قسمت در ازدواج به چه معنا است و چقدر صحت دارد؟
انوار طاها/ آن چه بين مردم معروف است، قسمت به معناي عدم تأثير فرد در سرنوشت خود و تعيين همسر از قبل و سلب اختيار از انسان مي باشد که از نظر اسلام مردود است، چون خداوند به آدمي، اختيار و اراده داده است و در همه امور از جمله ازدواج، حق انتخاب و گزينش محفوظ مي باشد. شاهد روايات زيادي است که همگان را به دقت در انتخاب همسر فراخوانده و ضوابطي را در اين امر منظور داشته اند. امام صادق(ع) مي فرمايد: "زن همچون گردنبدي است که شخص آن را بر گردن خود آويزان مي کند، پس بنگر چه چيزي را بر گردن آويخته اي!". [1] از رسول اکرم(ص) نقل شده: "فردي مناسب براي ازدواج را در نظر بگيريد و انتخاب کنيد، زيرا زنانتان فرزنداني شبيه خواهران و برادران خود متولد مي کنند".[2] اگر انسان در انتخاب همسر نقشي نداشته باشد، اين روايات معني ندارد. ازدواج مانند امور ديگر، در قلمرو علم الهي است، يعني خداوند مي داند فلان شخص با چه کسي ازدواج خواهد کرد، ولي علم پرودگار اختيار را از او نمي گيرد، زيرا علم الهي به عمل اختياري انسان تعلق گرفته است. قسمت اگر به اين معنا باشد که درازدواج، ما آدمها هيچ اختياري از خودمان نداريم، بعد بنشينيم توي خانه، آقا اصلا خواستگاري نرود و بگويد: ما درخانه مي نشينيم تا خدا خانمي قسمت ما بکند يا خانم هيچ حرکتي براي ازدواج نکند، مثلا خواستگاران را رد کند يا در هيچ محافلي شرکت نکند، بعد بگويد: تا قسمت ما چي باشد، غلط است. ما متاسفانه بعضي ها را داريم که مي گويند: قسمت همين است. چرا؟ زيرا انسان اختيار ندارد و آزاد آفريده نشده است. البته آزادي ما مطلق نيست. آزادي ما منتسب به مشيت الهي است. ما اختيار داريم. معمولا حق انتخاب در طول اراده خداوند است نه در عرض آن. مثلا اگر مي خواهيد لامپ اتاق شما روشن شود، لوازمي لازم است. نيروگاه برق بايد باشد که برق توليد بکند ، بعد سيم کشي شده باشد، بعد جريان برق باشد و اگر کليد را نزنيم برق روشن نمي شود. شما حرکت کنيد، اقدام کنيد. آقا خواستگاري برود، خانم خواستگار قبول کند، شما مي رويد در لحظات آخر ازدواج بهم مي خورد. احتمالا مصلحتي در کار بوده که ما توجهي به آن نداشته ايم و خبر نداريم. خداوند اراده خودش را براراده ما حاکم کرده است. آدم گاهي باورش نمي شود که بهم بخورد. ولي گاهي عمه خانم حرفي مي زند که ازدواج بهم مي خورد. مي گويند قسمت نبود. ولي اگر شخص کاري بکند که بهم بخورد، مثلا مهريه را بنويسند و بعد آقا بگويد نه. من نمي توانم اين مهريه را بدهم و مهريه بايد نصف شود. اينها نيست اگر چيزي در حيطه اختيار آنها نبوده است، آنرا در حيطه قسمت بگذاريم. پي نوشت: 1 - ميزان الحکمة، ج 2، ص 1182. 2 - همان، ص 1183. پاسخ از حجت الاسلام حسين دهنوي. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar