دانستنی ها/ فرود هواپیما در شرایط خاص تا چه حد می تواند خطرناک باشد؟
الي گشت/ فرود اضطراري هواپيما آن هم روي آب، ديگر از آن دسته اتفاقاي است که در عين خطرناک بودن نيز مي تواند نجات بخش هم باشد. خودمانيم، هم هيجان انگيز است و هم دو راهي است که به انسان مي گويد که يعني مي تواند طلوع آفتاب فردا را ببيند يا خير! از آن جايي که اتفاقات و حوادث خبر نمي کنند، به همين علت ما امروز مي خواهيم تا احتمالات فرود هواپيما در شرايط خاص و خطرات آن را بررسي به همراه شما بررسي نماييم. يکي از اساسي ترين و جالب ترين اختراعات بشر بي شک هواپيما است توانسته که جايگاه بسيار مهمي را در پروازها و سفرهاي مردم در اقصي نقاط جهان به خود اختصاص دهد. علي رغم پيشرفت هاي روزافزون تکنولوژي گاهي هم مي شود که در اخبار مختلف بشنويم که فرود اضطراري براي هواپيمايي در هر جاي جهان پيش آمده است. برخي از هواپيماها به صورت خاص براي فرود بر روي آب طراحي شده اند و برخي هم نه. از اين نوع هواپيماها، مي توانيم به هواپيماي آلباتروس و AG600 جديد چيني که با دارا بودن بدنه اي پايين تر به شکل يک قايق است، مي توان براي شما مثال زد. اين هواپيماها معمولا داراي بال هاي بلند هستند تا موتورها خيس نشوند و سطح هواپيما طوري باشد که روي آب قرار بگيرند. با اين که بيشتر هواپيماهاي مدرن به گونه اي طراحي نشده اند که از روي آب بلند شده و روي آب فرود بيايند، اما طراحي آن ها به گونه اي است که مي توانند در شرايط اضطراري اين کار را انجام دهند. هر کدام از دريچه هاي هواي کابين در چنين شرايطي ممکن است که آب به داخلشان رود و به همين دليل ممکن است آبي که به درون هواپيما وارد مي شود، منجر شود که هواپيما غرق شود. اما توسط يک سوييچ که در کابين وجود دارد، اين دريچه ها مي توانند بسته شوند. در کل شرکت هاي هواپيمايي مجبور نيستند که فرود هواپيما روي آب را تست کنند اما معمولا ارزيابي هاي آخر براي اين موضوع صورت مي گيرد. کتابچه ي راهنماي پرواز شامل يک راهنماي اضطراري است که به خلبان پيشنهادهايي براي سرعت، چگونگي موقعيت دنده ي فرود و تکنيک هاي اين چنيني را براي يک پرواز موفقيت آميز در خود نوشته است. ۹ سال پيش، پرواز ۱۵۴۹ هواپيمايي آمريکا از نيويورک به مقصد کانادا به پرواز در آمد. کاپيتان سالي(Sully) که خلبان ايرباس A320 بود در ژانويه ي سال ۲۰۰۹ ميلادي در پي بروز مشکلات فني براي اين هواپيما، به ناچار مجبور به فرود اضطراري روي آب هاي رودخانه ي هادسون (Hudson) در نيويورک شد. جالب تر از آن اين است که تمامي ۱۵۵ سرنشين اين هواپيما از اين حادثه جان سالم به در بردند. به هر ترتيب آوازه ي اين هواپيما و کاپيتان بسيار زياد شد و از روي آن حتي فيلم هم ساختند. با اين حال، سالي که با مجله ي تلگراف مصاحبه کرده بود، اعلام کرد که براي فرود هواپيما روي آب آموزش هاي بسيار کمي ديده بوده است. او اين گونه درباره ي اين حادثه مي گويد که : تنها آموزشي که براي فرود هواپيما روي آب داشتم، مطالعه ي چند پاراگراف در يک کتابچه و يک کلاس توجيهي در دوره ي آموزشي بود. بعد از پرواز ما، چيز زيادي عوض نشد. اداره ي هوانوردي فدرال تنها ۳۶ مورد از توصيه هاي ايمني ستاد ملي ايمني حمل و نقل ايالات متحده آمريکا را در گزارش نهايي خود در پرواز ۱۵۴۹ اتخاذ کرده بود. فرود اضطراري روي آب تا چه حد مي تواند خطرناک باشد؟ ما نسبت به همه آن هايي که به ما اعتماد دارند، مسئول هستيم. من خيلي خوشحالم که توانستم جان همه انسان ها را در اين اتفاق غير منتظر نجات دهم و نقدهاي سختگيرانه اي دارند نسبت به اين مسئله که هيچ آموزشي در مورد آن وجود ندارد. تا به اينجا درباره ي هواپيمايي که بر روي آب فرود آمده و تجربيات کاپيتانش و جند نکته ي کاربردي مطالعه کردي، حال مي خواهيم هواپيماي چيني که بالاتر از آن نام برديم را کمي براي شما معرفي کنيم. هواپيماي آبي خاکي عظيم چيني که به آن AG۶۰۰ مي گويند، در حال حاضر در مرحله ي آزمايش عرضه قرار دارد. اين هواپيماي بسيار بزرگ که مي تواند با حداکثر وزن ۵۳.۵ تن به پرواز در آيد، تعاداي از آزمايشات زميني خود را در آسمان هاي قسمت شهر جنوبي چين به اتمام رسانده است. اين هواپيما در مرحله ي آماده سازي نهايي براي اولين پرواز قرار است که به عنوان وسيله اي براي امداد و نجات و شرايط اضطراري در چين استفاده شود و در اين راه با موفقيت توانسته است تا پرواز آزمايشي خود را پشت سر بگذارد. اين هواپيما پيشرفته که توسط شرکت حمل و نقل هوايي چين (AVIC) طراحي شده است و تقريبا به اندازه يک فروند هواپيماي بوئينگ ۷۳۷ است، به عنوان بزرگ ترين هواپيماي آبي و خاکي در جهان شناخته شده است. هواپيماي عظيمي که مي تواند با حداکثر وزن ۵۳.۵ تن به پرواز در آيد، يکسري از آزمايشات زميني خود را در جوهاي شهر جنوبي چين به اتمام رسانده است.اين هواپيما در مرحله ي آماده سازي نهايي براي اولين پرواز که قرار است به عنوان وسيله اي براي امداد و نجات و شرايط اضطراري در چين استفاده شود، با موفقيت توانست پرواز آزمايشي خود را پشت سر بگذارد. به حادثه ي فرود اضطراري بر روي رودخانه ي هادسون باز مي گرديم. گفتيم که از اين ماجرا، فيلم هم درست کرده اند، نام اين فيلم نيز سالي است کلينت ايستوود کارگردان آن و تام هنکس بازيگر نقش اصلي آن در سال ۲۰۱۶ مي باشد. از جمله ي ديگر حوادثي که مي توانيم به آن ها اشاره نماييم و البته نتايج خوبي هم در پي نداشته، سانحه ي دلخراش در سال ۱۹۹۶ اتيوپي بود. خلبان پرواز يکي از هواپيماهاي پرواز اتيوپي که پس از ربوده شدن و اتمام سوخت هواپيما، مجبور به فرود اضطراري روي آب شد، متاسفانه پس از اين فرود هواپيما به سه تکه تقسيم شد و ۱۲۵ سرنشين از ۱۷۵ سرنشين جان باختند. در واقع بايد بگوييم که موفقيت آميزترين مورد براي فرودهاي اضطراري، فرود هادسون بوده است.