مهارت زندگی/ راه حل هایی برای غلبه بر استرس امتحان
فردا/ «استرس» به طور عام فشاررواني آزاردهندهاي است که منبع و منشأ مشخصي دارد و چنانچه منبع و منشأ آن معلوم نباشد، از آن با عنوان «اضطراب» ياد ميشود. «آزمون» يا «امتحان» از هر نوع و در هر سطح و مرحله و پايهاي باشد، همواره يکي از منابع استرس زا به شمار رفته است. آنچه دانشآموزان و خانوادههايشان با آن بخوبي آشنايند، «استرس امتحان» است که با فرارسيدن فصل امتحانات در خرداد ماه، چتر خود را باز ميکند و گريبان بسياري را ميگيرد. در ادامه اين مطلب را به نقل از سلامت نيوز بخوانيد. محمدرضا ولدخاني به اهميت عوامل بيروني و دروني در ظهور استرس اشاره ميکند و ميگويد: عوامل دروني مربوط به شخصيت و وضعيت روحي فرد است و عوامل بيروني مربوط به تأثير پيرامون بر فرد. در حيطه عوامل دروني ايجاد استرس، افکاري از اين جنس ذهن دانشآموز را بمباران ميکند که مثلاً «درس هايم را در طول سال خوب نخوانده ام» يا «اين اندازه از مطالعه انتظارم را از خودم برآورده نميکند و...» و يا «والدين و اطرافيان انتظار نمرههاي بهتري از من دارند و اگر نمره هايم خوب نشود آبرويم ميرود» و... به گفته اين روان شناس حوزه کودک و نوجوان، عوامل محيطي مانند نامناسب بودن فضاي جلسه امتحان، وجود سروصداي زياد، صندلي نامناسب، سؤالات سخت و حتي يک مراقب بداخلاق هم ميتوانند بهعنوان عوامل بيروني در ايجاد استرس مؤثر باشد. راهکار بياموزيم قطعا استرس امتحان نتيجه نامطلوبي به دنبال خواهد داشت. معمولاً کسي که دچار استرس ميشود به زيان خود رفتار ميکند، چون عملاً درصدي از دانستههاي خود را به خاطر استرسي که دارد نميتواند به خاطر بياورد. ولدخاني، عامل اعتماد به نفس را در اين مورد، حلقه نجات فرد ميداند و بيان ميکند: بالا بودن اعتماد به نفس، سبب ميشود که شخصيت فرد تقويت شود و حس اعتماد از دانستهها و يادگرفتهها نيز سبب ميشود استرس امتحان کاهش پيدا کند. دانشآموزي که مطالب را بخوبي آموخته و بيشتر از نتيجه امتحان و نظر ديگران به تلاش خود و يادگيري خود اهميت ميدهد، معمولاً استرس امتحان کم تري دارد، جالب اينجاست که يادگيري و استرس تأثيري متقابل بر هم دارند. چراکه در صورت بهبود کيفيت آموزش و اطمينان از مطالب خوانده شده خود به خود استرس کاهش پيدا ميکند و از طرفي هم کاهش استرس به آموزش خوب مطالب کمک ميکند. شايد به ندرت کسي پيدا شود که براي گذراندن امتحانات دچار هيچ استرسي نشود؛ اين يک امر طبيعي است، اما اگر اين وضعيت بيش از حد معمول باشد، بايد براي رفع آن توصيههايي را که اين روان شناس توضيح ميدهد اجرا کنيد و اگر با به کار بستن اين توصيهها همچنان از ميزان استرس کم نشد، بايد به روان شناس مراجعه شود. در مرحله آخر هم بايد به روان پزشک مراجعه کنيم و دارودرماني کنيم. اين روان شناس در ادامه ميافزايد: بهرهگيري از تغذيه مناسب، داشتن علاقه و انگيزه و استفاده از روشهاي علمي يادگيري از نکاتي است که در بهبود کيفيت يادگيري مؤثر هستند. خواب راحت شب امتحان و تأکيد بر خوردن صبحانه مناسب باعث آمادگي جسماني در روز برگزاري امتحان خواهد بود، در جلسه امتحان نيز آرامش قبل از امتحان، تنفسهاي عميق و توکل به مشيت الهي بسيار مؤثر است. هنگام پاسخگويي به سؤالات امتحان هم بهتر است دانشآموز ابتدا سؤالات راحتتر و آنهايي را که بلد است پاسخ دهد و بعد سراغ پرسشهاي سختتر برود؛ به اين ترتيب از اتلاف وقت جلوگيري ميشود و اعتماد به نفس هم تقويت ميشود. او با اشاره به اهميت زمان يادگيري تأکيد ميکند: بهترين زمان براي يادگيري، قبل و بعد از خواب است، مطالعه با برنامه و تمرکز فکري روي مطالب و داشتن آرامش جسمي و ذهني از عوامل مهم و تأثيرگذار بر کيفيت يادگيري است. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد