باز آمد بوی ماه مدرسه، بوی بازی های راه مدرسه
آخرين خبر/ باز آمد بوي ماه مدرسه، بوي بازي هاي راه مدرسه پاييز بوي مدرسه ميدهد، بوي کيف و کتاب نو و مدادهايي که تا به حال تراش نخوردهاند.پاييز بوي مدرسه ميدهد، بوي کلاسهايي رنگشده، نيمکتهايي تازه و تختهسياهي که اول سال حسابي سياه بود و هنوز هيچ تکه گچي ردي روي آن باقي نگذاشته بود. پاييز بوي مدرسه ميدهد، بوي آدمهاي جديدي که قرار است 9 ماه تمام همکلاسياشان باشي. آدمهايي که بعدها مثل حياط وسط آن چهارديواري بزرگ دستنيافتني ميشوند. پاييز بوي مدرسه ميدهد؛ هم براي کودکان و نوجواناني که اين روزها از اين مغازه به آن مغازه ميروند تا خود را براي روز اول مهر آماده کنند و چه براي پيرمردهايي که روزهاي آخر تابستان را روي نيمکتهاي توي پارک يا سکوهاي جلوي خانه سپري ميکنند. پاييز بوي مدرسه ميدهد، چه فرقي ميکند که اين مدرسه در خاطرات سالهاي سال پيش ما جامانده باشد و غباري از زمان، چهره آدمهاي توي آن را تار کرده باشد. پاييز بوي مدرسه ميدهد، حتي اگر آن قدر بزرگ شده باشي که ديگر چهارديواري دور حياط مدرسه مانع هميشگيات باشد، براي ورود به حياطي که زنگهاي ورزش معناي ديگري داشت. پاييز بوي مدرسه ميدهد، حتي اگر معلمهاي دوران ابتداييات حالا زير خروارها خاک خفته باشند و همبازيهاي شاداب دوران کودکيات هر کدام گوشهاي افتاده باشند و روزهاي مانده را شماره کنند. پاييز بوي مدرسه ميدهد و همين مهم است، اين روز اول مهر کودکان قد و نيم قد را ميبيني که با لباس يک شکل، خيابان بيمنظره ديروز را پر از حجم زندگي کردهاند . همين مهم است که صداي سروصداي بچهها را از حياط مدرسه ته کوچه ميشنوي و با صداي ضربه خوردن به توپ فوتبال در دل زمان سفر ميکني و روياهاي روزهاي رفته را مرور ميکني، روزهايي که مثل امروز نبودند، روزهايي که پرواز يک بادبادک ميبردت از بامهاي سحرخيزي پلک تا نارنج زارهاي خورشيد، روزهايي که غم بود اما کم بود. پاييز بوي مدرسه ميدهد حتي اگر مدرسهات پشت زمانها جا مانده باشد. علم و علم آموزي در قرآن اهميت و عظمت مقام علم؛ در حدي است که خداوند در قرآن به پيامبرش دستور مي دهد: «قل هل يستوي الذين يعلمون و الذين لايعلمون... ؛ بگو: آيا کسي که عالم است با کسي که نمي داند برابر است. (زمر آيه 9) يا در آيه 64 سوره ال عمران مي فرمايد: خداوند بر مؤمنان منت نهاد [نعمت بزرگى بخشيد] هنگامى که در ميان آنها، پيامبرى از خودشان برانگيخت که آيات او را بر آنها بخواند، و آنها را پاک کند و کتاب و حکمت بياموزد هر چند پيش از آن، در گمراهى آشکارى بودند. علم و علم آموزي در روايات پيامبر اسلام در مقام ارزش گذاري به علم مي فرمايد: دانش آموختن بر هر مسلماني واجب است همانا خدا، طلب کنندگان دانش را دوست دارد. پيامبر خدا (ص): دانش گنجينه هايى اسـت و کـلـيدهاى آن پرسش است ؛ پس ، خدايتان رحمت کند ، بپرسيد ، که با اين کار چهار نفر اجر مى يابند : پرسشگر ، پاسخگو ، شنونده و دوستدار آنان . پيامبر خدا (ص):هر که دانش بجويد ، مانند کسى است که روز خود را به روزه گذراند وشبش را به عبادت . اگر کسى يک بابِ علم بياموزد ، برايش بهتر است از اين که کوه ابو قبيس طلا باشد و او آن را در راه خدا انفاق کند . پيامبر خدا (ص):جوياى دانش ، جوياى رحمت است . جوينده دانش رکن اسلام است و پاداشش با پيامبران داده مىشود. پيامبر خدا (ص):فـرشتگان ، بـالهاى خـود را براى جوينده دانش مى گسترانند و برايش آمرزش مىطلبند . پيامبر خدا (ص):هر که در جستجوى دانش باشد ، بهشت در جستجوى او برآيد . حضرت علي (ع):هر کس در حال طلب دانش مرگش فرا رسد ، ميان او و پيامبران تنها يک درجه تفاوت باشد . پيامبر خدا (ص):هر گاه جوينده دانش در حال آموختن علم مرگش فرا رسد ، شهيد مرده است . علم در زندگي روزمره مدرسه که مي رفتيم هميشه ما را بر سر اين دو راهي سخت قرار مي دادند و مي گفتند خب بگو ببينم تو کدام يک را انتخاب مي کني؟ دليلت را توي يک انشاي بلند و بالا بنويس و ما مامور مي شديم و معذور براي انتخاب فقط يکي از اين دو، علم يا ثروت! آنچه بيش از همه براي مان سخت بود تصور آينده اي بود که مدام با يکي از اين دو مي بايست ادامه پيدا کند و ما هم در يکي از اين دو شرايط بي شباهت به هم قرار مي گرفتيم. انتخاب علم يک جورهايي با کلاس بود خيلي ها مي گفتند علم درون خودش ثروت دارد، از آن طرف عده اي معتقد بودند که وقتي ثروت باشد به راحتي مي تواني وقتت را صرف علم کني و بي دغدغه پيشرفت کني. با گذشت زمان فهميديم که آنچه علم خوانده مي شود هر روز دارد يک جوري زندگي همه ما را ساده تر مي کند انگار يک عده اي نشسته اند يک جاي دور و دارند با فکر و نبوغ شان کيفيت زندگي ما را بالا مي برند و اتفاقا پول هم در مي آورند. علوم مختلف براي خودشان جايگاه متفاوتي داشتند بعضي ها هميشه پر طرفدار بودند و بعضي ها هم حتي اسم شان به گوش مان نخورده بود. باز هم هر چه بيشتر زمان گذشت ديديم خيلي از همان علوم که نامشان را نشنيده ايم بيشتر نقل محافل مختلف شده اند و روي بخش هاي گوناگون زندگي مان تاثير مي گذارند. روباتيک، فناوري نانو، بيوتکنولوژِي، علوم فضايي، شاخه هاي مختلف فيزيک و خيلي از رشته هاي ديگر، همگي دنياي ما را تغيير دادند و حتي روي نحوه کسب درآمد ما هم تاثير گذاشتند. دانشمندها وعلم جاي دوري ننشسته بودند بلکه خيلي نزديک به ما داشتند کمبودهاي زندگي همه مان را بررسي مي کردند و هر روز ايده و فکري جديد برايش ارائه مي کردند. در حقيقت آنچه ما به آن علم مي گوييم روي سبک زندگي مان تغيير زيادي ايجاد کرد و مسلما آينده همه ما بيش از پيش به آن وابسته است. علم به انسان شناخت و توانايي بخشيده است. ما توانسته ايم جهان را از ذره هاي کوچک درون اتم تا جرم هاي آسماني و کهکشان ها تا اندازه اي بشناسيم. گرچه يقين قطعي بر قانون هاي علمي نداريم ولي تا آن جا که توانسته ايم قانون هاي علمي را به کمک تجربه کشف و تأييد کرده ايم و توانسته ايم با آن ها برخي حوادث و رويدادهاي آينده را پيش بيني کنيم. اکنون به کمک علم، از زمين و از جغرافياي جهان آگاه شده ايم و به دنياي بي نهايت کوچک ها راه يافته ايم. روابط ميان برخي پديده ها را کشف کرده ايم و به علت پيدايش بعضي از پديده ها آگاه شده ايم. شناخت علمي در زندگي ما مؤثر بوده است، به طوري که توانسته ايم ابزار و وسايل و روش هاي جديدي را براي زندگي بيابيم و به کمک آن ها کارهايمان را آسان تر وسريع تر انجام دهيم. فناوري، روش علمي پاسخ گويي به مسائل زندگي است و امروزه کاملاً بر علم تکيه دارد. از راه علم و دستاوردهاي آن انسان به حمل و نقل سريع، ارتباطات گسترده، انرژِي هاي نو، ساخت وسازهاي راحت و محکم و توليدات فراوان دست يافته است. با پيشرفت روز افزون علم و همگاني شدن روش تحقيق مي توان اميدوار بود که روزي بسياري از ناشناخته هاي ديگر براي انسان شناخته شود و توانايي انسان براي کنترل بيماري ها و عوامل نامساعد طبيعي افزايش يابد. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد