کوله پشتی/ آیا در هواپیما موبایل باید در حالت پرواز باشد؟
الي گشت/ يکي از قوانيني که همه ي ما در طول پرواز با آن آشنا هستيم، اين است که استفاده از موبايل در طول پرواز ممنوع است و اگر خواهان کار با گوشي خود هستيم بايد آن را در حالت پروازي يا اير پلين مود (Air Plain Mode) قرار دهيم ولي تا به حال به اين فکر کرده ايد که علت اين کار چه مي تواند باشد؟ شايد پر رنگ ترين دليلي که در ذهن ما نقش بسته باشد اين است که سيگنال هاي موبايل باعث ايجاد اختلال در کار هواپيما شود و اختلالات بعضا غير قابل پوششي را به وجود بياورد اما بياييد در ادامه با ما همراه باشيد تا به اتفاق يکديگر دلايل واقعي و منطقي حالت پرواز را به اتفاق يکديگر بررسي نماييم. قبل از هر چيز بايد اين نکته را به شما بگوييم که خاموش کردن گوشي موبايل يا در حالت پرواز قرار دادن آن امروزه با پيشرفت هاي روزافزون علم و تکنولوژي، ديگر درباره ي همه ي شرکت هاي هواپيمايي صدق نمي کند. در واقع امروزه به علت وجود برخي از فناوري هاي جديد به صورت گسترده در سرويس هاي برخي از شرکت هاي هواپيمايي به طور گسترده از تبلتها و موبايلها و هر وسيله ي ارتباطي ديگري استفاده مي کنند و مشکلي هم پيش نمي آيد ولي اين قانون حالت پرواز براي تمامي هواپيماها مورد تاييد نيست. برخي از شرکت هاي هواپيمايي که پيشرفته تر هستند و اکثرا سفرهاي ما را پوشش مي دهند، به مسافران خود ديگر نمي گويند که وسايل ارتباطي همچون موبايل و تبلت و هرگونه اي از وسايل الکترونيک که داراي امواج صوتي و راديويي هستند را در حين پرواز خاموش کنيد اما اين شرايط هميشگي نيست و مهمانداران پرواز در بيشتر اوقات به علت تداخل سيگنال هاي الکترومغناطيسي و صوتي از مسافران خواسته مي شود تا موبايل، تبلت و وسايل الکترونيکي خود را يا خاموش کنند و يا در حالت پرواز قرار دهند. با اين که خلبان ها ادعا مي کنند که امواج و سيگنال هاي تلفن هاي هوشمند مسافران مي تواند در سيستم مسيريابي آن ها اختلال ايجاد کند، اما اين نکته را بايد بدانيد که اين امر هرگز به لحاظ علمي و تجربي تا به حال نه تاييد شده و نه برعکس، تاييد نشده است. از آن جايي که بيشتر هواپيماهايي که در جهان در حال استفاده هستند متعلق به قبل هستند، بنابراين از تکنولوژي که در آن ها براي اين مسئله و مقاومتش در برابر امواج فراصوتي وجود دارد، اطميناني وجود ندارد تا زماني که آزمايشات مخصوصي را انجام دهند و از آن ها مطمئن شوند. بنابراين، هواپيماهايي که از قبل ساخته شده اند بايد يک بازه ي زماني را بگذرانند تا از امنيت در طول پرواز با وجود امواج موبايل و وسايل الکترونيکي حاصل گردد. با وجود اين که اين مسئله هميشگي نيست اما در بيشتر تصاويري که به تازگي از کابين خلبانان منتشر مي شود، اين روزها خلبانان حتي در هواپيما و در حال پرواز، آي پد و تبلت را مورد استفاده قرار مي دهند و اين وسايل را جايگزين استفاده از کاغذ و قلم کرده اند. اما بايد بدانيد که دليل اصلي قرار دادن موبايل روي حالت پرواز، در واقع قانوني است که کميسيون ارتباطات فدرال تصويب کرده است تا به موجب آن از ايجاد هرگونه اختلال راديويي در شبکه هاي تلفن هاي همراه بر روي زمين پيشگيري شود. به طور مثال به يکي از تجربه هاي واقعي که به خاطر روشن بودن سيگنال هاي موبايل رخ داده نگاه کنيد، يکي از خلبانان در رابطه با سيگنال هاي موبايل مي گويد که: حتما همه شما صداي اذيت کننده اي را که از مجاورت تلفن هاي صوتي توليد مي شود را شنيده ايد. زماني که تلفن هاي همراه هم هنگام پرواز روي حالت پرواز قرار نگيرند، من بايد در طول سفر چنين صدايي را همواره تحمل کنم. تا به حال خطر جدي براي ما نداشته است اما اين صداها براي خلبان بسيار سردرد آور و مزاحم است و وقتي سعي مي کنم از طريق هدفون اطلاعات خاصي را از پايگاه هاي کنترلي دريافت کنم دچار مشکل مي شوم! بايد بدانيد که مسافران مي توانند از تبلت ها و تلفن هاي هوشمند در شرايطي خاص استفاده کنند. با وجود تمام تفاسيري که بالا کرديم، بيشتر اين دستگاه ها مورد آزمايش قرار گرفته اند تا مطمئن شوند هيچ تاثيري بر روي سيتم هاي پرواز ندارند اما با اين حال بايد به اين مسئله توجه کنيد که اين شرايط هميشگي نيست و در بيشتر اوقات غير قابل دسترسي است. به طور مثال برخي از قسمت هاي مدل هاي خاصي از صفحه نمايش پرواز هواپيماها مانند هواپيماي بويينگ ۷۳۷ تحت تاثير نويزها و سيگنال هاي الکترو مغناطيسي به شدت قرار مي گيرند. اما تا به الان برايتان اين سوال پيش نيامده است که اين مشکل از کجا به وجود آمده است و چگونه اصلا مي توان متوجه شد که چه دستگاه هايي بر اين هواپيماها تاثير دارند و چگونه اين مشکل را بايد برطرف کرد؟ ما به شما مي گوييم. اين که آيا هواپيمايي تحت تاثير نويزها قرار مي گيرد يا نه را در هنگام تست بسيار دقيق هواپيماها در هنگام راه اندازي اينترنت داخلي براي هواپيما صورت مي گيرد، مهندسين و متخصصين متوجه مي شوند. بخشي از قسمت هاي اين آزمايش ها براي نشان دادن تداخل الکترومغناطيسي دستگاه هاي مختلف درون کابين انجام مي شود زيرا برخي از دستگاه ها خطا و عدم عملکرد دارند. با توجه به آمار منتشره، تقريبا همه ي تجهيزات اپراتورهاي پروازي مختلف شرکت هاي هواپيمايي که توسط شرکت هاي بين المللي اداره مي شوند، تست مي شوند. همه مي دانند که در هر پرواز تعداد زيادي از دستگاه ها از حالت پرواز خارج مي شوند. به هر حال اين يک واقعيت است که هواپيماها در اين حالت سقوط نکردهاند. اکثر اوقات روشن بودن وسايل الکترونيکي براي هواپيما خوب نيست. بسياري از مردم گاهي نمي دانند که دستگاه هايشان بايد در حالت پرواز قرار بگيرد. مسافران به طور چشمگيري قوانين را ناديده مي گيرند و آن ها را در اکثر اوقات نمي دانند. بهترين کار اين است که در حين پرواز تلفنمان را يا خاموش و يا در حالت پرواز قرار دهيم و امتحان نکنيم که ببينيم چه اتفاقي ممکن است بيفتد.