مهارت زندگی/ چطور میتوانیم روابط کاری خوبی داشته باشیم؟
باشگاه خبرنگاران/ هر فردي بنابر خصوصيت اجتماعي بودنش تمايل زيادي به برقراري روابط دوستانه با ديگر افراد را دارد و سعي ميکند حدالامکان در اين روابط بماند و يا حتي آن را گسترش دهد و از طرف ديگر زماني که در يک محيط ساعتها در حال کار و فعاليت است اين موضوع پررنگتر ميشود. حال سوالي که مطرح ميشود اين است که يک رابطه خوب چيست و چطور ميتوانيم يک رابطه کاري خوب با همکارانمان داشته باشيم؟ در همين راستا آخرين خبر مطابي را براي شما آماده کرده است که پيشنهاد ميکنيم آن را مطالعه بفرماييد. تعريف يک رابطهي خوب
به نظر شما يک رابطهي خوب چيست و چگونه به وجود ميآيد؟
يک رابطهي خوب، سالم و موفق از چند ويژگي حاصل ميشود:
اعتماد:
اساس هر رابطهي خوبي اعتماد است. وقتي به تيم و همکارانتان اعتماد ميکنيد، به پيوند مستحکمي با آنان شکل ميدهيد که در کار و تعامل موثرتر، ياريگرتان خواهد بود.
اگر به کساني که با آنها در يک جا کار ميکنيد اعتماد داشته باشيد، ديگر نيازي نيست تا مدام حواستان به اينکه فلاني چه گفت و آن يکي چه مشکلي با شما دارد، باشد. ميتوانيد در مورد کارها و افکارتان با آنها روراست باشيد.
احترام دوجانبه:
با احترام گذاشتن به همکارانتان، براي حرفها و ايدههاي آنها ارزش قائل ميشويد و در مقابل، آنها هم همين کار را ميکنند. وقتي با هم کار کنيد، ميتوانيد راهحلهايي بيابيد که دستاوردي از دانش، خلاقيت و بينش جمعيتان باشند.
ذهن آگاهي:
يعني مسئوليت گفتار و رفتارتان را بر عهده بگيريد. کساني که ذهن آگاهي بالايي دارند حواسشان هست که چه ميگويند و در نتيجه اجازه نميدهند احساسات منفي خودشان بر آدمهاي اطرافشان هم تاثير بگذارد.
استقبال از تنوع:
کساني که روابط خوبي دارند نه تنها تنوع و تفاوت در افراد و عقايدشان را ميپذيرند، بلکه از آن استقبال هم ميکنند. براي مثال اگر نظرات دوستان و همکارانتان متفاوت از نظر شما باشد، بهتر است زماني را به تامل در باب ايدههاي آنان اختصاص داده و بينشهاي آنان را نيز در تصميمگيريهايتان مد نظر قرار دهيد.
آزادي و راحتي در برقراري ارتباط با ديگران:
ما تمام روز با ديگران در ارتباطيم؛ چه با ايميل و پيامهاي شبکههاي اجتماعي و اساماس باشد و چه ملاقاتهاي رودررو. هرچقدر تعاملتان با اطرافيانتان بهتر بوده و تاثيرگذارتر باشد، روابطتان هم غنيتر خواهند شد. اگر هر دو طرف بتوانند در گفتگو با هم راحت باشند و بدون سانسور و ترس حرفشان را بزنند، راه را براي ايجاد يک رابطهي دوستانه باز کرده اند؛ چرا که هر رابطهي خوبي به تعامل راحت، آزاد و صادقانه وابسته است.
نکات مهم براي داشتن روابط دوستانه پايدار
به اشتباهات ديگران نخنديد؛ اين يکي از بدترين کارهايي است که يک فرد ممکن است انجام دهدبا رعايت اين نکات ساده، دوستان بيشتري خواهيد داشت و فردي خوش محضر محسوب خواهيد شد.
هميشه مودب باشيد، همواره با همه مودب و با نزاکت باشيد.
هيچگاه دشنام ندهيد.
با صداي بلند صحبت نکنيد، بلند صحبت کردن بيانگر آن است که شما قادر به بحث منطقي با ديگران نيستيد. همچنين بلند صحبت کردن، سبب جلب توجه اطرافيان ميشود، البته توجه منفي.
کنترل خود را از دست ندهيد، زماني که شما کنترل اعصاب خود را از دست ميدهيد و از کوره در ميرويد، به همه نشان ميدهيد که قادر به کنترل احساسات و هيجانات خود نيستيد.
به ديگران خيره نشويد. زل زدن به ديگران و چشمچراني نوعي تعرض به آنها محسوب ميشود.
صحبت کسي را قطع نکنيد. پيش از آن که اظهار عقيدهاي کنيد، اجازه دهيد صحبت ديگران به پايان برسد. ميان صحبت کسي پريدن نشانه بينزاکتي و نداشتن مهارتهاي اجتماعي فرد است.
هميشه وقتشناس باشيد، مهم است که به وقت ديگران احترام بگذاريد. علاوه بر آن يک فرد متشخص ميداند چه زماني بايد مهماني را ترک کند.
اسرار زندگي خصوصي خود را فاش نسازيد، جزئيات زندگي شما بايد محرمانه بماند.
حرمت بزرگترها را نگه داريد و همانطور که دوست داريد مورد احترام ديگران باشيد، خودتان نيز بايد به ديگران احترام بگذاريد.
به اشتباهات ديگران نخنديد؛ اين يکي از بدترين کارهايي است که يک فرد ممکن است انجام دهد.
فخرفروشي نکنيد و از لافزدن بپرهيزيد.
چطور روابط کاري خوبي ايجاد کنيم؟
در مهارتهاي اجتماعي پيشرفت کنيد
روابط خوب با مهارتهاي اجتماعي خوب شروع ميشود.
از آزمونهاي سنجش مهارتهاي اجتماعيتان استفاده کنيد تا ببينيد چقدر در مهارتهايي مانند همکاري در کارها، برقراري ارتباط و حل مناقشات توانايي داريد.
اين آزمون خودسنجي، ابزارهاي لازم براي بهبود ضعفهايتان را هم به شما معرفي ميکند.
ببينيد در ارتباطاتتان چه نيازهايي داريد
آيا ميدانيد در روابطتان از ديگران چه طلب ميکنيد؟
آنها از شما چه ميخواهند؟
درک اين نيازها در بهتر کردن روابطتان تاثيرگذار است.
براي ارتباط با ديگران برنامهريزي کنيد و وقت بگذاريد
بخشي از روزتان را به خلق روابط با ديگران اختصاص دهيد؛ حتي اگر تنها ۲۰ دقيقه در روز باشد. ميتوانيد اين بيست دقيقه را به ۴ بخش پنج دقيقهاي تقسيم کنيد. مثلا ميتوانيد در اين پنج دقيقهها به پستهاي توييتر و لينکدين ديگران جواب دهيد، وقت ناهار سري به همکارتان بزنيد، يا از کسي دعوت کنيد تا براي چند دقيقهي کوتاه صرف چايي به شما ملحق شود. چنين تعاملات کوتاهي به شما کمک ميکنند تا آن روابط خوبي که ميخواهيد را پيريزي کنيد؛ بخصوص اگر تعاملاتي رودررو باشند.
بر هوش هيجانيتان تمرکز کنيد
براي افزايش هوش هيجاني خود کمي وقت بگذاريد. هوش هيجاني (EI) به توانايي شناسايي هيجانات خودمان و فهم پيامي که اين هيجانات ميخواهند به ما بدهند، گفته ميشود. هوش هيجاني بالا ميتواند در درک هيجانات و نيازهاي ديگران هم به ما کمک کند.
از ديگران قدرداني کنيد
هرگاه کسي به شما در کاري کمک ميکند، قدردانيتان را نشان دهيد. از رئيستان گرفته تا آبدارچي شرکت، همه دوست دارند احساس کنند که ديگران قدر کارشان را ميدانند. پس وقتي اطرافيانتان کاري را خوب انجام ميدهند، صميمانه و بدون تصنع تحسينشان کنيد. قدرداني راهگشاي ديگري به سوي روابط کاري خوب است.
مثبت بينديشيد
خوش بيني هم جذاب است و هم مسري، و در ايجاد روابط خوب با همکاران نيز کمکتان ميکند. چه کسي خوشش ميآيد با افراد منفي گرا دوستي کند؟
حواستان به حد و مرزها باشد
مطمئن شويد که حد و مرزها را درست تعيين و مديريت ميکنيد. همه دوست دارند در محل کارشان دوستي داشته باشند، اما بعضي وقتها ممکن است اين دوستيها بر کار تاثير بگذارند و تمام وقت کاريمان را به انحصار خودشان در بياورند.
نبايد بگذاريم چنين اتفاقي بيفتد، بايد نسبت به حد و مرز دوستيها هشيار باشيم، قاطعانه رفتار کنيم و بدانيم که چقدر از يک روز کاري را بايد به تعاملات اجتماعي اختصاص دهيم.
غيبت نکنيد!
غيبت کردن و سياستبازيهاي محيط کار قاتلان روابط دوستانه در سر کار هستند. اگر با کسي در گروهتان به مشکل برخوردهايد، مستيقما با خود او در مورد مسئله حرف بزنيد. غيبت کردن با بقيه همکارها در مورد شخصي خاص، فقط وضعيت را بغرنجتر ميکند و بياعتمادي و خصومت را هم بينتان پيش ميآورد.
فعالانه گوش کنيد
گوش دادن فعالانه، يعني اين که تمام تمرکزتان را بر طرف مقابل بگذاريد. نه تنها به جملات او بلکه به احساس وي در باب موضوع هم توجه کنيد، به مخاطبتان نشان دهيد که حواستان به او هست و در موردش قضاوت نميکنيد. براي حرفهايتر شدن، ميتوانيد وقتي با مشتريها يا همکارانتان گفتگو ميکنيد، به تمرين اين مهارت بپردازيد. انسانها به کساني که واقعا به حرفهاي آنها گوش ميدهند، بيشتر توجه کرده و دوستشان دارند. بيشتر از اينکه حرف بزنيد گوش کنيد؛ به اين ترتيب ديگران شما را به عنوان کسي ميبينند که ميشود به او اعتماد کرد.
روابط دشوار
گاهي وقتها پيش ميآيد که مجبوريد با آدمي کار کنيد که زياد از او خوشتان نميآيد. شايد هم کسي باشد که صرفا شخصيت و رفتارهايش برايتان قابل درک نيست. اما محض خاطر شغلتان، ضروري است که با اين فرد هم يک رابطهي حرفهاي داشته باشيد. اگر چنين اتفاقي برايتان افتاد، تلاش کنيد طرفتان را بيشتر بشناسيد. احتمالش زياد است که آن فرد هم خودش بداند که شما دوتا چندان با هم نميجوشيد. پس قدم اول را شما برداريد و روابطتان را با يک گفتگوي صادقانه يا حتي دعوت به ناهار بهبود ببخشيد.
وقتي داريد با اين همکار نه چندان دلچسب صحبت ميکنيد، سعي کنيد زياد حالت دفاعي به خود نگيريد. از گذشتهي او بپرسيد، درباره علايقش بدانيد و به داستان موفقيتهايش در گذشته گوش دهيد. به جاي اينکه مدام تفاوتهايتان با هم را شکار کنيد، به دنبال چيزهايي بگرديد که با هم به اشتراک داريد. يادتان باشد که لازم نيست همه رابطهها عالي و فوقالعاده باشند؛ اما حداقل ميتوانيد اميدوار باشيد که شدني هستند و ارزش امتحان کردن را دارند!