logo

ترین ها/ دوچرخه دوست‌ترین شهرهای دنیا

منبع
برترين ها
بروزرسانی
برترين ها/ باتوجه به نقشي که ترافيک در افزايش روز افزون آلودگي هوا دارد و مشکلات بسياري که آلودگي هوا براي سلامت انسان و محيط زيست ايجاد مي‌کند، بسياري از شهرهاي پيشرفته دنيا با تقويت زيرساخت‌ها و تسهيلات لازم براي دوچرخه سواري و تشويق مردم خود به استفاده از دوچرخه به جاي اتومبيل به مقابله با اين موضوع برخاسته اند. ۱۰ - بوداپست، مجارستان بوداپست در ۱۰ سال اخير مسيري طولاني طي کرده است. در سال ۲۰۰۴ شهردار با گفتن «بوداپست هرگز آمستردام نمي‌شود» مانع از گسترش دوچرخه سواري در اين شهر شد. اما زمان گذشت و همه چيز تغيير کرد. ماجرا از سال ۱۹۹۸ شروع شد، زماني که گروه کوچکي تصميم گرفتند يک رالي دوچرخه سواري آرام در شهر برگزار کنند تا توجه مسئولين شهر را جلب کنند. تنها ۵۰ دوچرخه سوار شرکت کردند. اما تعدادشان هر سال بيشتر شد تا اينکه در سال ۲۰۱۳ ده‌ها هزار نفر به اين گروه پيوستند. تغييرات آغاز شد و خطوط مخصوص دوچرخه به وجود آمدند. اين شهر اکنون شبکه اشتراک گذاري دوچرخه دارد. اين روز‌ها بوداپست جزء دوچرخه دوست‌ترين شهرهاي دنياست. به اندازه آمستردام خوب نيست و هنوز تغييرات زيادي لازم دارد، اما بوداپست در اين مسير قرار گرفته است. ۹ - برلين، آلمان برلين نگرش بسيار مثبتي نسبت به دوچرخه سواري دارد. مطالعات نشان مي‌دهد تعداد دوچرخه سواران زن و مرد در برلين تقريبا برابر است و طيف سني کساني که ترجيح مي‌دهند از دوچرخه استفاده کنند بسيار متنوع است. بچه ها، نوجوانان، جوانان و حتي سالخوردگان هم در اين شهر دوچرخه سوار مي‌شوند. برلين ۶۲۰ کيلومتر مسير مخصوص دوچرخه دارد و زيرساخت‌هاي شهر مردم را به دوچرخه سواري تشويق مي‌کنند. به طور ميانگين حدود نيم ميليون نفر در برلين دوچرخه سوار مي‌شوند. يک سيستم عمومي اشتراک گذاري دوچرخه هم دوچرخه سواري در برلين را آسان و در دسترس مي‌کند. در اين شهر مجبور نيستيد يک پارکينگ مخصوص دوچرخه براي گرفتن يا برگرداندن دوچرخه پيدا کنيد. کافيست دوچرخه اي که به يک شيء ثابت قفل شده درخيابان پيدا کنيد و با شماره چهار رقمي روي آن تماس بگيريد و يک کد چهار رقمي دريافت کنيد تا قفل را باز کنيد و براي برگرداندن دوچرخه هم همين کار را تکرار کنيد. اخيرا با ظهور اپليکيشن‌هاي گوشي‌هاي هوشمند اين فرآيند ساده ترهم شده و مي‌توانيد با GPS دوچرخه را رديابي کنيد. ۸ - آنتورپ، بلژيک آنتورپ يکي ديگر از شهرهايي است که در حال مدرنيزه شدن است و براي اين کار خودش را با دوچرخه سازگار مي‌کند. دولت گام‌هاي استواري در جهت درست برداشته است. براي مثال، قبل از انتخاب ۲۰۰۶ وعده داده بودند که ۱۰۰ کيلومتر مسير دوچرخه سواري بسازند و تا انتخابات بعدي در سال ۲۰۱۲ آن را تکميل کردند. يکي ديگر از گام‌هاي بزرگ آن‌ها ساخت پارکينگ دوچرخه در ايستگاه قطار مرکزي بود. همان طور که مي‌بينيد زيرساخت‌هاي شهر در حال تغيير است و مردم را تشويق مي‌کند به جاي اتومبيل از دوچرخه استفاده کنند؛ و به نتيجه هم رسيدند. ۱۶% از ترافيک شهر را دوچرخه‌ها تشکيل مي‌دهند که نشان مي‌دهد دوچرخه يکي از وسايل اصلي حمل و نقل در آنتورپ شده است. ۷ - مونترآل، کانادا مونترآل دوچرخه دوست‌ترين شهر در آمريکاي شمالي است و جاي تعجب هم ندارد چرا که اولين مسير مخصوص دوچرخه سواري اين شهر در دهه ۱۹۸۰ ساخته شده است. اين شهر اکنون مفتخر است که ۶۰۰ کيلومتر مسير مخصوص دوچرخه دارد. جالب است که مونترآل يکي از اولين شهرهاي بود که مدلي از سيستم اشتراک گذاري عمومي دوچرخه را معرفي کرد و اين سيستم آنقدر خوب کار کرد که اکنون آن را توليد کرده و به کشورهاي ديگر از جمله آمريکا، بريتانيا و استراليا مي‌فروشند. دوچرخه سواري در مونترآل فقط يک روش رفت و آمد نيست بلکه در فرهنگ آن ريشه دوانده است. ۶ - نيويورک، آمريکا سرعت همه چيز در اين شهر بالاست و سرعت زندگي هم با همه شهرهاي ديگر آمريکا فرق دارد. در دو سال اخير تعداد افرادي که به جاي اتومبيل دوچرخه را انتخاب مي‌کنند بسيار بيشتر شده است. کيلومتر‌ها مسير مخصوص دوچرخه سواري رنگ شده و سيستم اشتراک گذاري دوچرخه عمومي هم راه اندازي شده است. به نظر همه چيز پيشرفت کرده و نيويورک با دوچرخه سواران مهربان‌تر شده است. ۵ -لندن، انگلستان لندن در ليست ۲۰ شهر دوچرخه دوست دنيا قرار گرفته است، اما آيا واقعا سزاوار چنين عنواني هست؟ جاي بحث دارد. از يک سو سيستم اشتراک گذاري دوچرخه توسط شهردار لندن «بوريس جانسون» در سال ۲۰۱۰ راه اندازي شد که شامل هزاران دوچرخه و صد‌ها ايستگاه دوچرخه در سراسر شهر مي‌شود که به راحتي در دسترس هستند و با يک کارت اعتباري مي‌توانيد هزينه آن را پرداخت کنيد. هم چنين مسيرهاي مخصوص دوچرخه هم در سراسر لندن رنگ شده اند. از سويي ديگر، لندن يک شهر بسيار سريع است که براي دوچرخه سواران استرس و مشکلات زيادي ايجاد مي‌کند که بخواهند در کنارساير اتومبيل‌ها رفت و آمد کنند. به علاوه سطح آلودگي واقعا زياد است. اما همه چيز قابل تغيير است. زيرساخت‌ها مردم را تشويق مي‌کنند به جاي خودرو از دوچرخه استفاده کنند و اکنون بسياري از لندني‌ها تصميم گرفته اند براي کاهش آلودگي و کمک به نفس کشيدن همه از دوچرخه استفاده کنند. ۴ - پاريس، فرانسه پاريس يکي ديگر از شهرهاي دوچرخه دوست دنياست. هيچکس باور نمي‌کرد پاريس واقعا در يک دوره زماني کوتاه چنين راهي را طي کند، اما اين کار را کرد و حتي لندن و نيويورک را هم پشت سر گذاشت. پاريس يک سيستم شگفت انگيز اشتراک گذاري دوچرخه و هم چنين مناطقي با سرعت ۳۰ کيلومتر بر ساعت دارد تا دوچرخه سواران با آرامش و بدون نگراني در آنها حرکت کنند. همچنين بزرگراه‌هاي امتداد رودخانه از بين رفته اند و مي‌توانيد از منظره زيباي رود سن هنگام دوچرخه سواري لذت ببريد. اما دوچرخه دوستي اين شهر همين جا تمام نمي‌شود. پاريس هتل‌هاي دوچرخه دوست زيادي هم دارد. اين هتل‌ها امکانات نگهداري مناسب دوچرخه دارند يا حتي مي‌توانيد دوچرخه را با خود به اتاقتان ببريد. ۳ - مالمو، سوئد اين شهر به طور جدي تصميم به مدرنيزه کردن زيرساخت هايش و دوچرخه دوست شدن دارد؛ و اين فقط يک ايده نيست، آن‌ها واقعا روي اهدافشان سرمايه گذاري کرده اند. در حال حاضر ۴۷ ميليون يورو روي نوآوري و افزايش حمل و نقل مبني بر دوچرخه سرمايه گذاري شده است. مالمو نه تنها معابر مخصوص دوچرخه دارد، بلکه همه آن‌ها نامگذاري شده و داراي سيستم جي پي اس هستند، بنابراين شناسايي آن‌ها آسان‌تر است. مالمو در واقع کپنهاگ را الگوي خويش قرار داده است. آن‌ها کمپين‌ها و برنامه‌هاي سياسي و مالي زيادي براي تغيير کامل شهر و سازگاري آن با محيط زيست و دوچرخه دارند. حتي سازمان حمل و نقل مردم را به استفاده از دوچرخه تشويق مي‌کند. مالمو يک کمپين جالب هم دارد که چند سال است اجرا مي‌شود. ايده اصلي اين کمپين اين است که بيشتر سفرهاي داخل مالمو کمتر از ۸ کيلومتر هستند که با دوچرخه تنها ۱۰ دقيقه طول مي‌کشد؛ بنابراين استفاده از اتومبيل احمقانه است. ۲ - کپنهاگ، دانمارک کپنهاک نمونه تقريبا کاملي از يک شهر دوچرخه دوست است. هدف شهر اين است که ۵۰ درصد رفت و آمدها را دوچرخه به عهده بگيرد و احتمالا به زودي به اين هدف خواهند رسيد. علاوه بر سيستم اشتراک گذاري دوچرخه و معابر مخصوص دوچرخه، اين شهر هزاران دوچرخه و پل عابر پياده هم دارد. به همين ترتيب آن‌ها در حال ساخت بزرگراه هاي مخصوص دوچرخه هم هستند. بسياري از مردم به جاي خودرو از دوچرخه استفاده مي‌کنند بنابراين درخيابان‌ها مشکل تعدد زياد اتومبيل‌ها را نداريد. بيشتر مردم نسبت به محيط زيست آگاه هستند. اگر شهرهاي بيشتري در جهان مثل کپنهاگ بودند آلودگي جهان به شدت کاهش مي‌يافت. ۱ - آمستردام، هلند آمستردام با افتخار عنوان دوچرخه دوست‌ترين شهر دنيا را دارد. تقريبا هرچيزي که سفر با دوچرخه را آسان کند در اين شهر وجود دارد. در سراسر شهر مسيرهاي مخصوص دوچرخه وجود دارد و هنگامي که در شهر دوچرخه سواري مي‌کنيد متوجه مي‌شويد که تعداد دوچرخه‌ها واقعا از تعداد اتومبيل‌ها بيشتر است. مناطق وسيعي با حداکثر سرعت ۳۰ کيلومتر بر ساعت در اين شهر وجود دارند که سرعت ترافيک را کم و دوچرخه سواري را ايمن و بدون استرس مي‌کنند. امکانات اجاره و به اشتراک گذاشتن دوچرخه همه جاي شهر وجود دارد. حتي بسياري از هتل‌ها خودشان دوچرخه کرايه مي‌دهند که بسيار ارزان و در دسترس است. سطل‌هاي زباله مخصوص دوچرخه سواران همه جاي شهر وجود دارد که هنگام حرکت بتوانيد بدون پياده شدن زباله خود را در آن بيندازيد. والدين دوچرخه‌هاي ويژه‌اي براي حمل کودکانشان مي‌خرند. دوچرخه سواري در آمستردام ساده، راحت، و فوق العاده است. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در تلگرام https://t.me/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره