۲۵ نکتهی مصاحبه که به گرفتن شغل کمک میکند
يوکن/ مصاحبه شغلي يکي از پر استرسترين تجربيات ما در زندگي است، اما اين مصاحبهها براي به دست آوردن يک شغل امري لازم و ضروري هستند. احساس فشار قبل از روز مصاحبه کاملاً قابل درک است، به خصوص اگر آن شغلي باشد که حرفه و زندگي شما را بهتر خواهد کرد. اگر اين نخستين مصاحبه شماست يا اگر مدت طولاني است که مصاحبه انجام ندادهايد، ممکن است برايتان سؤال باشد که چگونه بايد شروع کنيد و چگونه آماده شويد. با ما همراه باشيد. در ادامه 25 راهنمايي و ترفند را با شما ميگذاريم که به شما کمک ميکند مصاحبه خود را به خوبي پشت سر بگذاريد: قبل از مصاحبه 1. شب زود بخوابيد. ممکن است شما فردي باشيد که تمام شب را به خاطر استرس و هيجان مصاحبه اين ور و آن ور غلت ميزند و خوابتان نبرد، اما سعي کنيد بر اين امر غلبه کنيد و شب زود بخوابيد؛ آخرين چيزي که ميخواهيد اين است که در مقابل مصاحبه کنندگان خميازه بکشيد. يک دوش بگيريد، چاي بابونه بنوشيد و از اسپري بالش اسطوخودوس استفاده کنيد تا به راحتي خواب شما کمک کند. 2. براي اطلاع از بروز رساني شرکت هشدار گوگل تنظيم کنيد. هنگام آماده شدن براي مصاحبه، ميتوانيد هشدارهاي گوگل را براي شرکتي که ميخواهيد براي آن مصاحبه دهيد تنظيم کرده تا آخرين اخبار و اطلاعات را دريافت کنيد. هنگامي که چيزي مربوط به آن شغل پست ميشود، به شما يک ايميل فرستاده ميشود که بدين معني است که ميتوانيد زمان کمتري را در اينترنت سپري کنيد و زمان بيشتري را به آماده کردن پاسخهايتان اختصاص دهيد. 3. براي سؤالات سخت آماده شويد. معمولاً يک سؤال در مصاحبه مطرح ميشود که براي آن آماده نيستيد. هرچقدر هم که مصاحبه تا آن زمان خوب پيش رفته باشد، اين سؤال سخت ميتواند 20 يا چند دقيقه گذشته را خراب کند. اطمينان حاصل کنيد که براي سؤالهاي بالقوهاي مانند «اگر شما يک حيوان بوديد چه ميخواستيد باشيد؟» و يا "چند توپ بسکتبال ميتوانيد در يک اتوبوس جا دهيد؟" آماده هستيد. البته اين نوع سؤالات، بسته به کارفرما متفاوت هستند، اما داشتن پاسخ ناتوان يک تصوير ماندگار بد را به همراه خواهد داشت. 4. يک جستوجو در رسانههاي اجتماعي خود داشته باشيد کارفرمايان قبل از مصاحبه، پروفايلهاي اجتماعي شما را بررسي ميکنند، مهم است که حسابهاي خود را پاک کنيد که اطمينان حاصل شود که شخصيت خود را در بهترين حالت نشان ميدهيد و اشتباهات اساسي که به قيمت از دست دادن شغل تمام شود را نداشته باشيد. 5. سفر خود را از قبل برنامه ريزي کنيد اينترنت شما وصل نميشود، شما در يک مکان ناشناخته رانندگي ميکنيد، ساعت در حال جلو رفتن است و شما ميدانيد دير ميرسيد. زماني که مصاحبه خود را با دير کردن آغاز ميکنيد مانند يک کابوس است. اطمينان حاصل کنيد که در گوگل موقعيت مکاني را مشخص کرده و ميداند کجا ميرويد، اگر وقت داريد چند روز قبل به آنجا برويد که آن مکان را بشناسيد. 6. سؤالات خود را آماده کنيد پايان مصاحبه ميرسد. شما فکر ميکنيد که مصاحبه خوب پيش رفته است. آنها از شما ميپرسند که آيا سؤالي داريد و شما ميگوييد: "نه، من فکر ميکنم شما همه سؤالها را به خوبي تحت پوشش قرار داديد" در آن لحظه به معناي واقعي کلمه خود را محکوم به شکست کرديد اطمينان حاصل کنيد که در انتهاي مصاحبه سؤال داشته باشيد که بپرسيد. اين امر نشان ميدهد که چقدر به موقعيت و شرکت علاقهمند هستيد. يک ايده خوب اين است که چند سؤال مربوط به شرکت بپرسيد. 7. لباس خود را براي مصاحبه آماده کنيد. پوشيدن لباس مناسب در مصاحبه، بخش مهمي از آماده سازي است که بسياري از افراد آن را ناديده ميگيرند. راحت بودن در لباس خود نيز حياتي است، شما نميخواهيد يک جفت کفش پاشنه بلند که بيش از حد بلند است و يا به پاي شما آسيب ميزند بپوشيد زيرا به جاي مصاحبه روي درد تمرکز خواهيد کرد. شما حتي ميتوانيد چندين لباس را براي مصاحبه آماده داشته باشيد، بنابراين اگر در آخرين لحظات مصاحبهاي دريافت کرديد، در مورد لباس خود نگران نخواهيد بود. 8. مطمئن شويد که غذا ميخوريد هنگامي که ما عصبي هستيم تمايل داريم غذا خوردن را فراموش کنيم و معمولاً وعدههاي غذايي را نميخوريم. اين کار را انجام ندهيد. اگر واقعاً نميتوانيد چيزي بخوريد، يک تکه شکلات يا يک نان تست بخوريد. غذا خوردن معده شما را پر ميکند و "احساس بيمارگونه" را از بين ميبرد. 9. سر وقت باشيد 10 دقيقه زودتر برسيد؛ اين کار مهارت مديريت زمان عالي را به کارفرمايان نشان خواهد داد. اگر شما خيلي زود برسيد به نظر ميرسد بيش از حد مشتاق هستيد و همچنين مؤدبانه نيست که برنامه شلوغ مصاحبه کننده را بهم بزنيد. پس از همه به شما يک زمان خاص براي دليلي داده شده است. 10. آرام باشيد سعي کنيد اعصاب خود را آرام نگه داريد؛ ليزر لاورو مربي حرفهاي در CareerWorx در گاردين ميگويد:" اکثر مردم ميتوانند با اِعمال برخي از تکنيکهاي تنفسي و ذهنيت ساده، قبل و در طي مصاحبه اعصاب خود را آرام نگه دارند. يک نکته اين است که به داخل يک اتاق آرام برويد و قبل از ورود به مصاحبه تنفس عميق را تمرين کنيد. هنگامي که ما مضطرب باشيم خون از مغزمان دور ميشود؛ بنابراين اين روش اکسيژن را به سر شما منتقل ميکند و به شما کمک ميکند تا به وضوح فکر کنيد." در حين مصاحبه 11. درخواست آب کنيد دهان شما خشک شده است، از شما پرسيده نشده که آيا شما يک نوشيدني ميخواهيد و تنها چيزي که ميتوانيد در مورد آن فکر کنيد، اين است که چقدر آب ميخواهيد. براي درخواست آب خجالت نکشيد اين نشان ميدهد که شما به اندازه کافي براي درخواست چيزي که ميخواهيد اعتماد به نفس داريد. 12. لبخند خود را نشان دهيد. لبخند زدن در طول مصاحبه بسيار مهم است؛ اين امر نشان ميدهد که شما دوستانه، خاکي و اجتماعي هستيد. لبخند زدن همچنين اندورفين آزاد ميکند که باعث آرام شدن ذهن شما ميشود. 13. شکاف در رزومه خود را توضيح دهيد اگر در رزومهي شما شکافهاي کاري وجود دارد، حتماً دليل آن را توضيح دهيد. ممکن است تصميم گرفتهايد سفر کنيد يا ممکن است اتفاقي شخصي افتاده باشد. فقط اطمينان حاصل کنيد که اين شکاف منطقي است که تنبل به نظر نياييد. 14. بيطرف باشيد در طي مصاحبه، ممکن است متوجه شويد که افرادي را در همان شبکه ميشناسيد. اگر يک نظر بد داده شد اطمينان حاصل کنيد که شما بيطرف هستيد. همين مسئله در مورد سؤالات مربوط به کارفرماي پيشين شما نيز صدق ميکند . هرگز آنها را بد جلوه ندهيد. 15. از بدن خود آگاه باشيد وقتي که مصاحبه ميکنيد آرام بودن و حفظ حالت بدني مناسب مهم است. اگر نشستن با پشت صاف و شانههاي عقب رفته را تمرين کنيد، در طول زمان اين امر به طور طبيعي براي شما اتفاق ميافتد و نيازي نخواهد بود که بر روي نحوه نشستن خود تمرکز کنيد. 16. از تکنيک STAR استفاده کنيد براي تعريف تکنيک STAR؛ وضعيتي که در آن بوديد، وظيفهاي که در مقابل شماست، اقداماتي که انجام دادهايد و نتيجه عمل خود را توضيح دهيد. اين به شما کمک ميکند پاسخهاي خود را به گونهاي تنظيم کنيد که بتوانيد مصاحبه را به خوبي پيش ببريد و موقعيت شغلي را از آن خود کنيد. 17. با احترام باشيد اين امر نکته مهمي است که بسياري فراموش ميکنند. از همان لحظهاي که وارد شرکت ميشويد با هر کسي که رو به رو ميشويد از آبدارچي گرفته تا منشي و مديرعامل شرکت، با احترام رفتار کنيد. با هر کسي بايد به صورت مساوي برخورد شود. 18. شور و شوق خود را نشان دهيد اجازه ندهيد کهاسترس اشتياق شما را مخفي کند. شما ميتوانيد احساسات واقعي خود را نشان دهيد. شما به سختي کار کردهايد که به اين جايگاه برسيد بنابراين نشان دهيد که چقدر واقعاً آن را ميخواهيد. 19. اگر حس آن را نداريد، تظاهر کنيد بعضي از ما واقعاً در مصاحبه افتضاح هستيم حتي با تکنيکهاي تنفس و آماده سازي شديد هنوز هم استرس سراغ ما ميآيد. پس بايد چه کار کرد؟ تظاهر کنيد. 20. تماس چشمي برقرار کنيد عدم برقراري تماس چشمي نشان ميدهد که شما در حال تلاش براي پنهان کردن چيزي هستيد يا اينکه اعتماد به نفس نداريد و احساس ميکنيد در سطح کارفرمايان و شغل نيستيد. در هر صورت، اين امر کار پسندهاي نيست؛ بنابراين سر خود را بالا بياوريد و با تمام افراد موجود در اتاق ارتباط چشمي برقرار کنيد. 21. هميشه تأييد کنيد به طور طبيعي، مصاحبه کننده احتمالاً زمان زيادي را به صحبت کردن ميپردازد. اين بدان معنا نيست که شما بايستي فقط بنشينيد و به فضاي خالي نگاه کنيد. خود را درگير کنيد و سر خود را تکان دهيد تا نشان دهيد که صحبت آنها را تأييد ميکنيد. 22. مثبت تمام کنيد هنگامي که مصاحبه به پايان نزديک ميشود، سعي کنيد با کلام مثبت نتيجه گيري کنيد. اين امر ميتواند مانند گفتن: "من منتظر شنيدن از شما هستم" يا " از ديدار با شما لذت بردم" باشد. پس از مصاحبه 23. پيگيري اگر احساس ميکنيد همه چيز به خوبي پيش رفته است ميتوانيد روز بعد يک ايميل براي آنها ارسال کنيد و از آنها تشکر کنيد که زمان خود را در اختيار شما گذاشتهاند. اين کار ممکن است شانس دريافت کار را افزايش دهد. 24. آيا مصاحبه خوب پيش نرفت؟ حسرت آن را نخوريد اگر احساس ميکنيد مصاحبه بسيار بد بوده است خودتان را به خاطر آن سرزنش نکنيد. بازخورد دريافت کنيد و از آن راهنماييها براي بهبود در مصاحبهي بعدي استفاده کنيد. فراموش نکنيد که هر چيزي براي دليلي اتفاق ميافتد و تمرين شما را بهتر ميکند. 25. صادق باشيد اگر فکر ميکنيد که مناسب آن موقعيت شغلي نيستيد بهترين کار اين است که آن را رد کنيد. شما ميتوانيد اين را به مصاحبه کننده توضيح دهيد؛ آنها به صداقت شما احترام ميگذارند و ممکن است شما را براي فرصتهاي آينده بالقوه حفظ کنند که براي شما مناسبتر باشد. انجام تحقيقات در مورد شرکت و تقويت مهارتهاي ارتباطي براي پاسخ دادن به سؤالات با اطمينان، کليدي هستند. اختصاص زمان براي تقويت مهارتهاي مصاحبه، به شما کمک ميکند تصوير خوبي از خود به جا بگذاريد و استخدام شويد.