عجیبترین و جالبترین حقایق درباره هواپیما و شغل خلبانی
باشگاه خبرنگاران/ چرا نوک بال هاي هواپيما خميده است؟ چرا پنجره هاي هواپيما گوشه هاي گردي دارند؟ چرا مسافران هميشه از سمت چپ هواپيما سوار آن مي شوند؟ اين ها سؤالاتي هستند که شايد بارها هنگام مسافرت با هواپيما يا ديدن اين وسيله ي نقليه ي غول پيکر به ذهن تان خطور کرده باشد. در ادامه به چند مورد از حقايق جالب در باره هواپيماها و خلبانان مي پردازيم: ۱- چرا گوشه هاي پنجره هاي هواپيما گرد است؟ در اوايل دهه ي ۱۹۵۰، شرکت هواپيما سازي De Havilland، اولين هواپيماي جت مسافربري تجاري دنيا به نام Comet را توليد کرد. اختراع اين هواپيما به معناي واقعي يک معجزه محسوب مي شد. اما يک سال بعد، يک هواپيماي Comet ميان آسمان و زمين، متلاشي شد. ظرف چند ماه، دو هواپيماي ديگر هم دچار سانحه شدند. مهندسان با بررسي تک تک ملخ هاي هواپيما، به علت اين مشکل پي بردند: پنجره هاي هواپيما گوشه هاي نوک تيزي داشتند. نکته اين است که در اطراف پنجره هايي که گوشه هاي نوک تيز دارند فشار بيشتري به وجود مي آيد و اين فشار در طول پرواز افزايش پيدا مي کند. بنابراين تصميم بر اين شد که پنجره ها را با گوشه هاي گرد بسازند. به لطف اين تصميم، هواپيماها حالا بسيار ايمن تر هستند. ۲- چرا نوک بال هاي هواپيما خميده است؟ در طول پرواز، فشاري که از بالا به بال ها وارد مي شود کمتر از فشار وارده به آن ها از سمت پايين است. فشار زياد زير بال ها، جريان هوايي که در اطراف نوک بال ها وجود دارد را به سمت بالاي بال ها يعني جايي که فشار کمتر است، منتقل مي کند. در گذشته، نوک بال ها صاف بود و اين جريان هوا، هواپيما را دستخوش تلاطم هاي هوايي شديدي مي کرد. بنابراين دانشمندان تصميم گرفتند با خم کردن نوک بال ها به سمت بالا، از شدت تلاطم ها بکاهند، طول عمر بال ها را بيشتر کنند و در مصرف مقدار زيادي سوخت هنگام پرواز صرفه جويي کنند. به لطف اين ويژگي است که حالا در هنگام سفر با هواپيما، احساس راحتي بيشتري مي کنيم. ۳- چرا شکل دماغه ي هواپيماها با هم متفاوت است؟ هواپيماهاي نظامي دماغه ي نوک تيزي دارند. هر چه دماغه تيزتر باشد، سرعت هواپيما بيشتر مي شود. اما هر چه طول دماغه بيشتر باشد، اين مسأله باعث مي شود خلبان ها نتوانند باند فرود را به درستي ببينند. به همين دليل است که هواپيماهاي مسافربري دماغه ي گردي دارند. اما مهندسان روسي در دهه ي ۶۰ ميلادي اين مشکل را برطرف کردند. آن ها سريع ترين هواپيماي مسافربري را اختراع کردند که دماغه ي آن قابليت خم شدن داشت. دماغه ي اين هواپيما هنگام بلند شدن از زمين و فرود، به سمت پايين خم مي شد و در طول پرواز به حالت اولش يعني رو به جلو برمي گشت. ۴- چرا هواپيماها سفيد رنگ هستند؟ تقريباً همه ي هواپيماها به رنگ سفيد هستند. اين مسأله چند دليل دارد: منعکس کردن گرما: اگر هواپيما سفيد رنگ باشد، گرماي کمتري را ذخيره مي کند. اين ويژگي شرايط بهتري را براي مسافران فراهم مي کند و از نظر اقتصادي هم براي خطوط هواپيمايي منفعت بيشتري دارد. ارزان تر بودن رنگ سفيد: رنگ سفيد از رنگ هاي ديگر بسيار ارزان تر است. جلوگيري از برخورد با پرندگان: پرندگان بازتاب نور از سطوح سفيد رنگ را بهتر تشخيص مي دهند و به همين دليل است که معمولاً با هواپيماها برخورد نمي کنند. رنگ سفيد حتي کوچک ترين ترک ها و فرورفتگي را آشکار مي کند: در صورت بروز حادثه، جزئيات در رنگ سفيد به راحتي قابل تشخيص هستند و راحت تر مي توان متوجه صدمات هواپيما شد.