برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

ایرانسرا/ دره عشق ایران کجاست؟

منبع
بروزرسانی
ایرانسرا/ دره عشق ایران کجاست؟
الي گشت/ دره عشق ايران يکي از جاذبه هاي طبيعي استان چهار محال و بختياري به شمار مي رود که هر کس با شنيدن نام آن حداقل يک بار را دوست دارد به آن سفر کند. طولاني ترين رود ايران در ميان دره عشق جاري است و امکان اين را براي گردشگران به وجود آورده تا تفريحات هيجان انگيزي مثل رفتينگ و ماهيگيري را داشته باشند. همچنين وجود شاليزارها و باغ هاي انار در اين منطقه گردشگري جلوه ي بي نظيري را در مقابل چشمان شما پديدار مي نمايد به طوري که گويي جامه اي سبز بر تن دارد. با ما سفري به دره عشق داشته باشيد تا بيشتر با اين طبيعت بکر ايراني آشنا شويد. دره عشق ايران جاذبه اي چشم نواز و ديدني از طبيعت در گوشه اي از استان چهار محال بختياري قابل مشاهده است که نامش دره عشق مي باشد. در هر سکانس از اين طبيعت مي توانيد چهره ي جديد و بکري را مشاهده نماييد، وجود رودخانه ها، آبشار و روستاها در کنار هم باعث شده اند که اين منطقه فضايي آرامش بخش و دلپذيري را براي گردشگران فراهم آورد. علت نام گذاري دره عشق افسانه اي بين محلي هايي که در اين دره زندگي مي کنند وجود دارد، آنها مي گويند در زمان هاي قديم عاشق و معشوقي در اين دره زندگي مي کردند که بدليل نبود پل در اين دره تنها راه رسيدن به يکديگر را رفتن در رودخانه مي دانستند. از آن زمان به بعد اين دره مشهور به دره ي عشق شد. سند معتبري مبني بر اين ادعا که بين آنها، وجود ندارد. دره عشق ايران کجاست؟ طولاني ترين رود ايران که حدود ۹۵۰ کيلومتر است در ميانه هاي راهش از دره عشق مي گذرد. گذر اين رودخانه از ميان دره باعث شده تا حيات در اين سرزمين ماندگار شود و روستاهاي کوچک و بزرگي شکل بگيرند
آبشار دره عشق، ديدني ترين آبشار منطقه آبشاري در دل کوه هاي دره عشق وجود دارد که در آن آب با سرعت زياد از دل کوه به بيرون مي آيد و از ارتفاع بيش از ۱۰۰ متر سقوط مي کند. وجود اين آبشار در کنار انارستان‌ها و شاليزارها منظره اي کم نظير را به وجود آورده که دل هر رهگذري را مي ربايد .چشمه سارها نيز ديگر جاذبه ي اين دره هستند به ويژه تعدادي از آنها که داراي آب معدني گوگردي مي باشند و خواص خاص خود را دارند. نمونه اي از اين چشمه ها در روستايي با نام معدن در ميان همين دره قرار دارد. شاليزارها و انارستان ها به دليل وجود رود کارون، کشاورزي در اين منطقه رواج زيادي دارد و همين امر موجب شده تا شاليزارها و باغ هاي انار، رنگي تازه به طبيعت بدهند و بر زيبايي منطقه بيفزايند. وجود شاليزار هاي گسترده در قسمت هايي از دره زيبايي جالب توجهي پديد آوره اند و گويي طبيعت جامه اي سبز بر تن دارد. باغ هاي انار روستاي دورک هم در اين ميان دلبري مي کنند در حالي که پيش از رسيدن به روستا حتي يک درخت انار هم به چشم نمي خورد و اين حکايت از تنوع آب و هوايي منطقه دارد. منطقه حفاظت شده هلن منطقه اي به وسعت ۴۰ هزار هکتار در سراسر جنگل هاي بلوط به چشم مي خورد که تنها يک چهارم آن را مراتع تشکيل داده است. اين منطقه حفاظت شده هلن نام دارد. نام آن به نشان احترام به پرستاري آمريکايي که در سال ۱۹۳۱ در آنجا به مداواي مردم مي پرداخته، هلن گذاشته شده است. طبيعت هلن ميزبان گونه هاي گياهي شامل بلوط غرب، گز، بادام، ارژن، گون، زالزالک و … مي باشد و جانداري همچون شغال، تشي، گراز، خرگوش، خرس قهوه اي، عقاب طلايي، افعي و … در آن زندگي مي کنند. روستاهايي تماشايي هنگامي که وارد دره عشق مي شويد چشمانتان به اين روستاها خواهد افتاد که يکي پس از ديگري در کنار هم واقع شده اند و با معماري بي نظيري که دارند جلوه طبيعت را صميمانه تر کرده اند. عشاير در برخي از قسمت هاي اين دره به خصوص منطقه حفاظت شده ي هلن هنوز عشايري وجود دارند که به حضورشان جلوه اين دره بي نظير کرده است. لباس هاي رنگين، چهره هايي که لبخند از آنها پاک نمي شود و طعم اصيل زندگي سوغات هميشگي آنها براي دره عشق است. رفتينگ در رود کارون رفتينگ اين روزها يکي از پر هيجان ترين تفريحات در دل طبيعت به شمار مي رود. تصور اين که بر روي يک قايق کوچک نشسته باشيد و بر روي جريان آب رودخانه حرکت کنيد حتي زماني که اين مطلب را مي خوانيد هم هيجان انگيز است، چه برسد به اين در فراز نشيب هاي پيش رويتان در دل رودخانه هاي دره عشق باشيد.
تفريحات ممکن در دره عشق مجموعه فعاليت هايي که مي توانيد در دره عشق انجام دهيد و لحظات خوشي را براي خود و خانواديتان فراهم آوريد عبارتند از: گشت و گذار و عکاسي: فقط کافيست دوربين خود را برداريد و از گوشه گوشه ي اين منطقه زيبا عکس و فيلم تهيه کنيد. تصاويري که بعد از سفر حتما دلتان را براي اين دره ي زيبا تنگ خواهد کرد. پيک نيک: اغلب افرادي که اين منطقه مي آيند وسايل پيک نيک و خورد و خوراک خود را مي آورند و ساعاتي را در دل طبيعت بي نظير دره عشق در کنار خانواده خود سپري مي کنند. کوهنوردي: کوه هاي استوار اين منطقه امکان تجربه ي يک کوهنوردي متفاوت را براي شما فراهم مي کنند. مي توانيد بر فراز اين کوه ها بايستيد و شاهد شاهکار خلقت در دره عشق باشيد. ماهيگيري: اگر اهل ماهيگيري هستندي دره عشق محل مناسبي براي اين سرگرمي مي باشد، اما حتما وسايل مربوط به ماهيگيري را همراهتان بياوريد.
راه دسترسي آدرس: استان چهارمحال و بختياري، ۱۱۰ کيلومتري شهرکرد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره