معيار ارزيابي باشند. البته هدف اصلي هر سازمان بايد همواره مد نظر باشد، اما روش دستيابي به آن هدف مهم است. گاه معيار شما ميزان ساعتي است که هر کارمند کار مي کند. اما اين معيار نمي تواند به تنهايي نتيجه مطلوب را به همراه داشته باشد. هدف خود را قرباني مقياس ها و معيارهاي کوچک و کم ارزش نکنيد. 3. استخدام بايد با دقتي خاص انجام شود نمي خواهيم منکر اثربخشي تمامي اقداماتي که شما در زمينه آموزش و يا بهبود فرهنگ سازماني خود انجام مي دهيد بشويم. اما آنچه اهميت دارد سيستم جذب کارمند شماست. افراد را به دليل مهارتي که دارند استخدام نکنيد. مهارت هاي حرفه اي قابل آموزش است. آنچه قابل آموزش نيست مهارت اجتماعي است. اگر افرادي که استخدام مي کنيد از خصوصياتي مانند اشتياق، همدلي و توانايي حل مشکل برخوردار نباشند، مهارت هاي حرفه اي آنها براي شما فايده اي نخواهد داشت. 4. هرگز هيچ ايده اي را خيلي براي خود بزرگ نکنيد نظر شما در مقابل آنچه بازار تعيين مي کند اهميتي ندارد. هر ايده اي بايد براي سنجش ارزش آن در بازار مورد بررسي قرار گيرد. شما ممکن است مقادير زيادي زمان، سرمايه و تلاش صرف ايده هايي کنيد که هرگز موفق نخواهند شد. هر ايده اي بايد با سرعت مورد آزمايش قرار گيرد تا ميزان مقبوليت آن در بازار مشخص شود. 5. آنقدر از موفقيت کارمندان خود شعف زده نشويد که به نابودي خودتان بيانجامد تا زماني که به هدف نهايي نرسيده ايد نمي توانيد از افراد تيم خود قدرداني کنيد. واقعيت اين است که اگر مرتب کارمندان خود را تشويق کنيد، کار زياد به هدف اصلي تبديل مي شود و نتيجه اهميت خود را از دست مي دهد. بنابراين براي ارايه پاداش و مشوق برنامه اي را با نظر خود کارمندان تعيين کنيد. اما به آنان يادآوري کنيد که اين برنامه فقط در صورت دستيابي به اهدافي که براي آن بازه زماني تعريف شده قابل اجرا خواهد بود. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد