برنا/ اين روزها به کمک روانشناسي رنگ ها مي توانيد به شناختي تقريبي از ديگران برسيد و همچنين تأثيري دلخواه بر اطرافيان بگذاريد. تمام رنگ ها داراي معاني و نشانه هاي خاصي هستند و شما با آگاهي از روانشناسي رنگ ها مي توانيد معاني آن ها را دريافت کنيد. به کمک روانشناسي رنگ ها مي توانيد در پوشيدن لباس و چيدمان منزل انتخابي درست و آگاهانه داشته باشيد. اين مقاله با شرحي از روانشناسي رنگ به شما در شناخت رنگ ها کمک مي کند:
روانشناسي رنگ قرمز
رنگ قرمز اثري فيزيولوژيکي بر ما دارد. فشار خون را تحريک و افزايش مي دهد و بسيار موجب جلب توجه مي شود. به دليل هشدار دهنده بودنش از آن براي نشانه هاي توقف و چراغ راهنمايي استفاده مي کنند.اين رنگ جاذبه بسيار زيادي دارد ، قرمز نشان دهنده قدرت، اشتياق و عشق است و اگر زياد از آن استفاده شود مي تواند غرور و خشم را به همراه داشته باشد.
مطالعات نشان داده اند ورزشکاراني که قرمز مي پوشند نسبت به ورزشکاراني که آبي مي پوشند احتمال برد بيشتري دارند. زيرا قرمز با ميزان توجهي که جلب مي کند باعث مي شود ورزشکار قرمز پوش از داور امتياز بيشتري کسب کند.
آيا مي دانستيد که در روسيه کلمه قرمز به معناي زيبايي است؟
در فرهنگ شرقي، قرمز رنگ شادي است. اگر يک دوست آسيايي داريد، هديه او را در کاغذ کادوي قرمز رنگ بپيچيد.اگر مي خواهيد تمرکز را در يک مکالمه بالا ببريد، از رنگ قرمز استفاده کنيد و در جلسه کاري تان لباس قرمز بپوشيد. اگر درونگرا هستيد و دوست داريد ديگران حتما از شما در جلسات نظرسنجي کنند لباس قرمز را فراموش نکنيد.
همچنين رنگ قرمز مي تواند پوست شما را سالم تر نشان دهد به خصوص اگر پوستي سفيد داريد. اگر تمايل داريد که در جلسه اي بيشتر ناظر باشيد و سخن نگوييد از پوشيدن رنگ قرمز اجتناب کنيد.
روانشناسي رنگ صورتي
رنگ صورتي رنگ گيراييست. اين رنگ در اصل ته رنگي از رنگ قرمز دارد. (اگر به رنگ قرمز، رنگ سفيد اضافه کنيم تبديل به صورتي مي شود.)به همين دليل خصوصيات روانشناسانه آن به رنگ قرمز شباهت دارد. هرچه رنگ سفيد آن بيشتر باشد همانند خصوصيات رنگ سفيد، نرمي و خلوصش افزايش پيدا مي کند. صورتي رنگي گرم است.
همچنين رنگ صورتي بيشتر به عنوان يک رنگ زنانه ديده مي شود. از کودکي رنگ صورتي را دخترانه و رنگ آبي را پسرانه تعريف مي کنند.صورتي روشن در عين حال که آرامش مي دهد، انرژي ظريفي به اشخاص منتقل مي کند. درخشان بودن و گرماي رنگ صورتي نيز موجب افزايش فشار خون مي شود.(درست همانند رنگ قرمز)
صورتي متمايل به رنگ مرجاني، خصوصياتش به خصوصيات رنگ نارنجي شباهت دارد. بنابراين بسيار سرگرم کننده و شاداب است.رنگ صورتي روشن نشان دهنده دوستي و بازدارنده خشونت است.با اين توصيفات رنگ صورتي رنگي بسيار جذاب براي پوشيدن است زيرا مي تواند به راحتي ديگران را جذب کند و روي آنها تأثير بگذارد.
روانشناسي رنگ سفيد
سفيد رنگي فرازميني و ملکوتي به رنگ ابر و برف و کف درياست. به معناي تميزي، تازگي و نو بودن است. رنگ سفيد به دليل همنشيني با برف و زمستان يادآور سرماست. يک کاغذ سفيد و آماده نوشتن را تداعي مي کند. رنگ سفيد براي لباس عروس به اين دليل انتخاب شده است که پاکي و معصوميت را به همراه دارد.براي مرگ و کفن نيز به دليل نشانه عروج و ملکوت رنگ سفيد در ميان شرقي ها انتخاب شده است.
اين آميختگي موجب خنثي کردن رنگ سفيد شده و در روانشناسي رنگ ها به عنوان رنگي محافظه کار شناخته شده است.لباس سفيد به خاطر تميزي اش به عنوان لباس کار نيز در عرصه هاي مختلف انتخاب مي شود. شما با يک لباس سفيد نمي توانيد تنبل باشيد زيرا کوچکترين لکه و کثيفي در لباستان مشاهده خواهد شد.
روانشناسي رنگ زرد
رنگ زرد همانند يک روز آفتابي روشن رنگي بسيار شاد است. همانطور که درخشان ترين و روشن ترين رنگ در ميان طيف هاي مختلف رنگ هاي بازيگوش و پرشور محسوب مي شود.از آنجا که رنگ زرد بسيار جلب توجه مي کند در تابلوها و نشانه هاي ترافيکي از آن بسيار استفاده مي شود و همچنين خطر احتمالي را به ما گوشزد مي کند. در طبيعت نيز هنگامي که با رنگ سياه ترکيب مي شود (مثل زنبور عسل) يک هشدار براي شکارچيان به حساب مي آيد.
رنگ زرد به خاطر نور شديدي که دارد ممکن است در مدت زمان طولاني موجب خسته شدن چشم شود اگر بيش از حد به آن خيره شويد. اتاق هايي به رنگ زرد مي توانند موجب گريه کردن کودکان و عصبي شدن بزرگترها شوند.رنگ زرد ميزان تنفس را افزايش مي دهد. بنابراين مانند رنگ قرمز موجب تحريک و افزايش اشتها خواهد شد. به همين دليل در تابلوي رستوران ها از رنگ زرد به وفور استفاده مي شود و باعث مي شود شما به سرعت آرم رستوران را مشاهده کنيد.
زرد و همچنين رنگ طلايي نشانه موفقيت است و به تقويت حافظه کمک مي کند. نکته منفي آن اين است که به بزهکاري نيز مربوط مي شود.
روانشناسي رنگ آبي
سايه هاي تيره تر رنگ آبي مانند رنگ سرمه اي، محافظه کار، با ارزش و قابل اعتماد هستند. سايه هاي روشن تر رنگ آبي بيشتر سرگرم کننده و پر انرژي هستند. سايه هاي بسيار روشن رنگ آبي نيز نشانه آرامش، صلح و عدم خشونت مي باشند.آبي در مقايسه با قرمز مي تواند سرد و عاري از انرژي باشد.
روانشناسي رنگ بنفش
رنگ بنفش رنگي سرشار از مفاهيم و معاني است. در گذشته آن را به سلطنت مرتبط مي کردند و پارچه هايي که به رنگ بنفش بودند بسيار غني و قدرتمند به نظر مي رسيدند. در ژاپن رنگ بنفش نماد ثروت و مقام به شمار مي رود. رنگ بنفش نماد روحانيت است و با معنويت و خلوص نيت همراه مي شود. رنگ بنفش از ترکيب قرمز و آبي تشکيل مي شود. هرچه ميزان رنگ قرمز آن بيشتر باشد، گرم تر و جذاب تر است و هرچه آبي آن بيشتر باشد، سردتر و آرام تر است.
بنفش رنگي خلاقانه است و چيزي نيست که به طور معمول در لباس هاي تجاري استفاده شود. اگر بيش از حد از آن استفاده کنيد باعث مي شود در نظر ديگران غيرعادي جلوه کنيد.
۲۳% از زنان رنگ بنفش را رنگ مورد علاقه خود مي دانند در صورتي که ۲۲% از مردان اين رنگ را آخرين رنگ انتخابي خود مي دانند. مرز باريکي ميان عشق و تنفر از اين رنگ وجود دارد.
روانشناسي رنگ سبز
سبز رنگ اطمينان و قوت قلب است. از آنجا که مي دانيم سبزي هاي فراواني روي زمين وجود دارند و رشد مي کنند و غذا فراوان است پس نگراني وجود ندارد.سبز واقعي نه سرد است و نه گرم زيرا از ترکيب آبي (سرد) و زرد (گرم) تشکيل مي شود. اين باعث مي شود که بسيار متعادل و آرام باشد. اما رنگ سبز انواع مختلفي دارد و با نام هاي گوناگوني خوانده مي شود. برعکس قرمز که ما طيف هاي مختلف آن را با همان رنگ قرمز مي شناسيم.
اگر مي خواهيد احساس راحتي و آرامش کنيد از رنگ سبز استفاده نماييد.اين روزها رنگ سبز به معناي محيط زيست و بازيافت است. سبز رنگ رشد و فراواني است. اگر زرد آن زيادتر باشد مي تواند به معناي پوسيدگي و بيماري باشد. سبز روشن هم نماد تازگي است و موفقيت را تداعي مي کند.
روانشناسي رنگ نارنجي
نارنجي رنگي است که بسياري از افراد از آن به عنوان رنگ مورد علاقه خود ياد مي کنند. گرما، لذت و شادي را نشان مي دهد. سرگرم کننده و بازيگوش است و در تشويق شروع يک مکالمه بسيار موفق عمل مي کند. نه تنها ارتباطات را تشويق مي کند بلکه اشتها برانگيز نيز هست.اين رنگ در کسب و کار خوب عمل مي کند زيرا پيام اجتماعي بودن آن بي نظير است.
اگر شما درون گرا و خجالتي هستيد و نمي توانيد در محيط هاي اجتماعي برخوردي راحت و صميمي داشته باشيد از رنگ نارنجي در لباس تان استفاده کنيد زيرا بيش از حد مورد توجه قرار خواهيد گرفت و ديگران به راحتي جذب گرما و جذابيت شما مي شوند.نارنجي از ترکيب رنگ هاي زرد و قرمز تشکيل مي شود و بنابراين بسيار گرم است. سعي کنيد آن را با رنگ هاي سرد ترکيب نکنيد.در محيط زندگي تان هم مي توانيد کمي از اين رنگ استفاده کنيد و حسابي از آن لذت ببريد.
روانشناسي رنگ سياه و خاکستري تيره
بسياري از معاني روانشناسي رنگ ها از طبيعت برداشت مي شود و مفاهيمي جهاني دارد. سياه و خاکستري تيره، شب و آسمان طوفاني را تداعي مي کنند بنابراين ناامن و ترسناک به نظر مي رسند. ما نمي توانيم در تاريکي ببينيم که از دور چه کسي به ما نزديک مي شود بنابراين چندان دوستانه نيست و مرموز به نظر مي رسد. وقتي ابرهاي تيره در آسمان ديده مي شود بسيار تهديد کننده و وحشت انگيز به نظر مي رسد.
دليل آنکه رنگ سياه در اغلب موارد در کسب و کار استفاده مي شود اين است که نماد قدرت مطلق است. اين کاملاً واضح است که رنگ هاي تيره نسبت به رنگ هاي روشن جدي تر به نظر مي رسند و قوي تر هستند. رنگ هاي روشن سرگرم کننده و دوستانه تر هستند.در نظر داشته باشيد که چه زماني بايد سياه بپوشيد. اگر خجالتي هستيد و در جمع احساس راحتي نمي کنيد از پوشيدن رنگ سياه اجتناب نماييد. در عوض يک رنگ روشن تر موجب مي شود که دوستانه تر و صميمي تر به نظر برسيد و ديده شويد. محل کار که نياز به قدرت نمايي بيشتري وجود دارد، مکان و فرصت مناسبي براي پوشيدن لباس هاي سياه و خاکستري تيره محسوب مي شود.
همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد:
آخرين خبر در تلگرام
https://t.me/akharinkhabar
آخرين خبر در ويسپي
http://wispi.me/channel/akharinkhabar
آخرين خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرين خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar
بازار