دانستنی های جالب درباره عید نوروز
باشگاه خبرنگاران/ در فرهنگ ايرانيان باستان، علت آفرينش انسان را رواج نيکي ميدانستند. اين نيکي مختص زمين نبود و تمام کاينات را در بر ميگرفت. انسان براي انجام اين وظيفه سنگين، بايد دائما بر ضد پليدي و نيروهاي آن در تلاش باشد و براي رسيدن به ابديت بايد از گذرگاه اين جهان عبور کند. در اين گذرگاه، نيروهاي اهريمني مانع راه انسان اند. ابزار و سلاح انسان در جنگ با اهريمن، پارسايي و شادماني ست. از احتياجات هر مبارز، علاوه بر بدن ورزيده، روان نيرومند است. جشنهايي که در طول سال برگزار ميشد راهي براي دستيابي به روحي قوي، با ايمان، شاداب و سالم بودند. مردم با شرکت در اين جشنها خستگي را از روانشان دور ميکردند و به آن شادابي و تازگي ميبخشيدند. جشن فروردگان نام جشني بوده که به مدت ده روز، در روزهاي پايان سال برگزار ميشدهاست. اين جشن در دوران باستان، جشن فروهرها يا روان درگذشته بود. نوروز در گذشته به دو بخش تقسيم ميشد. نوروز کوچک که اولين روز فروردينماه بود. پنج روز اول فروردين، جشن حالتي همگاني داشت و به نوروز همگاني هم مشهور بود. نوروز بزرگ که از ششم فروردين شروع ميشد. در تقويم ايران باستان، ششمين روز از هر ماه را خردادروز ميناميدند. اين روز منسوب به فرشته موکل آب، خردادامشاسپند بود. به باور زرتشتيها در اين روز ميلاد زرتشت اتفاق افتاده است. در زمان ساسانيان اين روز اهميت و تقدس خاصي داشت. از اعتقادات پيشينيان اين بود که سرنوشت انسان و جهان در سال پيش رو، در نوروز تعيين ميشود. از ديگر اعتقادات مردم اين بود که در اين ده روز روانهاي درگذشتگان به ترتيب از بهشت و از دوزخ خارج ميشوند و براي بازديد خانههايشان ميآيند. هديههايي تقديم آنها ميشود و کوشش ميگردد که آنها راضي باشند. روانهاي دوزخيان غمگين هستند و احساس يک زنداني را دارند که گريختهاست و هر لحظه بيم آن را دارد که دوباره گرفتار شود. روانهاي بهشتيان شادند و شادماني ميکنند و دعاي خيرشان را نثار افراد خانوادهشان مينمايند. بنابر سنتهاي ديگر اعتقاد بر اين بود که اين روانهاي درگذشتگان نيست که باز ميگردد بلکه فروهر آنهاست. بنابر اعتقاد زرتشتيان فروهرها قبل از تولد انسان و حتي قبل از آفرينش وجود داشتهاست؛ بنابراين براي آنها سفرههاي رنگين پهن ميکردند. ميگويند که در ابتدا اين سفره به هفت شين معروف بوده و شامل: شمع، شيريني، شير، شربت، شکر و شانه بود که بعد از ورود اسلام هفت شين به هفت سين تغيير يافت. به عقيدۀ پروفسور ويلهلم گايگر، ايرانشناس آلماني، در ايران پيش از اسلام نوروز در اصل عيد مردگان يا به عبارت بهتر، عيد احترام به ارواح گذشتگان بود. چنين عيدي در همه جاي دنيا در ميان مردمان گوناگون معمول است. سرچشمۀ اين احترام ترسي بودهاست که مردم از ارواح گذشتگان داشتهاند و گمان ميکردهاند که آن ارواح ميتوانند اسباب ذلت و بدبختي آنان شوند.