مهارت زندگی/ اگر می خواهید مدیر موثری باشید بخوانید
باشگاه خبرنگاران/ همه مديران در تلاشند با مديريت درست و عملکرد درخشان خود در شرکت يا سازمان تحت رهبريشان گامي اساسي در پيشبرد اهداف تعيين شده بردارند و فعاليتهاي کارکنان و همکارانشان در بخشهاي ديگر سازمان را تکميل کنند. آنها از سبکها و ترفندهاي مديريتي بسياري براي تحقق اين خواسته استفاده ميکنند که گاهي اوقات باعث موفقيت و کاميابي آنها و گاه موجب زير سوال رفتن موقعيت و حيثيت کاري آنها ميشود. در اين ميان برخي از اقدامات و اصول امتحان شده نيز وجود دارند که به خوبي آزموده شده و نتايج درخشاني را به بار آوردهاند. در ادامه به 10 مورد از توصيههاي کاربردي و موثر براي مديراني که ميخواهند تاثيرگذار و تعيينکننده باشند اشاره شده است. 1) هدفهاي عملي و شفافي را براي خود و ديگران تعريف کنيد. هدفگذاري درست و شفاف براي خود و کارکنان از اولين گامهايي است که هر مدير موفقي بايد آن را انجام دهد. حداکثرسازي سود، به حداقل رساندن ريسکها و مخاطرات و رعايت اصول اخلاقي در کار و توجه به مسووليت اجتماعي ميتواند از اهداف بنيادين هر مديري به حساب آيد. 2) اهداف اعلام شده از سوي سازمان را به يکسري ارزشهاي گروهي تبديل کنيد. اهداف نوشته شده از سوي هياتمديره و مديران عاليرتبه سازمان چيزي شبيه به ميوهاي خام و نرسيده هستند که بايد توسط کارکنان به پختگي و کمال برسند و براي اين کار بايد به شکل يک سري ارزشهاي قابل فهم و ملموس درآيند و اين وظيفه مدير است که اهداف و ارزشهاي سازماني را براي کارکنان قابل فهم و دوست داشتني کند. 3) اهداف تعيين شده را به سرعت اجرايي کنيد. به محض اينکه اهداف سازماني توسط سياستگذاران و تصميمگيرندگان سازمان تعيين و ابلاغ شدند بايد به سرعت و بدون هيچ مکثي به مرحله اجرا درآيند، چرا که در صورت بروز وقفه بين زمان تعيين اهداف و اجراي آنها احتمال بي اثر شدن يا بيخاصيت شدن آنها افزايش مييابد. بنابراين يکي از کارکردهاي اصلي مديران عبارت است از ايجاد شوق و انگيزه پيوسته در نيروي انساني سازمان براي تحقق هر چه سريعتر اهداف. 4) با همه کارکنان ارتباط پيوسته و صميمانه داشته باشيد. يکي از واقعيتهاي دنياي مديريت امروز اين است که کارکنان هر شرکت يا سازماني هميشه و بهطور فزايندهاي سوالاتي در ذهن دارند که به دنبال پاسخهاي قانع کنندهاي براي آنها ميگردند و اين وظيفه مديران است که به اين پرسشها و ابهامات پاسخ بگويند. يکي از بزرگترين تهديدها براي هر سازماني اين است که سوالات پرشماري در ذهن و زبان کارکنانش وجود داشته باشد که بيپاسخ ماندهاند. وجود ارتباطات فراگير و دائمي بين پرسنل و مديران ميتواند از بسياري از چالشها و سوءتفاهمها جلوگيري به عمل آورد. 5) با کارکنانتان مانند همسفراني رفتار کنيد که در سفري مهم و رويايي با شما همسفرند. يکي از مشکلات اصلي در شکلگيري روابط مطلوب و انساني بين مديران و کارکنان در وجود نوعي احساس جدايي و ناهماهنگي بين آنها ريشه دارد به طوري که اغلب کارکنان فکر ميکنند مديران مافوقشان در دنياي ديگري سير ميکنند و اهداف متفاوتي را در سر ميپرورانند. براي ممانعت از شکلگيري چنين احساسي در ميان کارکنان بايد افراد را بهطور کامل قانع کرد که آنها نيز در کنار مديران اهداف مشترکي را دنبال ميکنند و در راه رسيدن به اهداف سازمان همه با هم همسفر هستند. 6) با تمام مديران سازمان هماهنگ و در تماس باشيد. وجود هماهنگي و همسويي بين مدير يک بخش و ساير مديران سازمان از پيش نيازهاي اصلي موفقيت مديران منابع انساني در عمل به وظايفشان به شمار ميآيد، چرا که هر مديري از بسياري جهات به عنوان حلقه اتصال بين کارکنان و مديران عمل ميکند که قادر است دستورات و فرامين را به بهترين نحو به مقصد رسانده و بازخوردها را نيز به طرف ديگر منتقل سازد. 7) در شبکههاي حرفهاي مديران عضو شويد. هر مديري نيازمند آن است که اطلاعات و دانستههاي خود را به روز کند و از تجربيات ساير مديران بهرهمند شود. به همين منظور لازم است که شبکههاي حرفهاي و بزرگي از مديران باتجربه و موثر تشکيل شود که در آنها افراد اقدام به سهيم کردن همديگر در تجربيات و دانستههاي خود ميکنند. اين اقدام ميتواند از بروز بسياري از اشتباهات و اتخاذ تصميمات نادرست از سوي آنها جلوگيري به عمل آورد. 8) هيچ گاه همه اسرار حساس سازمان را براي کارکنان بازگو نکنيد. برخي از مديران به اشتباه فکر ميکنند که در ميان گذاشتن همه اطلاعات شرکت يا سازمان با کارکنان ميتواند حس همکاري و دلسوزي آنها با سازمان را تحريک و تقويت کند درحاليکه اين اقدام به شدت نادرست است و در اغلب موارد نتيجه معکوس به بار ميآورد چرا که اعتماد کارکنان به سازمان را از بين ميبرد و آنها را نسبت به آينده خود و شرکت دچار ترديد و نگراني ميکند. 9) به قوانيني که خود وضع کردهايد پايبند باشيد و آنها را در همه حال رعايت کنيد. هدفگذاري درست و شفاف براي خود و کارکنان از اولين گامهايي است که هر مدير موفقي بايد آن را انجام دهد. اگر مي خواهيد مدير موثري باشيدبه گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران جوان، همه مديران در تلاشند با مديريت درست و عملکرد درخشان خود در شرکت يا سازمان تحت رهبريشان گامي اساسي در پيشبرد اهداف تعيين شده بردارند و فعاليتهاي کارکنان و همکارانشان در بخشهاي ديگر سازمان را تکميل کنند.